Det har været savnet at gå i forretninger, i hvert fald for de kunder, som ØsterbroLIV mødte på Østerbrogade mandag formiddag 1. marts, hvor detailbranchen åbnede igen i de fysiske forretninger for første gang siden jul.
- Jeg er her, fordi det er min yndlingsbutik, jeg er dårlig til at købe ind på nettet, lød det fra Melinda Brædder, som ØsterbroLIV mødte i køen til tøjbutikken Buch lige over for Sortedams Sø.
- Jeg kan godt lide, at man kan se varerne og prøve tøjet. Jeg er træt af det med nettet, supplerede hun.
Service og samtale
Og fra Belinda Degnebolig, som stod lige foran i køen, lød det:
- Der er nogle ting, jeg godt kan tænke mig, og det er godt at prøve det, inden man køber det. Og det er besværligt at sende varer retur over nettet.
Sebastian Stanbury, kunde på ØsterbrogadeJeg kan godt lide at cykle og gå ad Østerbrogade og opleve det liv, som der er. Det ville være trist, hvis butikslokalerne kom til at ligge øde
Længere oppe af Østerbrogade mødte ØsterbroLIV Sebastian Stanbury, der lige havde besøgt en anden tøjbuktik, Wils.
- Jeg er rigtig glad for, at butikkerne er åbnet. Onlineshopping er ikke noget for mig, når det gælder tøj og sko. Jeg kan godt lide at få service og tale med folk, sagde han og nævnte også, at det for ham som østerbroer betyder noget, at butikslivet bevares.
- Jeg kan godt lide at cykle og gå ad Østerbrogade og opleve det liv, som der er. Det ville være trist, hvis butikslokalerne kom til at ligge øde, fremhævede han.
Malede og jublede
Der var i Wils travlhed som i andre butikker, og der var en enkelt lejlighed, at Dankortterminalen ikke fungerede.
- Den skulle lige op i omdrejninger efter at have været nede i to måneder, bemærkede indehaveren Peter Wils Rishøj, som var særdeles lettet over, at butikkerne fik lov at åbne 1. marts.
-Vi stod og malede i butikken, da vi hørte det her forleden. Der jublede vi, sagde han.
15 måneders vejarbejde
Som tøjbutik har man ekstra udfordringer i forhold til mange andre detailforretninger, da varerne passer til de skiftende årstider, og det for eksempel ikke længere er nu, at folk efterspørger vintertøj.
For ikke at fylde butikken op har Wils afleveret noget af sit tøj, der alligevel ikke ville give nævneværdig indtjening, til Røde Kors i lukningsperioden.
Noget malurt i bægeret i denne glade genåbningstid, er at Københavns Kommune præcis samme dag, 1. marts, er gået i gang med det omfattende genopretningsarbejde på Østerbrogade, det betyder arbejde på gaden de næste 15 måneder.
- Det kunne næsten ikke have været værre, og informationen har været særdeles mangelfuld, lød det med et suk fra Peter Wils Rishøj, der tidligere har oplevet, hvordan vejarbejde foran forretningen har påvirket omsætningen negativt.
_