Annonce
Trafik

Trafikal forbedring er udsat i seks år: Nu vil kommunen pludselig bruge penge anderledes

Der er for meget gennemkørsel og for lidt grønt på den ydre del af Østerbrogade mener borgerne Kim Marquart, her med sønnen Peter, og Pernille Grønbech. Foto: Thomas Frederiksen
For mere end seks år siden satte Københavns Kommune penge af til et helleanlæg på den ydre del af Østerbrogade. Nu ønsker embedsmænd i kommunen i stedet at bruge pengene under gaden. Det vækker lokal og politisk modstand.

Der er forlængst sat penge af til et helleanlæg på den ydre del af Østerbrogade - en strækning af gaden, som mange beboere mener trænger til et løft, både æstetisk og sikkerhedsmæssigt.

En halv million kroner blev der uddelt til formålet i efteråret 2014 i budgetforliget for 2015 i Københavns Kommune. Dengang havde Danmark i øvrigt en statsminister, som hed Helle til fornavn og boede lige i nærheden.

Og siden da har Danmark skiftet statsminister to gange - og USA har skiftet præsident to gange - men her seks-syv år senere er der endnu ikke etableret et helleanlæg på Østerbrogade ud for Sionsgade, der skal indsnævre kørebanen, så bilerne kører med mindre fart og skal gøre det nemmere for fodgængere at krydse den ydre del af gaden, hvor der er langt mellem lyskrydsene.

Annonce

Tunnel i stedet

I sommeren 2015 udskød Københavns Kommune beslutningen med henvisning til, at Nordhavnsvej og Metrocityringen lige skulle være færdige, inden et helle skulle etableres, for at det hele kunne hænge sammen trafikalt.


For mange år siden blev vi stillet i udsigt, at der ville komme en indsnævring af kørebanen og mere grønt i gaden

Beboer på Ydre Østerbro Kim Marquart


Både Nordhavnsvej og Cityringen er forlængst åbnet, men hellen er endnu ikke etableret, og nu ønsker embedsmændene i teknik- og miljøforvaltningen ændre projektet, så pengene i stedet bruges på at renovere tunnelen under Østerbrogade ved Sionsgade for at gøre den mere tryg og lys.

Forvaltningen nævner blandt andet, at det kan være bedre at forbedre en i forvejen sikker forbindelse i stedet for at etablere noget helt nyt, samt at et helle kan forsinke buskørslen.

Annonce

Mor blev dræbt

ØsterbroLIV har mødt tre af de beboere tæt på den ydre del af Østerbrogade, som godt kan tænke sig et generelt løft af gaden med bedre opholdsmuligheder, mere grønt og bedre sikkerhed. De mener, at et helle vil være en god begyndelse på det - og bedre end at forbedre tunnelen.

- I de her tider, hvor også forretningerne har det hårdt, vil det være mere tiltrængt at få gjort noget oven på gaden end under jorden. For mange år siden blev vi stillet i udsigt, at der ville komme en indsnævring af kørebanen og mere grønt i gaden, siger beboeren Kim Marquart, som for nylig havde et meget kommenteret læserbrev i ØsterbroLIV 'Ydre Østerbrogade er grim og glemt'. Lige nu kan han og andre se, at den indre del af Østerbrogade bliver prioriteret igen i et renoveringsprojekt.

- Der er gjort en masse her rundt om, vi har fået Klimakvarteret, og der er kommet cykelruter, men det er som om, at den ydre del af Østerbrogade er glemt i den her sammenhæng.

Et helleanlæg omkring Sionsgade, som altså er besluttet for mere end seks år siden, vil være et godt sted at begynde, mener også Pernille Grønbech, som også er beboer tæt på den ydre del af Østerbrogade. Hun var udsat for en tragedie i sin familie på selve gaden.

- For 17 år siden blev min mor kørt ihjel på Østerbrogade tæt ved Svanemøllen Station, fortæller hun.

Kort tid efter det blev der etableret et helle lige netop i den del af gaden, hvor der er et skævt og ofte kaotisk kryds. Noget som har hjulpet i den ende. Pernille Grønbech har med den hændelse i sit livs bagage et ekstra argument for at få et helle mere i gaden.

- Børn løber over Østerbrogade, også børnefamilier og pensionister. Mange krydser gaden, der er et stykke vej hen til lyskrydsene, og det kan forhindre, at der sker ulykker, siger hun og tilføjer:

- Der er masser af heller på den indre del af Østerbrogade.

Annonce

Politisk kamp for helle

Østerbro Lokaludvalg har haft sagen på dagsordenen, og her mener man også, at projektet med helleanlægget skal gennemføres, og der ikke skal bruges nogle af de penge på tunnelen, som de gerne ser helt lukket. Lokaludvalget mener, at et trafikhelle er godt til at dæmpe trafikken og skabe en mere overgang og ønsker i øvrigt også et løft af den ydre del af Østerbro.

En politiker som i 2014 markerede sig som stor tilhænger af helleanlægget er socialdemokraten Andreas Keil. Og han lover at ville kæmpe for, at pengene stadig skal bruges til dette formål.

- Det hjælper ikke ældre og gangbesværede, hvis man kun gør noget ved tunnelen og ikke vejen ovenover. Det vil også gøre det nemmere for for eksempel børnefamilier med barnevogne at komme over med et helleanlæg, siger han og nævner samtidig, at helleanlæg ikke bør udelukke, at der også sættes penge af til at forbedre tunnelen.

SFs medlem af teknik- og miljøudvalget Klaus Mygind ønsker i det hele taget at se på den ydre del af Østerbro og mener heller ikke, at tunnelen skal indgå i den prioritering.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) vil ikke forholde sig til sagen, inden der ligger en indstilling. Fra borgmesterkontoret understreges der dog, at hun vil lytte til lokaludvalgets bekymringer.

Ydre Østerbrogade

Udover sikkerheden i gaden ønsker de tre borgere, som Østerbro Avis møder, generelt et løft af den ydre del af Østerbrogade, så der bliver mere grønt. Kim Marquart konstaterer, at det endda er gået tilbage de seneste 15-20 år. Engang var der en legeplads med syrener ved Svanemøllen Station, hvor der er cykelstativer, og det parklignende område 'Toves Have', hvor der skal være ungdomsboliger.

- Træerne slipper op ved Jagtvej, konstaterer Pernille Grønbech

Østerbro Lokaludvalg har for år tilbage udviklet et projekt om Østerbrogade som 'miljøprioriteret handelsgade', hvor der skal være mere grønt også på den ydre del af gaden. - Her mangler noget grønt, når solen ikke er fremme, bliver her kedeligt, konstaterer Kim Marquarts søn Peter.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

Byggeri

Kulturcenter er forsinket endnu et år

Annonce