Annonce
Ugeavisen Varde

Klumme af Merete Vigen Hansen: Fri mig for nethandel!

Ugens klummeskribent Merete Vigen Hansen handler sjældent på nettet, hvorfor begrunder hun i ugens klumme. Arkivfoto: Chresten Bergh
Annonce

Jeg gider ikke nethandel, af mange grunde. Du har ingen mulighed for at tjekke kvaliteten af den vare du køber, det kræver enorme ressourcer i emballage og transport at sende varer enkeltvis. Og så er det blevet meget almindeligt, at sende det retur, man alligevel ikke gider have, så bliver der lige brugt en bunke ressourcer igen. Er der noget i vejen med det, man har købt, skal man så også sende retur eller have penge retur. Alt det er bare bøvl i min verden, så derfor synes jeg, det er rarere at handle i en fysisk butik.

Alligevel ender jeg jo også på nettet en gang imellem, når det er varer, jeg ikke kan få fat på i mit nærområde. For nyligt skulle jeg have en ny svampetørrer, og bestilte så på en webshop, der havde gode kundeanbefalinger. Svampetørreren ankom planmæssigt, pakket meget solidt ind. Fair nok. Det var et stykke elektronik og med flere plastløsdele. Så jeg pakkede ud og stod med en intakt maskine og en bunke pap og plastik, og tænkte, at det gode formål med at sanke og tørre naturens gaver, måtte afveje lidt på mit klimaregnskab lige her.

Jeg fyldte maskinen med svampe og tændte. Efter en halv times tid tjekkede jeg op på det nye vidunder. Der var ingen varme på! Skrue op, tjekke op igen, øv, den virkede bare ikke.

Ud over at det var ualmindeligt træls, forestillede jeg mig nu til min rædsel, at jeg skulle til at have maskinen viklet ind i alt plast og papir igen og sendt retur. Første handling skulle dog være en mail til webshoppen om, at jeg havde modtaget en defekt vare, uden de store forhåbninger til hvilket svar jeg ville få retur. Men det skulle de have, jeg ville få mine penge retur straks, og kunne bare smide svampetørreren ud. God kundeservice må man sige, men var mest fyldt af frustration over at skulle smide en hel ny ting ud.

Det kan godt være jeg ikke gider nethandel, men jeg elsker nettet på mange andre måder. Der er ikke det der ikke kan fikses med et kald ud til mine Facebook venner. Så der røg et opslag ud på FB efter en ”fikspåfingrene” elektroniktype. Tre kompetente folk i mit netværk har meldt ind på at gøre et forsøg med at reparere, så nu er det spændende om det lykkes. Så er der i hvert fald gjort et forsøg, inden endnu en maskine bare ryger ud.

Ud over at det var ualmindeligt træls, forestillede jeg mig nu til min rædsel, at jeg skulle til at have maskinen viklet ind i alt plast og papir igen og sendt retur.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce