Annonce
Ugeavisen Varde

Unge i Varde kæmper for handelslivet

Sisse Ingeberg og citychef Louise Høj Nissen mener at ambassadørkontrakten med de unge er en tiltrængt appelsin i handelslivets turban. Foto: Malene Wonsbek

Handler mor og far meget på nettet, arver børnene sandsynligvis dette forbrugsmønster. Måske bør man som forældre stille sig selv det spørgsmål - hvad gør det ved min by?

Annonce

Varde: De unge risikerer at komme til at bo i en spøgelsesby med tomme butikker. De shopper lystigt på nettet og tænker ikke over, hvilke konsekvenser det kan få for fremtiden. De ER generation nethandel, og hvis ingen viser dem en anden vej, så bliver de ved med at være cyber-shoppere.

Med det in mente har Varde Handel etableret en Unge Gruppe, hvis klare formål er at sælge handelsbyen Varde til andre unge.

- Vi kan ikke konkurrere mod nethandlen, men vi kan fremhæve styrkerne i vores egen handelsby. Og der findes ingen bedre til at fange de unges opmærksomhed end de unge selv, derfor har vi lavet en ambassadørkontrakt med seks dedikerede unge, der gerne vil være med til at fremtidssikre Varde som handelsby, siger citychef Louise Høj Nissen.

Unge Gruppen

Unge Gruppen blev etableret den 1. november 2018. De første markedsføringstiltag blev lavet til Black Friday.Det primære formål er at fange de unges opmærksomhed og få dem til at bruge byens butikker.

Seks unge mennesker har underskrevet en skriftlig ambassadørkontrakt med Varde Handel. En kontrakt, hvori de ulønnet og frivillig forpligter sig til at promovere Varde by og byens detailbutikker til andre unge i lokalområdet.

Til den opgave bruger ambassadørerne deres eget netværk på de sociale medier - Facebook, Instagram og Snapchat.

Unge Gruppen skal derudover planlægge to årlige events i midtbyen målrettet unge (forår og efterår)

De skal være opsøgende i butikkerne for at formidle tilbud, events og nye varer. Dette gøres med billeder, videoer eller ved at sende live direkte fra butikken. Herefter skal de dele, like og tagge deres venner.

Alle Unge Gruppens aktiviteter lægges op på Facebooksiden: Young Varde - Shopping & Events

Annonce

Forældreansvar

Egentlig kommer ideen fra Sisse Ingeberg, der er indehaver af Ellas Coffee Shop.

- Hvis vi ikke gør noget for at aktivere de unge, så har vi måske intet handelsliv om ti år. De unge bruger ikke byen, for de bliver ikke oplyst om, hvad byens butikker har at tilbyde dem. De læser hverken lokalaviser og reklamer, men skal fanges på de sociale medier, siger Sisse og fortsætter:

- Før jeg selv blev butiksejer, tænkte jeg ikke så meget over den fremtidige konsekvens det kan have, hvis vi ikke støtter det lokale handelsliv. Ingen - hverken gammel eller ung - ønsker at bo i en by uden liv. Der ligger også et vist forældreansvar i at tage vores børn og unge mennesker med ned i byens butikker, så de ved hvilke indkøbsmuligheder, der gemmer sig lige for næsen af dem.

Ambassadører

Unge Gruppen består afKristine Koch, 17 år, Varde

Caroline Mikkelsen, 17 år Varde/Janderup

Signe Jørgensen, 16 år, Nordenskov

Nynne Kristoffersen, 17 år, Alslev

Morten Skovgaard, 24 år, Nr. Nebel

Katrine Laugesen, 16 år, Varde

Annonce

Flot opbakning

- De unge købere er illoyale og utålmodige. De vil have, det de ønsker her og nu. Men hvis de aldrig har været i byens sportsforretninger, smykke-, sko- eller tøjbutikker, så ved de ikke, hvad de går glip af, det skal andre unge nu fortælle dem, og det er det, de seks ambassadører i Unge Gruppen har forpligtet sig til at gøre, siger Louise Høj Nissen.

Både citychefen og Sisse Ingeberg glæder sig meget over den positive opmærksomhed som ideen med Unge Gruppen har fået.

- Flere unge har meldt sig til at være med, men vi synes lige nu, at en arbejdsgruppe på seks medlemmer er fint. De unge arbejder frivilligt og ulønnet. De får ingen gaver eller andre ydelser for at være med til at sende butikkernes tilbud og handelslivets fristelser ud til andre unge i deres eget private netværk, siger Louise Høj Nissen.

Varde Handel og Unge Gruppen, har oprettet facebook-gruppen: Young Varde - Shopping & Events, hvor alt bliver lagt op. Siden har allerede 257 følgere, men det skulle på sigt gerne blive til mange flere.

Detailekspert Bruno Christensen fra Aarhus mener Varde har fat i et guldæg - læs næste side

Sådan handler de unge

Sidste år lavede Varde Handel en lokal undersøgelse, der blandt andet viste følgende handelsmønster for de unge, der i denne sammenhæng defineres i alderen 12-30 år.


  • Kun 1/3 af de unge handler i en by med fysiske butikker
  • Over halvdelen af ovenstående gruppe shopper ikke i Varde, men i andre byer - primært Esbjerg
  • Flertallet shopper på internettet

(Kilde: Varde Handel)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce