Annonce
Ugeavisen Varde

Mørke måneder forude: Fødevarestyrelsen har ét råd til alle

D-vitamin er nødvendigt for at kunne optage calcium. Et nyt dansk studie viser, at tilskud med D-vitamin om vinteren kan øge børns knoglevækst, og at børnene hellere skal spise almindelig yoghurt fremfor skyr, når det handler om knoglerne. Arkivfoto: Arno Burgi/Ritzau Scanpix
Sørg for, at både du og ungerne får D-vitamin nok. Nu anbefaler Fødevarestyrelsen, at alle tager et tilskud her til vinter.

Hvis du mangler D-vitamin, kan det svække både knogler og muskler. Og for børn er det også helt afgørende for at kunne opbygge knogler. D-vitamin sikrer nemlig, at det nødvendige calcium kan optages.

Den største kilde til vitaminet er solen, men i vinterhalvåret står solen for lavt til, at vi kan danne D-vitamin.

Og knap hver femte dansker, der ikke tager et tilskud, har decideret D-vitaminmangel, når vi når til foråret. Derfor har Fødevarestyrelsen besluttet at anbefale alle at tage et tilskud med D-vitamin fra oktober til april.

Annonce

- Det er rigtig vanskeligt at spise sig til nok D-vitamin gennem kosten, siger Anne Scott, som er specialkonsulent hos Fødevarestyrelsen og fortsætter:

- Normalt siger vi jo ellers, at kosttilskud ikke kan træde i stedet for en sund og varieret kost. Men i det her tilfælde ser vi, at så mange danskere mangler D-vitamin om foråret, at vi går ud med en anbefaling om at tage tilskud.

Tjek dåsen

For at leve op til anbefalingen skal du kigge på bøtten med tilskud og tjekke, at det indeholder 5-10 mikrogram D-vitamin per anbefalet daglig dosis, fastslår Anne Scott.

Vi får primært D-vitamin fra solen, og det kan være svært at spise sig til et højt nok niveau, når solen leger gemmeleg og står lavere på himlen om vinteren. - Der er ikke så mange muligheder i kosten ud over fed fisk. Men det er jo også makrel i tomat, laks eller en sildemad. Vi har også vist, at hvis børn spiser fed fisk flere gange om ugen til både frokost og aftensmad, så kan de opretholde tilstrækkelige D-vitamin-niveauer om vinteren uden tilskud, siger Camilla Trab Damsgaard, som er lektor i Børne- og international ernæring på Københavns Universitet. Arkivfoto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Tager du allerede et multivitamintilskud, der indeholder den anbefalede mængde, skal du dog ikke spise en pille med yderligere D-vitamin.

D-vitamin er nemlig et fedtopløseligt vitamin. Og det vil sige, at det - modsat vandopløselige vitaminer - ikke bare bliver tisset ud, hvis du får for meget.

Derfor er "jo mere, jo bedre" ikke rigtigt. Man skal holde sig til anbefalingen. Det fortæller Camilla Trab Damsgaard, som er lektor i Børne- og international ernæring på Københavns Universitet.

Hun har netop været involveret i et studie, der er blevet publiceret i "The American Journal of Clinical Nutrition", hvor forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet har set nærmere på børns knogleudvikling.

Annonce

Effekt på knoglevæksten

I forsøget fik en gruppe børn D-vitamintilskud, mens en anden gruppe fik placebo. Og resultatet bakker op om Fødevarestyrelsens anbefaling om at tage tilskud med D-vitamin.

- Det særlige ved vores studie er, at vi kan udelukke D-vitamin fra solen, fordi forsøget er kørt om vinteren, og børnene, vi har rekrutteret, har ikke taget tilskud eller været på solferie.

- Og vi kan se, at tilskuddet har en effekt på børnenes knoglevækst.

Ud over D-vitamin undersøgte forskerne, om protein fra mælk kunne øge knoglevæksten. Derfor skulle en del af gruppen, der fik D-vitamintilskud, også spise yoghurt, mens en anden del skulle spise skyr, som indeholder langt mere mælkeprotein.

Her viste det sig, at der ikke er nogen grund til at fylde mere mælkeprotein i børnene. Det skyldes nok, at de fleste børn i Danmark allerede får mælkeprodukter, vurderer Camilla Trab Damsgaard.

Men forskerne kunne faktisk se, at der var større gevinst ved at spise yoghurt end den mere proteinrige skyr.

- Hvis vi tænker på knoglerne, så ville jeg bare give børnene almindelig yoghurt. Der er ikke nogen grund til at give dem skyr. De fleste danske børn får også rigeligt med protein, siger hun.

Det anbefaler fødevarestyrelsen

  • Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle over fire år tager et tilskud af D-vitamin på 5-10 mikrogram dagligt fra oktober til april.
  • Nogle grupper anbefales at tage tilskud på 10 mikrogram D-vitamin dagligt hele året. Det gælder gravide, børn og voksne med mørk hud, personer, som bærer tildækkende påklædning om sommeren, eller som ikke kommer udendørs til daglig eller undgår sollys.
  • Det anbefales at tage et tilskud på 20 mikrogram kombineret med 800-1000 mikrogram calcium året rundt, hvis man er er over 70 år, bor i plejebolig og hjemmepleje - uanset alder - eller hvis man har øget risiko for knogleskørhed - uanset alder.
  • Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen anbefaler derudover, at forældre giver D-vitamin til deres små børn hele året, indtil barnet fylder fire år. Tidligere var det kun til to år.




/ritzau fokus/

Annonce
Ugeavisen Varde

Mere liv i Borgen - nu med Hjerterum og fokus på ro og velvære

Annonce
Ugeavisen Varde

Snart får vi kongeligt besøg til indvielsen af internationalt museum

Annonce
Ugeavisen Varde

Varde IF er blandt Danmarks bedste talentudviklingsmiljøer i pigefodbold

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Varde

Maibritt vil kickstarte spritnyt projekt: Frivillige skal hjælpe ofre for seksuelle overgreb

Ugeavisen Varde

Makkerpar genåbner kendt restaurant efter tre års mørke: Nu er de oppe på to spisesteder sammen

Ugeavisen Varde

Veteranindsatsen haster – nu skal byrådet tage ansvar

Ugeavisen Varde

Pølsesnak...

Ugeavisen Varde

Danske Bank donerer 25.000 kroner til udvikling af Varde Sommerland

Ugeavisen Varde

Soroptimist International Varde støtter god sag med koncert

Ugeavisen Varde

Musik- og Billedskolen inviterer til sommerkoncerter i det fri

Ugeavisen Varde

Ny kunderådgiver i Andelskassen i Varde

Ugeavisen Varde

Driller vægten dig?

Annonce