Annonce
Ugeavisen Varde

Forsøgsskole: Kreativ tænkning i folkeskole gav gode resultater

Dorte Nielsen og skoleleder Lene Hvilsom Larsen, da kreativ tænkning blev sat på skoleskemaet på Mellervangskolen i Aalborg. Privatfoto
På Mellervangskolen i Aalborg har Dorte Nielsen kørt et forsøgsforløb - nu er kreativ tænkning fast på skoleskemaet.
Annonce

På Mellervangskolen i Aalborg har Dorte Nielsen kørt et forsøgsforløb først på et år med kreativ tænkning på skoleskemaet, hvortil hun lavede alle undervisningsmaterialerne. Det gav så gode resultater, at kreativ tænkning nu er fast på skemaet for alle skolens 400 elever fra 0.-9. klasse, nu på tredje år. På folkeskolen i Aalborg kunne lærerne se, hvordan elevernes motivation steg, da eleverne fik trænet deres evne til at tænke kreativt.

- Det, der gør forskellen, er, at eleverne bliver bevidste om, hvordan de tænker. De bliver bevidste om, hvilke værktøjer og metoder de kan bruge. Derfor vil de eksempelvis også blive bedre til matematik, fordi de lærer at gribe det, der umiddelbart virker svært, an på en anderledes måde. Denne tænkning tager de med sig ind i erhvervslivet, og det resulterer i, at vi bliver bedre til at finde de originale og innovative løsninger, som der globalt set er så stor efterspørgsel på, siger Dorte Nielsen.

Annonce

Global efterspørgsel

-Ifølge “Future of jobs report” (Rapport over fremtidige jobs. Red.) fra World Economic Forum, hvor man ser nærmere på de 10 vigtigste færdigheder for arbejdstyrken i 2020, ligger Kreativitet på 3. pladsen og Kompleks Problem Løsning, der bygger på kreativ problem løsning, på 1. pladsen.

- Kreativ tænkning er simpelthen en nødvendighed for vores erhvervsliv. Det er derfor væsentligt, at vi får sat det på skemaet og på dagsorden i de danske folkeskoler, lyder opfordringen fra Dorte Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Seje piger og seje drenge!

Annonce