Annonce
Ugeavisen Varde

Danskerne er blevet langt bedre til at huske solcremen

Butikschef i Matas i Varde, Charlotte Elton, oplever, at folk generelt køber højere solfaktor end førhen. Foto: Christine Aagaard-Kragh
En undersøgelse om danskernes solbeskyttelsesvaner gennem tiderne viser, at der er sket meget siden 1980'ernes ubeskyttede jagt på den perfekte, gyldne glød.
Annonce

Varde: Danskerne er langt bedre til at passe på i solen, end det var tilfældet i 1980'erne.

Det viser en undersøgelse begået af Kræftens Bekæmpelse og Matas. De har spurgt 1.000 danskere i alderen 40-50 år om, hvordan de blev solbeskyttet i barndommen, og hvordan de selv solbeskytter deres børn i dag. Og her viser det sig, at der er markant forskel på kulturen fra dengang til nu.

I dag er langt den overvejende del af forældre nemlig opmærksomme på at sørge for, at deres børn har solcreme på. Her var fokus slet ikke i 1980'erne. Kun 29 procent af de adspurgte husker, at deres forældre var opmærksomme på at solbeskytte dem, da de var børn. Til sammenligning svarer 94 procent af dem, der selv er forældre i dag, at de er opmærksomme på at solbeskytte deres børn. 44 procent af de adspurgte husker også, at de var solskoldede som barn, mens kun seks procent af dem, der selv er forældre i dag, har angivet, at deres børn ofte solskoldes.

Annonce

Højere faktor

Det skyldes dog ikke, at man ikke ville sine børn det bedste i 1980'erne. Fokus var blot et helt andet. I 1980'erne var en solbrun kulør nærmest et statussymbol, og man var OK med at tage en solskoldning med i jagten på den gyldne glød.

- Solskoldninger har næppe været mindre smertefulde dengang, men ønsket om at undgå dem har tilsyneladende ikke været så stærkt, som det er i dag - hverken når det gjaldt os selv eller vores børn, siger Alice Wassard, der er indkøbschef i Matas, i en pressemeddelelse.

I samme pressemeddelelse peger projektchef i Kræftens Bekæmpelse, Peter Dalum, på, at de seneste 20-30 års hud- og modermærkekræft har været en direkte konsekvens af soldyrkelsen i 1980'erne.

- Derfor er det glædeligt, at solbeskyttelse er blevet en langt mere naturlig del af vores hverdag, end det var i 1980’erne, siger han og påpeger, at danskernes sundere solvaner i dag vil forebygge mange tilfælde af hud- og modermærkekræft i fremtiden.

Hos Matas i Varde bekræfter butikschef Charlotte Elton undersøgelsens generelle billede, og der ryger ofte en relativt høj faktor over disken, når sommeren står for døren.

- Vi sælger generelt solcreme med højere og højere faktor. Både til de kunder, der fik solskader for mange år siden, og derfor har brug for at beskytte sig mod UV-stråling i dag, og til unge mennesker, som har en helt naturlig bevidsthed om at passe på deres hud. Dels på grund af solbeskyttelse, men også fordi de ved, at solens stråler har stor betydning for hudens aldring, fortæller Charlotte Elton.

Matas i Varde sælger i dag ofte faktor 30-50, men der ryger også stadig en faktor 15 over disken, siger butikschefen.

Man kan læse mere om råd til solbeskyttelse på www.solkampagnen.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Seje piger og seje drenge!

Annonce