Denne artikel er sponsoreret af broaden.dk
Er din drøm at blive iværksætter, men har du svært ved at overskue processen? Der er mange veje til Rom, men her er nogle råd til, hvordan du kan begynde som iværksætter.
- Først og fremmest er det vigtigt, at du finder din passion og det område, du gerne vil arbejde med. Hvis du er passioneret omkring det, får du en helt anden gejst og arbejdsglæde med at starte virksomheden. Det er vigtigt, at du tror på dit produkt eller din service, da det ellers kan blive svært at overbevise andre om, at det er et godt produkt eller en god service.
- Herefter skal du i gang med at udvikle din forretningsidé nærmere. I denne proces er det vigtigt at være kritisk og foretage markedsundersøgelser, så du kan finde ud af, om der er et hul i markedet til din idé. Det er nemmere og bedre at tilrette idéen i denne fase end senere, så det er vigtigt at være modtagelig over for konstruktiv kritik.
- Når produktet/servicen/ydelsen er på plads, er tiden kommet til at lave en forretningsplan. Det er groft sagt et dokument, som skal beskrive alt ved virksomheden. Dvs. virksomhedens vision, mål, kultur, målgruppe, budget og konkurrencemæssige fordele. Det er med til at holde fokus og overblik over virksomheden og dens mål.
- I opstartsfasen er det vigtigt at sprede kendskabet til sin virksomhed. Dette gøres fx med opslag på forskellige sociale medier, en hjemmeside og ved at fortælle det til venner og bekendte. Herefter kan du langsomt bygge på og udvide dine marketingindsatser.
- Som nystartet iværksætter er det meget vigtigt at opbygge et godt professionelt netværk, som man kan sparre med og lære af. Derudover kan det også være en god ressource til at finde nye kunder, samarbejdspartnere eller til at åbne døre på andre måder. Der er altid én, som kender én, som kender én. LinkedIn og netværksgrupper er en god indgang til at opbygge dit netværk.
- Det er en god idé at have kontinuerligt fokus på at udvikle dig og tilegne dig ny viden. Det kan være inden for forretningsdrift, ledelse eller inden for dit specifikke felt. Det er alt sammen med til at sørge for, at virksomheden holder sig relevant og kan følge med tiden. Det kan også give inspiration til at optimere virksomheden og eventuelt finde på yderligere produkter eller services.
- Når tiden kommer til at ansætte folk i din virksomhed, er det vigtigt at være omhyggelig med at finde de rigtige. Gør dig nogle tanker om hvilke slags mennesker og hvilke slags kompetencer, der vil passe godt ind i din virksomhed og få den til at blomstre på bedst mulig vis.
- Når virksomheden er oppe og køre, er det vigtigt at lægge et budget for din virksomhed og overvåge din økonomi løbende. Hvis det ikke er din spidskompetence, er det en god idé at ansætte nogen til denne del af forretningen.
Hvis du ikke kan vente med at komme i gang, så tag et iværksætterlån og start dit nye arbejdseventyr allerede i dag.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Om Annoncørbetalt indhold
Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.
JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.
Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.
Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.