Annonce
Byliv

Fra kaos til Københavns knudepunkt: Lige nu vil jeg hellere tage en omvej

Ny Ellebjerg station bliver beskrevet som ildelugtende, faldefærdig og trist. Foto. Malue Henriksen
I 2024 vil Ny Ellebjerg Station være Danmarks tredjestørste station. Hvilke betydninger vil det få for lokalområdet før, under og efter byggeriet?

Når metrolinjen til Sydhavnen i 2024 rammer Ny Ellebjerg Station, er der udsigt til, at stationen bliver landets tredjestørste station målt på passagerer og et vigtigt knudepunkt for S-tog, regionaltog og metro. Fra stationen vil der være direkte forbindelse til det centrale København, alle S-togslinjer, store dele af Sjælland og på sigt også Københavns Lufthavn.

I løbet af foråret skal politikerne på Christiansborg tage stilling til, hvordan det nye stationsanlæg skal udformes. Det skriver Politiken.

»I dansk kontekst bliver det en kæmpestation. Den bliver større end både Odense og Aarhus Hovedbanegård og noget nær det perfekte knudepunkt. Der er få stationer, hvor man på denne måde har både fjern-, regional-, S-tog og metro på et og samme sted. Vi er altså oppe i hovedbanegårdsniveau,« siger transportminister Benny Engelbrecht til Politiken.

Noget af en kontrast til den nuværende station, der beskrives som en urinlugtende, faldefærdig labyrint, der hverken er til at finde hoved eller hale i. I hvert fald, hvis man spørger følgerne af Valby LIV på Facebook. Det gjorde vi, og her er nogle af kommentarerne:

- Virkelig en trist station, som er meget ildelugtende, og lige nu vil jeg hellere tage en omvej, skriver Eva Stubbe.


Hvis ikke det bliver nemmere at finde rundt, end det er nu, så vil de fleste nok undgå at skifte der.

Jonas Udmark


Der er en generel enighed om, at stationen bestemt trænger til fornyelse, og mere liv og aktivitet vil forandre det ellers lidt triste område til et mere tiltrækkende område. Der er stor opbakning til projektet, men også en del bekymringer i forhold til toiletforhold, parkering,  priserne på de tiltænkte boliger og selve infrastrukturen.

- Hvis ikke det bliver nemmere at finde rundt, end det er nu, så vil de fleste nok undgå at skifte der. Det er en værre labyrint, skriver Jonas Udmark.

Annonce

Godt eller skidt?

Metroselskabet er ved at undersøge, om det er muligt at lave overdækning af skinnerne, for derved at kunne bygge boliger, erhverv og butikker oven på stationen. Det vil komme til at betyde langt mere liv på og omkring Ny Ellebjerg Station i fremtiden.

Det betyder også at de næste cirka tre år vil være plaget af fortsat ombygning, afspærringer, byggematerialer og store maskiner.

- Som lokal er det skønt, at der kommer flere muligheder. Jeg er dog modstander af de tunneller og viadukter, som stinker af urin hver sommer og så vidt jeg er orienteret i de nyhedsbreve og mails jeg modtager, er der ikke planlagt et eneste pissoir eller toilet, i forbindelse med at gøre Ny Ellebjerg Station, til et trafikknudepunkt. Så hellere der blev opsat elevatortårne ved Gammel Køge Landevej, i stedet for en tunnel fra Følager. Hilser erhverv meget velkommen, der mangler arbejdspladser til det tilstødende Folehave kvarter, som er på listen over udsatte boligområder, skriver Allan Hemmingsen.


Det lyder spændende. Jeg håber, at de påtænkte boliger bliver i en prisklasse, der er til at betale.

Maj-Britt Hvidkvist


- Det lyder spændende. Jeg håber, at de påtænkte boliger bliver i en prisklasse, der er til at betale, og at der også er små lejligheder, udtaler Maj-Britt Hvidkvist.

Byggeriet ved Ny Ellebjerg station vil fortsætte indtil 2024 jævnfør planen. Foto. Malue henriksen

Overordnet er der en positiv holdning til hele projektet, da det både skaber fornyelse, liv, flere jobs og forvandler et ellers lidt trist område til et mere attraktivt sted. Det vil samtidig gøre det nemmere at komme fra A til B. Umiddelbart er der ikke de store tanker eller bekymringer i forhold til selve byggeprocessen, dog håber Benjamin Friis på, at det ikke bliver en "sovepude", og at projektet trækker længere ud end nødvendigt.

Du kan også give din mening til kende på Valby LIVs facebook-side.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Aflåst cykelparkering tilbage på stationen

Byliv

100 tons frådende forhistorie flytter ind i Zoo

Byliv

Natur-organisation raser over nyt anlæg: Vi har en unik mulighed for at få en park til Valby

Annonce