Annonce
Ugeavisen Svendborg

Verdensmål bliver fagmål på erhvervsgymnasierne i Svendborg

Søren Jan Rasmussen, rektor for HHX i Svendborg, hvor eleverne nu skal have endnu højere fokus på bæredygtighed. Arkivfoto: Katrine Becher Damkjær
Nyt projekt skal sikre, at FN's verdensmål integreres solidt og meningsfuldt i den daglige fagundervisning på erhvervsgymnasierne,

Svendborg:" Hver eneste dag træffer vi samfundsmæssige beslutninger med vidtrækkende konsekvenser for klodens bæredygtighed. Det gælder borgere, erhvervsliv og myndigheder. Der skal afgørende ændringer til i alle sektorer i samfundet for at sikre en bæredygtig udvikling".

Dette var udgangspunktet, da erhvervsgymnasierne i Svendborg: Handelsgymnasiet (HHX) og Teknisk Gymnasium (HTX) i samarbejde med Rybners Handelsgymnasium i Esbjerg og Center for Gymnasieforskning på Syddansk Universitet tidligere på året gik sammen om at beskrive projektet ”Verdensmål som fagmål”. Og fra januar går partnerne sammen i front i forhold til den bæredygtige udvikling.

Det blev klart, efter Region Syddanmarks Uddannelsespulje tidligere på måneden tildelte projektet økonomisk støtte på knapt 2,2 mio. kroner.

Annonce

Projektet skal sikre, at verdensmålene integreres solidt og meningsfuldt i den daglige fagundervisning på erhvervsgymnasierne, fortæller rektor på erhvervsgymnasierne, Søren Jan Rasmussen, i en pressemeddelelse.

Øget faglig viden

Med afsæt i FN’s Verdensmål 12 om ”Ansvarligt forbrug og produktion” er det projektets overordnede formål at bidrage til, at elever på erhvervsgymnasierne opnår en øget faglig viden, indsigt og handlekompetencer til at kunne indgå i innovative processer, der er rettet mod at designe et samfund præget af ansvarligt forbrug og produktion.

- Verdensmålene skal også være faglige mål, og projektet vil i perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2023 udvikle 20 eksemplariske undervisningsforløb, der tematiserer emner inden for cirkulær økonomi, genbrug og genanvendelse samt reparation og vedligeholdelse.

- Det er her planen at efteruddanne lærere og ledere, så de opnår nye færdigheder og kompetencer i forhold til at arbejde med ansvarligt forbrug og produktion. Og vi skal sikre, at eleverne i alle fag, på tværs af fagene og i samarbejdet med lokale og regionale virksomheder, møder perspektiver på ansvarligt forbrug og produktion, forklarer Søren Jan Rasmussen.


Projektet skal sikre, at verdensmålene integreres solidt og meningsfuldt i den daglige fagundervisning på erhvervsgymnasierne.

Søren Jan Rasmussen, rektor


Annonce

Nye færdigheder

Det er også planen, at efteruddanne lærere og ledere, så de opnår nye færdigheder og kompetencer i forhold til at arbejde med ansvarligt forbrug og produktion.

- Og vi skal sikre, at eleverne i alle fag, på tværs af fagene og i samarbejdet med lokale og regionale virksomheder møder perspektiver på ansvarligt forbrug og produktion, siger Søren Jan Rasmussen.

- Projektet er vigtigt, fordi eleverne undervejs lærer at arbejde med faglig teori og praktisk viden om ansvarligt forbrug og produktion. Det styrker dem i at træffe mere bæredygtige valg som borgere, så deres engagement i klimadebatten kan omsættes til konkrete handlinger i hverdagen.

- Lærerne får skabt integrerede og meningsfulde faglige forløb, så bæredygtighed ikke er noget, man arbejder med på bestemte, afgrænsede tidspunkter, men noget der på selvfølgelig vis gennemsyrer den måde, der tænkes med og handles i faget, slutter Søren Jan Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Teater i nyt lys

Annonce