Annonce
Ugeavisen Sønderborg

Susan er den langsomme læsers gode ven

Indehaveren af Timeglasset Susan Rosenberg med en af de 18 unge, Cille Espersen, som hun hjælper. Foto: Jens Eilertsen
Når elever i ottende og niende klasse erklæres "ikke uddannelsesparate", er det fordi de læser for langsomt - eller fordi de har nogle blokeringer. Susan Rosenberg lover at speede dem op med nye teknikker, yoga og mindfulness.

Sønderborg: Susan Rosenberg er læreruddannet og indehaver af firmaet Timeglasset, der har adresse på Holger Drachmanns Gade 6. Hun stiftede firmaet på bopælen i 2018 og flyttede i april til den nye adresse. Der var hurtigt brug for flere kvadratmeter - antallet af unge, som ønskede at få et matematikboost eller at få læsehastigheden op, blev ved med at vokse.

I dag er der 18 unge hos Susan Rosenberg. Det er fortrinsvis elever fra ottende og niende klasse, som af skolen er erklæret "ikke uddannelsesparate", men der er også både yngre elever og voksne, som gør brug af Timeglassets tilbud.

Erklæringen "ikke uddannelsesparat" kan elever få første gang før afslutningen af ottende klasse. Det afføder initiativer fra skolen, og eleven tilbydes samtaler, men er der ikke sket forbedringer inden afslutningen af niende klasse, erklæres eleven igen "ikke uddannelsesparat" og har altså vanskeligt ved komme videre efter folkeskolen.

Galt med hastigheden

Det er fortrinsvis forældrene til "ikke uddannelsesparate" unge, som retter henvendelse til Susan Rosenberg, og hun ved sædvanligvis godt, hvordan den unge pige eller dreng løftes. Det er oftest elevernes læsehastighed, det er galt med. Er den unge langsom læser, klarer han eller hun sig dårligt i alle fag, lyder det fra Timeglasset. Men Susan Rosenberg understreger, at læsehastighed ikke har noget med intelligens at gøre - det drejer sig ganske enkelt om teknik. Derfor kan hun hjælpe alle, som er motiverede.

Den langsomme læser har ofte en indre stemme, som følger med, og det betyder, at han eller hun kun kan læse op til 260 ord i minuttet. Det er alt for lidt, siger Susan Rosenberg, der fortæller, at langsomme læsere for eksempel bruger længere tid på lektier end elever, der læser hurtigt. Det stresser den langsomme læsere, der heller ikke forstår teksten så godt som den hurtige.

Det er heller ikke usædvanligt, at den langsomme læser får problemer med selvværd, siger den 49-årige lærer - og det synes hun er ærgerligt, fordi det hele altså ofte bare drejer sig om teknik. Teknikken går først og fremmest ud på at få eleverne til at droppe den indre stemme og udvide synsfeltet fra fire til otte centimeter.

Hvorfor eleverne så ikke lærer den teknik i folkeskolen, vil Susan Rosenberg ikke gå i dybden med, men hun siger dog, at der jo er forskel på at stå foran en klasse med 26 elever og så stå i Timeglasser med tre. Hurtigt tilføjer Rosenberg dog, at man altså også godt kan lære en klasse med 26 elever de teknikker, hun benytter sig af.

Det er oftest et spørgsmål om teknik. Men jeg kan også mærke på nogle af eleverne, at der er blokeringer for indlæring. Det kan være på grund af dårlige oplevelser - måske er læreren ikke god for dem. Hvis de har en matematiklærer, der ikke er god for dem, kan de blokere for indlæring. Eleven har brug for ro og balance i krop og sind, så der er plads til indlæring.

Susan Rosenberg

Annonce

Blokeringer

-Er det udelukkende et spørgsmål om teknik, når nogle unge bliver langsomme læsere?

- Det er det oftest. Men jeg kan også mærke på nogle af eleverne, at der er blokeringer for indlæring. Det kan være på grund af dårlige oplevelser - måske er læreren ikke god for dem. Hvis de har en matematiklærer, der ikke er god for dem, kan de blokere for indlæring. Eleven har brug for ro og balance i krop og sind, så der er plads til indlæring, siger Susan Rosenberg, der samarbejder med MS Yoga og Movement by Sanni. Som noget nyt kan yoga og mindfullness indgå i det løft, eleverne får i Timeglasset.

De langsomme læsere får erklæringen "ikke uddannelsesparate" i foråret. Derfor vil Timeglasset uddele materiale på områdets folkeskoler i løbet af kort tid - materiale, der lover, at eleverne kan gå fra "ikke uddannelsesparat" til uddannelsesparat på rekordtid, at eleverne kan få større selvværd, bedre overblik, øget koncentration og styrket arbejdshukommelse, hvis de benytter sig af Timeglassets tilbud. I materialet er der også en QR-video, hvor Mikkel fortæller om sit forløb.

Et almindeligt forløb varer i otte uger, fremgår det af materialet. Men Susan Rosenberg siger dog, at der skal flere lektioner til for dem, der er helt nede på en læsehastighed på 80 ord i minuttet. Hun er sikker på, at hun kan hjælpe alle.

- Du kan sammenligne det med løb. Hvis der kommer en, som slet ikke er i træning, tager det længere at lære ham eller hende at løbe end den person, som godt kan løbe lidt, siger Susan Rosenberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce