Annonce
Byudvikling

Hvad er det, som sker? Lang vej til en cykelgade i Nordre Frihavnsgade

Her ses en illustration fra borgernes idéoplæg til Nordre Frihavnsgade fra 2014, som kommunen har ladet sig inspirere af. Illustration: Thomas Lygum Sidelmann
Kommunen forventer, at den ny Nordre Frihavnsgade står klar i slutningen af 2022. Formand for lokaludvalget understreger, at biler ikke skal forbydes, og der heller ikke skal nedlægges parkeringspladser, når frihavnsgaden bliver en cykelgade.

Trafikken i Nordre Frihavnsgade har været diskuteret i årevis. Det er på den ene side en stemningsfuld handelsgade, hvor mange af Østerbros unikke og privatejede butikker ligger, og samtidig opleves den kaotisk og utryg trafikalt.

Der har været talt om gennem mange år, hvordan det kan ændres. Der var ønske om cykelstier, men det blev vurderet vanskeligt.

Vendepunktet kom i 2014, da borgerne Thomas Lygym Sidelmann, Ole Kassow og Mikael Colville-Andersen kom med et idéoplæg, hvor gaden skulle udvikles til en cykelgade, som skulle gøres mere stemningsfuld, og trafikken på vejen foregå på cyklisternes præmisser. Biler skulle ikke forbydes, men hastighedsgrænsen skulle være lav.

Det idéoplæg satte gang i politikerne og kommunen, og allerede året efter var der høring i Nordre Frihavnsgade. Der gik yderligere et par år, inden der blev sat penge af til for alvor at gå i gang. Det skete i efteråret 2017 med budgettet for 2018, og projektet skulle med inddragelse af lokale aktører foregå frem til 2021.

Annonce

Ikke nedlægges p-pladser

Københavns Politi satte i fjor en stopper for det - med meldingen om, at de ikke mente, at det var trafiksikkert. Men nu kommer det på skinner igen, og kommunen forventer at kunne sætte spaden i jorden i april 2022, og at gaden bliver færdig i december samme år.


I oplægget fra kommunen fremgår, at der ikke skal nedlægges en eneste parkeringsplads.

Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg


Østerbro Lokaludvalg har fulgt projektet hele vejen og bakker op om planerne. Da ØsterbroLIV i denne uge kunne afsløre, at Transportministeriet havde underkendt politiets nej, bølgede debatten på Facebook, og borgere var bekymrede over, at biler skulle forbydes, og parkeringspladser nedlægges.

Formand for Østerbro Lokaludvalg Allan Marouf understreger, at det ikke er tilfældet.

- I oplægget fra kommunen fremgår det, at der ikke skal nedlægges en eneste parkeringsplads. Enkelte pladser skal være flexparkering, hvor beboerne kan parkere om aftenen, siger han.

Annonce

Handelslivet med

I oplægget står der, at de 121 parkeringspladser i Nordre Frihavnsgade bevares, 12 af dem bliver til flexparkering til brug for cykler i dagtimerne og beboerparkering om natten. Det kendes allerede for p-pladserne foran Ingrid Jespersens Gymnasium, der blev indført for omkring 10 år siden for at løse den gordiske knude med manglende p-pladser for både cykler og biler.

Allan Marouf understreger, at cykelgaden også skal være en forbedring for butikkerne i gaden, der skal have gavn af et mere indbydende byrum med med ny belægning og mere grønt, hvor folk har lyst til at opholde sig. Der har været en følgegruppe, der har fulgt projektet tæt, hvor også Østerbro Handelsforening har været med.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Endelig! Nu åbner Botanisk Have igen

Debat

Nygårdsvej: Verdens dyreste skilt

Historie

Vin og tobak gennem 100 år

Debat

Så lukker Øbro-Hallen igen igen

Byudvikling

Dysten om det grønne Nordhavn

Annonce