Annonce
Ugeavisen Svendborg

Nostalgi på skinner: Gammel kending fra Svendborgbanen genopstår

Den næsten 100 år gamle motorvogn fra Svendborgbanen før restaureringen for alvor tog fart. Om fem år skulle den gerne være på skinner igen. Privatfoto
For snart 100 år siden blev den første motorvogn præsenteret på Sydfyn. Det skete i forbindelse med Svendborgbanens 50-årsjubilæum i 1926. Og helt utroligt: Motorvognen eksisterer den dag i dag. Indenfor en overskuelig fremtid vil den igen komme på skinner. Dog ikke på Fyn, men på veteranbanen mellem Mariager og Handest.

Svendborg: 12. juli 1926 markerede Svendborgbanen sit 50 års jubilæum. Det blev naturligvis fejret. Jubilæumstoget fra Odense til Svendborg med indbudte gæster og honoratiores blev fremført at den spritnye benzinmekaniske motorvogn M2, som sammen med sin tvillingbror M1 en uges tid i forvejen var ankommet til Odense fra Vognfabrikken Scandia A/S i Randers.

Det er næsten 100 år siden, og motorvognen eksisterer den dag i dag - og er Danmarks næstældste motorvogn. Nu er Mariager-Handest Veteranjernbane ved at puste nyt liv  i vognen efter mere end flere års års dvale, og det er planen, at den om fem år skal på skinner igen.

Annonce

4000 nye skruer

Veteranbanens driftsbestyrer Ole Juhl løfter i en pressemeddelelse lidt af sløret for det arbejde, der står for døren:

- Der er masser af træarbejder, der skal udføres på vognen. Dele af vognens egetræsskelet skal udskiftes. De udvendige beklædningsbrædder af teak skal slibes ned og repareres, hvor der er skader. Alle messingskruer bliver udskiftet, i omegnen af 4000 skruer.

Teaktræsfront klar til oliebehandling. Foto: Asger Christiansen

- Vognens gearskifte er helt unikt og foregår fra et ”rat” på førerpladsen, der ved hjælp af blandt andet cykelkæder ned til gearkassen skifter gear. Her skal der repareres, konstrueres og fornys.

- Nogle af vore ihærdige medlemmer kommer naturligvis også til at stå på hovedet i dieselmotoren og i gearkassen, så de vitale dele atter bliver driftssikre, siger Ole Juhl, som gerne hører fra sydfynske borgere, der kan bidrage mere til vognens historie.

- Det er slet ikke utænkeligt, at der blandt Ugeavisen Svendborg læsere er nogle, der husker vognen fra dens fyrre år på Fyn. Nogle har måske billeder af vognen i drift? Vi er interesseret i at låne alt det materiale, vi kan finde om vognens historie på Fyn til kopiering eller scanning.

Ole Juhl tør endnu ikke sætte et årstal på, hvornår vognen er køreklar igen. Meget afhænger naturligvis af antallet af hænder, der hjælper til, om uforudsete udfordringer og om penge.

- Om fem år har vognen 100 års fødselsdag. Til den tid kunne det være rigtig spændende, om vi kan præsentere Danmarks næstældste motorvogn i køreklar stand, siger han.

Annonce

Fjedrende sæder

Året inden Svendborgbanens jubilæum i 1926 havde Sydfynske Jernbaner indhentet tilbud på levering af de allernyeste og moderne motorvogne, der fandtes på markedet. Valget faldt på såkaldte ”Kieler-vogne”, bygget på licens af Vognfabrikken Scandia i Randers med mange af de mekaniske dele fra Deutsche Werke i Kiel. To styk blev bestilt til levering i jubilæumsåret.

Vognene førte kun 3. klasse, hvor der var 76 pladser på fjedrende sæder betrukket med læder og 10 pladser på klapsæder. Sæderne var langt mere komfortable end tidligere tiders træsæder, og komforten var fuldt ud på højde med standarden på 2. klasse.

M2 kom i lighed med sine søskende rundt på alle strækningerne på Sydfyn og gæstede næsten dagligt Fåborg, Svendborg, Ringe, Nyborg og Odense. Vognen blev udnyttet til det alleryderste. Optegnelser viser, at den for eksempel i driftsåret 1931-1932 tilbagelagde den 119.750 kilometer.

4000 nyindkøbte messingskruer monteres. Foto: Asger Christiansen

Under besættelsen, da der var mangel på næsten alt, blev Kielervognene i 1941 forsynet med gasgenerator og kunne således fortsætte kørslen på bøgebrænde.

I 1949 overgik driften af banerne på Sydfyn til DSB. Det meste af det rullende materiel fulgte med over til den nye ejer, heriblandt også Kielervognene.

Året efter blev vognen sendt til Scandia for modernisering, og den udslidte benzinmotor blev udskiftet, og vognen fik installeret en Hercules dieselmotor. Kielervognen fortsatte dog uændret sin kørsel hos den nye ejer, og betjente fortsat alle jernbanestrækningerne på Sydfyn.

Annonce

Fra Sydfyn til Nordfyn

Det blev til endnu to års arbejde for DSB, men i en alder af 26 år blev vognen i 1952 solgt til Nordvestfynske Jernbane (Odense-Middelfart-Bogense). Vognen var i daglig drift sammen med tilsvarende og jævnaldrende Kielervogne, som kørte på såvel Nordvestfynske Jernbane som på Kertemindebanen. Næsten dagligt nåede den til Bogense, Middelfart, Odense, Kerteminde og Martofte.

I 1966 var det imidlertid slut for privatbanerne, og flere motorvogne fik dødsstødet og endte hos ophuggeren med undtagelse af én vogn, M2. Om vognen fra fødslen var forsynet med særlige sejlivede overlevelses-gener er ikke til at sige, men skærebrænderen fik ikke tag i den nu 40 år gamle motorvogn.

Hos Randers-Hadsund Jernbane blev vognen til M4 og fik tre aktive år på Hadsundbanen.

I 1969 var det imidlertid slut for M4, men endnu en gang undslap den skærebrænderen, da en nystartet jysk veteranbane havde kig på vognen. Medlemmer af Dansk Jernbaneklub arbejdede sidst i 60'erne på oprettelse af en jysk veteranbane mellem Mariager og Handest.

Blandt det materiel, der blev indkøbt i forbindelse med de store privatbanelukninger sidst i 1960'erne, var netop M4. Vognen skulle køre på veteranbanen i Mariager.

Annonce

Restaurering i mange år

En istandsættelse af M4 blev påbegyndt omkring 1980, men det viste sig at blive langt mere omfattende end forventet. Mange timer er allerede brugt på renovering af bogier og undervogn, der var mere medtaget, end det umiddelbart var erkendt.

- Renoveringsarbejdet tilbage i 80'erne er heldigvis ikke spildt. Restaureringen gik imidlertid i stå, da andre krævende opgaver hos banen kom til. Vognen har derfor aldrig været i drift hos Mariagerbanen.

En ny front under opbygning. Foto: Max S. Rasmussen

- Vognen har desværre stået ude året rundt i al slags vejr og fristet en kummerlig tilværelse, som i den grad har tæret på hele køretøjet og sat sine spor. Vognen er ganske enkelt blevet mere og mere ringe, som årene er gået, oplyser Ole Juhl.

I Veteranbanens remise og værksted i Mariager har en lille gruppe dedikerede medlemmer imidlertid kastet sig ud i det omfattende restaureringsarbejde af motorvognen M4.

- Med genskabelsen af den gamle fynske Kielervogn fuldender vi et levende og fungerende stykke dansk kulturhistorie og vognbygningskunst på Danmarks længste veteranbane, slutter Ole Juhl.

En sej slider

Et dyk ned i privatbanernes arkiver viser, at motorvognen i sine 53 år lange jernbane-karriere tilbagelagde et formidabelt antal kørte kilometer.

23 års tjeneste hos Sydfynske Jernbane: 1.532.000 km

3 års tjeneste hos DSB: 168.000 km

14 års tjeneste bos Nordvestfynske Jernbane: 736.000 km

3 års tjeneste hos Hadsundbanen: 64.000 km

I alt 2.500.00 km

Det svarer til 60 gange rundt om Jorden ved Ækvator eller tre ture fra Jorden til Månen og tilbage igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce