Annonce
Ugeavisen Ribe

Ti år efter donation: Ribe Kunstmuseum er blevet til en kunstperle

For ti år siden var paneler og gerigter omkring dørene i træfarver. Med hjælp fra arkitekt og fond blev det hele malet i farver, der understøtter museets samling. Foto: Lars Fahrendorff
En donation på 46 millioner kroner fra A. P. Møller Fonden for ti år siden gjorde en markant forskel for Ribe Kunstmuseum. Sidenhen er museet blevet et af landets fineste, ligesom besøgstallene er steget markant.
Annonce

Ribe: Ribe Kunstmuseum levede i mange år et stille liv uden ret meget anerkendelse. Men en godt timet fondsansøgning til A.P. Møller Fonden ændrede i den grad på det.

I år er det ti år siden, at museet fik en donation på svimlende 46,5 millioner kroner fra A. P. Møller Fonden, og det har på alle måder givet museet det skub fremad, som museet ifølge kunsthistoriker og direktør for museet Dagmar Warming havde potentiale til.

- Måske har Ribe ikke altid været helt bevidst om, hvilken fantastisk samling og hvilket fantastisk museum, vi har, siger Dagmar Warming.

Men det har tusindvis af gæster indset. I 2019 køte 24.540 gæster billet til museet - et tal der er steget med knap 32 procent på tre år. Samtidig bliver en række af Ribe Kunstmuseums værker udlånt til andre store kunstmuseer i hele verden.

Annonce

Fra ælling til svane

Det restaurerede hus fremtræder i dag som en smuk ramme for den fine samling af guldalderkunst og starten af det moderne gennembrud, som er museets styrke. Ramme og indhold hænger sammen, mener Dagmar Warming.

Dagmar Warming og formand for museets bestyrelse, Jens Henriksen. Foto: Lars Fahrendorff


Da jeg kom hertil, groede der efeu ind ad vinduerne i kælderen, og der var hul i taget.

Dagmar Warming


- Da jeg kom hertil, groede der efeu ind ad vinduerne i kælderen, og der var hul i taget. Indeklimaet var heller ikke godt for malerierne. Uden den donation tør jeg ikke sige, hvordan det ville se ud i dag, siger Dagmar Warming.

Sikkerheden på museet blev bragt i orden og indeklimaet er i dag også sikret, så værkernes holdbarhed forlænges mest muligt. Luftfugtigheden ligger på de optimale 50 procent og temperaturen på de anbefalede 20 grader.

- Huset er for os ikke bare en ramme, men en ting i sig selv. Det er et fantastisk hus, lavet i nogle enestående materialer, som for alvor træder frem efter renoveringen, siger Dagmar Warming.

Annonce

Det blå stempel

Den store donation fra A. P. Møller med Hr. Møller for bordenden var på mange måder et kæmpe kvalitetsstempel for Ribe Kunstmuseum. Siden har det i hvert fald ikke været sværere at søge fonde og få et ja. I 2019 fik museet private tilskud især i form af fondspenge for i alt 3,56 millioner kroner.

Til sammenligning yder Esbjerg Kommune et årligt tilskud på 3,2 millioner kroner og staten 1,3 millioner kroner.

Entreindtægter og cafe gav samlet cirka 1,5 millioner kroner.

Samlet gav det museet et overskud på cirka 260.000 kroner sidste år.

Husets tidlige historie

Museumsbygningen er opført i 1865 som privatbolig til den velhavende tekstilfabrikant Balthazar Giørtz.

Tekstilfabrikken brændte og efter kun 18 år stod huset tomt og bliver i 1891 købt af 15 driftige ripensere med henblik på at åbne huset som museum for byens antikvariske samling stiftet i1850'erne.

Staten er efter nederlaget i 1864 interesseret i at styrke danskheden i regionen og vil yde hjælp på betingelse af, at det udelukkende blive et museum for kunst. Staten er med fra starten.

I løbet af museets første 20 år bliver nogle af museets vigtigste værker indkøbt, især guldaldermalerierne.

En ægte Krøyer, som Skagen gerne ville have fingre i. Men den tilhører Ribe. Foto: Lars Fahrendorff
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce