Annonce
Ugeavisen Varde

Skæld mindre ud! Alt andet kan nemlig slet ikke betale sig

Marianne Sigersted rådgiver blandt andre forældre, lærere, dagplejere og andre til at se bag om børn og ungs intentioner i sit firma Rotilatgro. 

Jeg anbefaler forældre at undgå skæld ud.  Især i relation med børn og unge.

Men hvad er skæld ud egentlig? Ph.d. og skoleforsker Louise Klinge definerer skæld ud som en uvenlig måde at kommunikere på. Det er altså ikke kun, når de voksne råber og taler nedladende til børn og unge - eller hinanden for den sags skyld. Det er også, når tonen er hård, kold og afvisende, samt når kropssproget er aggressivt, vredt eller magtdemonstrerende. Faktisk virker skæld ud modsat af det, vi egentlig gerne vil fremme; nemlig at barnet/den unge tænker sig om, lærer af situationen og genererer nye gode erfaringer, som vedkommende kan bruge igen en anden gang.

Når en voksen skælder et barn eller et ungt menneske ud, vil den unge muligvis rette ind og gøre, som den voksne befaler lige i nuet. Dog vil den unge reagere og handle i forsøget på at få skæld ud til at holde op, fremfor at opnå refleksion og omtanke omkring situationen. Netop derfor lærer barnet/den unge intet af at få skæld ud - tværtimod! Den unge lærer at makke ret og at tage imod ordrer fra den voksne. Det moderne samfund har i allerhøjeste grad brug for, at børn og unge lærer at tænke og reflektere selvstændigt.


Når man er bevidst om intensionen, kan den voksne reagere relevant på behovet og dermed fremme udvikling hos barnet/den unge.

Marianne Sigersted


Når man bliver udsat for skæld ud, aktiveres amygdala, som er den del af krybdyrhjernen, mennesket udviklede for flere millioner år siden, og som fik mennesket som art til at overleve på savanen sammen med tigere, dinosaurer og andre livstruende dyrearter. Men i dag, hvor vi har langt mere brug for, at alle hjerner øver sig i at tænke selvstændigt, således vi kan opsamle maksimalt genialitet til for eksempel at overleve klimakrisen, er vi interesseret i, at børn og unge bliver selvværdsstærke, reflekterende og erfaringsrige.

Hvad skal man gøre i stedet for skæld ud? De fleste af os forældre er vokset op med opdragelse på skældud-måden. Det er derfor de redskaber, vi har med i rygsækken, som vi bruger, hvis vi ikke bliver meget bevidste om at gøre noget andet. Det man selv har fået, er det, man har lejret som refleks, og som tages i brug som det øverste redskab i værktøjs-kassen, når ens barn eksempelvis er ved at vælte på stolen.

Det man kan gøre i stedet for er at blive nysgerrig på barnets intention. Hvad var det, barnet gerne ville opnå? Det kunne være opmærksomhed, som børn på liv og død er afhængig af for at udvikle sig. Det kunne også være et behov for at beskytte sig, som forsvarsmekanismer tit er. Når man er bevidst om intensionen, kan den voksne reagere relevant på behovet og dermed fremme udvikling hos barnet/den unge. Det betyder ikke, at man ikke skal sætte grænser! Tværtimod. Jo tydeligere grænser, jo nemmer bliver tilværelsen for både barn og voksen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce