Annonce
Ugeavisen Svendborg

Brevkassen: Mor til tre taber energi, når vi rammer november

Mor til tre bliver så træt og energiforladt i vinterhalvåret, nu efterlyser hun gode får ved psykolog Heike Pohl Malmros. Modelfoto: Colorbox/Artem Furman

Kære Heike

Jeg bliver meget mere trist i vinterhalvåret, og nogle gange venter jeg bare på, at klokken bliver 20, så det kan tillades at gå i seng.

Jeg er mor til tre børn og lykkeligt gift. Jeg er glad for mit arbejde, men ked af at årstiden påvirker mit sind i så høj grad.

Er der et godt råd fra dig i forhold til at bevare humør og trivsel hele året?

Jeg spiser sundt, dyrker lidt motion, tager vitamintilskud og fungerer ellers godt. Jeg har bare følelsen af enormt energitab og trivsel hver gang, vi rammer november måned.

Venlig hilsen

Den triste

Kære triste

Når dagene bliver kortere,  og kulden trænger sig på i de mørke vintermåneder, så er det ikke kun os mennesker, der søger mere indendørs, men også alt det andet levende omkring os, der putter sig i deres bo. Plante- og dyreverdenen går i dvaletilstand, og vi som mennesker kan mærke, at vores energiniveau er tilsvarende. Vintertræthed er et alment fænomen, som vi må betragte som værende naturligt. Men ligeså naturligt er det også, at vi gerne vil gøre noget ved det i en verden, hvor meget er muligt.

Jeg vil påpege, at der er en vigtig forskel mellem vintertræthed og vinterdepression, og hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er det ene eller det andet, vil jeg råde dig til at tale med en læge om dine symptomer.

Annonce

Pas på med tilskud

Der kan nemlig være mange årsager til træthed og eventuel nedtrykthed, og en læge vil kunne udelukke, om din tilstand har en fysiologisk årsag og/eller om du vil have gavn af at blive henvist til en psykolog eller andet. En blodundersøgelse vil bl.a. kunne fremvise, om du har underskud af noget, som kan behandles eller suppleres med kosttilskud.

Dog er det min anbefaling at være varsomt med supplementer. Det er muligt, at får for meget af det forkerte, og nogle gange udebliver den ønskede effekt helt. Det kan godt betale sig at give al sit kosttilskud et kritisk eftersyn. Der er kvalitetsforskelle blandt præparaterne.

Hvis man synes, at det er for indviklet, kan man nogle gange får et godt fingerpeg om, hvad der er værd at købe, når man spørger lægen eller apotekeren om, hvad de selv indtager.

Annonce

Frisk luft og fed fisk

Det er common sense, at det generelt er fornuftigt at spise sundt og varieret og motionere regelmæssigt, men det er desværre nogle af os, der er tilbøjelige til at spare lidt på ressourcerne, når det grå og våde vintervejr vinder indpas.

Hvis man har tendenser til at være særdeles udmattet og nedtrykt om vinteren, så er det speciel vigtigt at spise meget grønt og gerne fed fisk og komme udenfor og røre sig, selvom det ikke er det mest dragende udendørsscenarie, der udspiller sig foran en. Vintertrætheden kan nemlig hænge sammen med de kortere solskinstimer i vinterhalvåret, som medfører at vi omdanner mindre D-vitamin, som er medansvarlig for opretholdelsen af vores energiniveau.

Derfor giver det god mening at udnytte de få solskinstimer, vi i vinterhalvåret har til rådighed  ved at komme udenfor så ofte, som det kan lade sig gøre. Nup en rask lille gåtur i frokostpausen, cykel så meget, der er tid og mulighed for, eller smut forbi et naturområde sammen med børnene på vej hjem fra institution. Mange bække små med hensyn til dit solskinsregnskab, som udover mørke, og vejr også er udfordret af, at vi er pakket ind i vintertøj fra top til tå og ganske lidt lys, når frem til huden.

Annonce

Vinterbadning og hygge

Åben jakken lidt, ta’ hue og handsker af, når det er tålelige forhold, og solen en gang imellem titter frem og sug enhver lyspartikel og bølge til dig. Hvis du har mod på at give det en ekstra skalle i kampen mod vintermelankolien, så findes der gode argumenter for at vinterbadning kan have en gavnlig effekt. Jeg hørte en vinterbader sige, at hun bliver så glad i låget af det. Du kan give det et forsøg - også sammen med dine børn.


Hvis man har tendenser til at være særdeles udmattet og nedtrykt om vinteren, så er det speciel vigtigt at spise meget grønt og gerne fed fisk og komme udenfor og røre sig, selvom det ikke er det mest dragende udendørsscenarie, der udspiller sig foran en.

Heike Pohl Malmros


Lad være med at have det dårligt over, at du ikke kan præstere på samme niveau hele året rundt, men nyd mørket som en varm sweater. Alt har sin tid og måske er vinteren tiden, hvor vi samler energi til den en ny periode med masser af gøremål og projekter i sommerhalvåret.

Brug i stedet for vinteren på det mest væsentlige, og hvis der er noget jeg har lært af danskere, så har man kulturhistorisk udviklet et modsvar til mørket – nemlig hyggen. Der er mange måder at invitere lyset og varmen ind i sin hverdag. Tænd det levende lys, lyt til nogle historier, spil evt. nogle brætspil, lav noget kreativt, syng og reflekter over tilværelsen.

Vinteren varer ikke evigt - solen og varmen venter lige om hjørnet.

Kærlig hilsen

Heike Pohl Malmros

Psykolog

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Genåbning fejret med kage

Annonce