Ringkøbing-Skjern: Er det mangel på mikrochips eller det transportproblemer, der er skyld i mangel på nye biler hos bilforhandlerne?
Det er nok en kombination af flere ting, men resultatet er, at bilkøbere ikke bare kan gå ind til en forhandler og ønske sig hvilken som helst bil og så regne med at kunne få den med hjem indenfor kort tid.
En rundringning til en række lokale bilforhandlere afslører dog forskelle i leveringstider.
Tomt hos Toyota
Hos Ringkøbing Autoforum, der sælger Toyota og Nissan, er der ikke fyldt ud i udstillingslokalerne.
- Vil en kunde have en Prius Plug-in Hybrid, så er der et halvt års ventetid. På Corolla er der en-to måneders ventetid , men der på andre modeller er tre-seks måneders ventetid. En Toyota Yaris kan jeg levere i marts- april, men den nye bZ4X er leveringsklar i anden halvdel af 2022, fortæller indehave Vagn Albrechtsen.
Ventetiden er vel og bemærke efter at kunden har skrevet under på en slutseddel.
- Der bliver først og fremmest produceret til færdige ordrer, så jeg har kunder der har købt en bil, de først kan få om fem måneder, siger Vagn Albrechtsen.
De kan godt give nogle udfordringer ved salget, for der kan ske meget i løbet af fem måneder.
- Ved årsskiftet sker der blandt andet nogle afgiftsreguleringer omkring plug-in, påpeger Vagn Albrechtsen.
Udfordringer hos VW
Hos Vejgaard, der sælger VW, kalder indehaver Anders Vejgaard situationen udfordrende.
- De flestes forventninger kan vi ikke opfylde, erkender han.
Men eksempelvis en Golf Plug-in Hybrid kan kunden få med det samme, hvis kunden er villig til at tage, hvad der står på lageret.
- Ellers skal vi nok hen i april 2022, inden kunden kan få sin bil, siger Anders Vejgaard.
Han opfordrer folk, der regner med at købe bil i 2022, til at gå til deres forhandler nu.
- Kunderne er klar over, at der er problemer, så de er forstående.
Han regner med, at der vil gå mindst et halvt til et helt år, inden tilstandene er normale igen.
Få lagerbiler hos Peugeot og Citroën
Hos Bech-Hansen i Ringkøbing, der sælger Peugeot og Citroën, oplever Jan Stilling, at nærmest alle de nye biler, der kommer hjem, er solgt, mens der er enkelt lagerbiler.
- Du kan godt få en 3008 plug-in hybrid. En 208 på benzin kan du også få, men der går tre-fire måneder, før du kan få en diesel, siger Jan Stilling.
Han oplever, at mange nok gerne vil have en el-bil, men ikke synes at el-bilers rækkevidde er lang nok. Desuden er der ikke ladestandere nok.
- Mens de er i venteposition, så køber de en bedre brugt bil, oplever Jan Stilling.
Varevogne er et kapitel for sig.
- Boxer og Jumper har vi to-tre måneders leveringstid på, mens Partner og Berlingo skal vi hen i maj-juni før vi kan levere. I øjeblikket prioriterer fabrikkerne bilerne med lavest CO2-udslip, forklarer Jan Stilling.
- Det er da en lidt uvant situation, og jeg tror, at vi skal gennem det meste af 2022, før vi har normale tilstande.
Frit valg hos Kia
Hos Unique Biler i Skjern, der sælger Kia, oplever indehaver Dennis Dahl ingen problemer.
- Vil du have en Ceed Plug-in Hybrid, kan du få den i næste uge. Der står 200 plug-in hos vores importør, fortæller Dennis Dahl.
Han kan klare næsten alle farver og udstyrsvarianter indenfor ganske kort tid.
Dennis Dahl har snakket med Kia-importøren om, hvorfor Kia ikke har de samme mikro-chips problemer som andre bil-fabrikker.
- De koreanske bilfabrikker har åbenbart et godt samarbejde med de koreanske elektronik-fabrikker, siger Dennis Dahl.
Selvom situationen ser godt ud i øjeblikket for Kia, tør Dennis Dahl ikke spå om situationen efter 1. kvartal 2022.