Annonce
Ugeavisen Ribe

Ønske fra Ribeelever: - Vi vil have mere bevægelse i skolen

Erik Jermiin Lindholdt, Oke Geldermann Lützen og Andreas Buhl vil alle gerne have mere bevægelse i løbet af skoledagen, som de faktisk kan lære noget af. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Tre elever fra Vittenbergskolen Vadehav foreslår, at bevægelse i endnu højere grad bliver skemalagt. Manglende bevægelse i løbet af skoledagen gør dem nemlig trætte og ufokuserede.

Ribe: Siden 2014 har folkeskoleeleverne ifølge skolereformen skulle have 45 minutters motion og bevægelse som en del af deres skoledag. Men bortset fra i de mindste klasser halter den del af reformen.

Det har fået tre elever fra Vittenbergskolen Vadehavs elevråd til at tage affære.

- Kravet om de 45 minutters bevægelse ud over frikvarteret bliver ikke opfyldt i overbygningen, og vi vil gerne have noget mere bevægelse, som vi kan lære noget af. Det kan styrke vores trivsel, og det er jo vigtigt at bevæge sig for at kunne leve sundt og længe, siger Oke Geldermann Lützen fra 8.b, der tilføjer, at de allerede manglede bevægelsen, da de gik i 5.-6. klasse.

Hans klassekammerat - og elevrådsformand - Erik Jermiin Lindholdt understreger, at bevægelse kan være med til at øge elevernes engagement, mens tredjemanden, Andreas Buhl, mener, at det kan være svært at holde fokus gennem en lang skoledag, hvis det hele foregår indendørs med faglige fag.

- Det styrker ikke vores hjerner at sidde ned en hel dag og det hjælper heller ikke de elever, der har en kort lunte, siger Andreas Buhl.

Annonce

Bevægelse på skemaet

Deres forslag, som de før jul fremlagde for skolebestyrelsen på Vadehavsskolen, lyder på, at bevægelsen i højere grad bliver skemalagt.

Andreas Buhl, Erik Jermiin Lindholdt og Oke Geldermann Lützen har længe manglet kontinuerlig bevægelse i løbet af skoledagen. Foto: René Aunsbjerg Fogh

- Vi har i dag nogle timer hver uge med UUV (understøttende undervisning, red.). Dem kunne man lave om til bevægelsestimer med et fagligt grundlag. Det kunne eksempelvis være fysikrundbold eller andet, vi kunne lære af. Ved at skemalægge det kan vi også undgå at vores forskellige lærere ikke planlægger, at der skal være bevægelse i deres respektive timer, som så alle ligger den samme dag. Vi vil gerne have fordelt bevægelsen ud på alle ugens dage, forklarer Erik Jermiin Lindholdt, der også godt ved, at det kan være svært for lærerne at være kreative.

- Derfor kunne lærerne også få et skema, så de kan planlægge, præcis, hvornår de skal inddrage bevægelse. Det gør det både nemmere for lærerne, der skal forberede, og for os elever, der gerne vil vide, hvornår vi skal lave hvad, siger han og tilføjer:

- Det kunne være fedt at få noget af det her indført som en del at, at Esbjerg Kommune sættes fri på skoleområdet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ribe

KLUMME: Vanens magt

Annonce