Annonce
Ugeavisen Varde

Nedlukning: Butiksindehavere brænder inde med varer for rigtig mange penge

Anita Grüner Hansen ejer forretningen Søs i Ølgod. Hun har sendt tre ansatte hjem på lønkompensation og forsøger selv at holde relationen til kunderne intakt ved at sælge via webshop, sociale medier og telefon. Men hun brænder inde med et stort varelager med vintervarer, der skulle have været solgt på udsalg i januar og februar. Foto: Christine Aagaard-Kragh
Butiksindehavere brænder inde med varer, som de selv hæfter for. Hjælpepakker og kompensationsordninger dækker nemlig ikke modetøjsbutikkernes usolgte varelagre.
Annonce

Ølgod: Der er en forskel på nedlukningen i foråret og på nedlukningen nu. I foråret var det faktisk tilladt for butikkerne at holde åbent, hvis de levede op til alle retningslinjerne med sprit, afstand, antal kunder og så videre.

Denne gang er det en reel tvangslukning med restriktive muligheder for at sælge noget. Både sådan at forstå, at man skal sætte sig grundigt ind i, hvordan og hvor meget, man må sælge via for eksempel sociale medier, for at kunne få adgang til hjælpepakkerne. Og at man skal leve op til kravene om kun at måtte udlevere varer ved døren og ikke lukke kunder ind.

En af de butikker, der er tvangslukket, er Din Tøjmand Henrik i Ølgod. Han sælger lidt varer via butikkens facebookside, Instagram, mail og telefon.

- Men ikke i nærheden af, hvad vi gør normalt, siger Henrik Jul Pedersen, som med den forlængede nedlukning må vinke farvel til endnu en fuld måneds omsætning.

- Nedlukningen betyder, at jeg tabte 100 procent af min omsætning i januar. Her i februar tager vi hul på at bruge de sociale medier til at sælge lidt efterårs- og vintervarer og får lidt ind på den måde. Den indtjening, vi skulle have i januar og februar, skulle vi have brugt til at kunne betale for forårsvarerne. Men den likviditet har vi så ikke, siger Henrik, som for sit eget vedkommende priser sig lykkelig for at have en sund forretning og have haft mulighed for at lægge midler til side over årene, så han har noget at stå imod med i dag.

- Men det er da ikke alle, der er i den situation. Og det behøver de ikke have skyld i, understreger Henrik, som også har penge til at afregne sin moms nu her, så det ikke bliver en regning, han kommer til at skubbe foran sig.

Henrik Jul Pedersen mistede en hel måneds omsætning i januar. I februar prøver at han sælge lidt via sociale medier og telefon. Han har sendt sin ansatte hjem på lønkompensation, men får som indehaver af sin forretning ikke selv en krone af sin egen løn dækket af hjælpepakker. Privatfoto

Regeringen har lagt op til, at butikkerne kan udskyde afregningen af moms for januar kvartal et år. Men det er altså en regning, man så at sige bare skubber foran sig og må håbe på at kunne betale til den tid.

- Langt de fleste lønmodtagere mærker ikke den her nedlukning økonomisk. Jo, der er nogen, der mister deres job, og det er helt sikkert forfærdeligt. Men min butik er mit eksistensgrundlag. Mit livsværk. Der er meget mere på spil, forklarer Henrik og understreger lynhurtigt, at han ikke klager.


Når vi ikke kan holde vinterudsalg, som vi plejer, kommer vi til at mangle pengene i kassen til at betale vores forårsvarer for.

Anita Grüner Hansen


- Hjælpepakkerne er bedre end ingenting, og jeg har en sund forretning og nogle gode kunder. Vi glæder os voldsomt til at få lov til at åbne igen, siger Henrik, der har sin ansatte hjemme på lønkompensation i øjeblikket.

Annonce

Vareudlevering ved bagdøren

Også dametøjsforretningen Søs på Torvet i Ølgod er ærgerlig over, at nedlukningen af detailhandlen blev forlænget til 1. marts.

- Vi kommer til at brænde inde med vores vintervarer. Vi skulle jo have holdt vinterudsalg nu, og det kan vi ikke, forklarer Anita Grüner Hansen, der har drevet Søs i 21 år.

- Når vi ikke kan holde vinterudsalg, som vi plejer, kommer vi til at mangle pengene i kassen til at betale vores forårsvarer for. Og vi kommer nok til at sælge flere af vores vintervarer endnu billigere, end vi havde gjort under normalt udsalg. Lige nu ved vi heller ikke, hvornår vi får lov til at åbne, og spørgsmålet er, om vi kommer til at åbne med et udsalg, eller om vi skal prøve at gå direkte på at sælge de nye varer og så gemme de gamle varer til et lagersalg. Men faktum er, at mit varelager bliver mindre værd for hver dag, der går, siger Anita.

I begyndelsen af december åbnede hun også Søs som webshop. En realitet, der blev fostret under den første nedlukning, og som i denne tid får fuldt fokus.

- Vi havde talt om det længe, og så satte corona skub i det. Det går lige så stille den rigtige vej, men vi er jo ikke i nærheden af en normal omsætning, siger Anita, som også handler med kunder via telefon og udlevering af varer i bagdøren.

- Jeg oplever en fantastisk lokal opbakning, og jeg begynder at annoncere med, at man kan ringe ned i butikken og bestille varer, man så kan betale via mobilepay og tage med hjem og prøve. Naturligvis med mulighed for at bytte, fortæller Anita om et af sine tiltag for at få lidt omsætning i butikken og for at hjælpe de kunder, hun savner og stadig gerne vil hjælpe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce