Annonce
Østerbro

Fornyelse af gade forsinkes: Politi vil ikke godkende Nordre Frihavnsgade som cykelgade

Tre østerbroere - blandt andet Ole Kassow som siden stiftede Cykling Uden Alder - kom i 2014 med denne idé til en cykelgade i Nordre Frihavnsgade, som har inspireret til kommunens arbejde med Nordre Frihavnsgade. - Foto: Illustration: Thomas Lygum Sidelmann

Forandringen af Nordre Frihavnsgade er længe undervejs. Og nu trækker det op til forsinkelse, da politiet ikke vil godkende kommunens ønske om at gøre det til en cykelgade.

Hvornår sker der egentlig noget med Nordre Frihavnsgade? er der flere østerbroere, som har spurgt om på det seneste.

Tilbage i efteråret 2017 blev et politisk flertal enige om at ændre den kaotiske gade til en cykelgade i budgetforliget for 2018. Det vil sige, en gade hvor biler ikke er forbudt, men de skal køre med lav hastighed på bløde trafikanters præmisser.

Arbejdsgrupper med lokale borgere, institutioner og skoler har siden samarbejdet med kommunens folk, og snart skulle politikerne tage stilling til et projekt, som kunne komme i gang og stå færdigt i slutningen af 2021.

Ud af det blå

Men ifølge et notat i Københavns Kommune vil politiet ikke godkende, at Nordre Frihavnsgade bliver en cykelgade.

Det vil kommunen klage over til Vejdirektoratet, og dermed kan projektet bliver op til et år forsinket, skønner kommunen.

»Politiets beslutning går lodret imod flertallet på rådhuset, der ønsker en mere cykelvenlig by og afvisningen af cykelgadeprojektet i Nordre Frihavnsgade kommer fuldstændig ud af det blå og er fuldstændig uforståelig,« lyder det fra et forundret og skuffet medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Mette Annelie Rasmussen (R), som tilføjer:

»Man må spørge sig selv om politiet overhovedet kender den gade og det projekt de har givet afslag på. I dag er det ekstremt usikkert for cyklister at færdes på strækningen, og jeg er ærligt talt bange for at politiets beslutning en dag kan få fatale konsekvenser i Nordre Frihavnsgade.«

Annonce

Fremme bilismen

Også Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf, der har siddet med i arbejdsgruppe med andre borgere og folk fra kommunen, er særdeles skuffet over politiets reaktion.

»Politiet vil tilsyneladende fremme bilisme på bekostning af de bløde trafikanter, fodgængere og cyklister,« siger han og tilføjer:

»Det er en tarvelig beslutning og virker som en skrivebordsafgørelse. Jeg vil gerne invitere politiet ud at se på Nordre Frihavnsgade, når tilstandene i samfundet er blevet mere normale. Jeg håber, at de kommer på andre tanker.«

Annonce

De blødes præmisser

Mette Annelie Rasmussen har forhåbninger til, at der kommer en anden afgørelse, når Vejdirektoratet har behandlet sagen.

»Jeg er glad for at høre, at sagen ikke er slut endnu, for der er brug for flere cykelgader i København, og Nordre Frihavnsgade, som den er i dag, skal laves om til en cykelgade, hvor bilisterne nok er velkomne, men på den bløde trafikanters præmisser,« mener hun.

Budgetaftalen for 2018, som indeholder en cykelgade i Nordre Frihavnsgade, blev indgået af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti.

Københavns Politi oplyser i øvrigt, at de ikke diskuterer enkeltsager som denne i medierne, men de har denne kortfattede skriftlige kommentar:

»Politiet vurderer sager som denne ud fra Vejdirektoratets bestemmelser på området. Der skal ske en konkret vurdering fra sag til sag, og vi har en god og løbende dialog med Københavns Kommune om nye trafikløsninger.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

Byggeri

Kulturcenter er forsinket endnu et år

Annonce