Her på skolen ved alle, hvem hinanden er - men der er for få elever, og kommunen holder skarpt øje med udviklingen
- For os er det vigtigt, at de små skoler har en berettigelse. Sammen får vi succes, og her ved Blåbjergskolens Børneunivers Lunde/Kvong tager det ikke lang tid at justere på en handling, når vi har det antal elever, vi har. Det gør det i hvert fald nemmere og mere overskueligt, siger filialleder Rikke Jæger Winther. Her sammen med skoleder Lene Korsgaard og Mette Kristina Sørensen, som er leder af "Klatretræet". Foto: Michael Svenningsen
På skolen i Lunde er der kun 65 børn, og de fylder ikke meget, når de sidder i skolens gymnastiksal. Langt de fleste på skolen er enige om, at det betyder meget, at alle kender alle, og at der altid er en voksen, når der er brug for det. Men er det nok for skolens eksistens, når man kigger ud i fremtiden?
Copy link address
Michael Svenningsen misv@jfm.dk
Annonce
- For os er det vigtigt, at de små skoler har en berettigelse. Sammen får vi succes, og her ved Blåbjergskolens Børneunivers Lunde/Kvong tager det ikke lang tid at justere på en handling, når vi har det antal elever, vi har. Det gør det i hvert fald nemmere og mere overskueligt, siger filialleder Rikke Jæger Winther. Her sammen med skoleder Lene Korsgaard og Mette Kristina Sørensen, som er leder af "Klatretræet". Foto: Michael Svenningsen
- Det hele er nok lidt mere familiært her på skolen, når vi ikke er flere elever. Vi gør rigtigt mange ting sammen, siger Rikke Jæger Winther, filialleder. Her er det fra morgensamlingen. Foto: Michael Svenningsen
- Det er dejligt, at Blåbjergskolens Børneunivers Lunde/Kvong er en lille skole, men ikke en friskole, siger Jesper Louis Thomas fra 6. klasse. - Her er nogle rigtig gode lærere, og man ved altid, hvem som kommer ind ad døren. Her kommer ingen fremmede og ukendte voksne. Vi kan snakke med de voksne om alting, siger Johanne Nygård Andersen fra 5. klasse. Foto: Michael Svenningsen
Blåbjergskolen prioriterer fællesskaber både på de enkelte matrikler og i det store fællesskab. Treenigheden er en styrke, der giver uanede muligheder for udvikling i mange forskellige læringsmiljøer, både inde og ude. Foto: Michael Svenningsen
- Når man begynder i vuggestue, så får man en bamse, som man kan føle sig tryg ved. Bamsen følger selvfølgelig med videre i børnehave, siger Mette Kristina Sørensen fra "Klatretræet". Foto: Michael Svenningsen
Godt nok er Mette Kristina Sørensen leder af "Klatretræet", men hun er også med "på gulvet" og hjælper til, ligesom alle andre ansatte gør på skolen. Foto: Michael Svenningsen. Foto: Michael Svenningsen
En rigtig dejlig hyggestund på gulvet inde i børnehaven. Foto: Michael Svenningsen
Der er 97,1 procent elever med højest trivsel på Blåbjergskolens børneby i Lunde. Foto: Michael Svenningsen
- Jeg synes, det er dejligt, at skolen ikke er større. Vi kender jo alle hinanden her på skolen, fortæller Alberte Lund Larsen fra 6. klasse. Foto: Michael Svenningsen
De forskellige årstider, højtider og traditioner byder på mange forskellige pædagogiske aktiviteter. Vi nyder udearealerne - men vi nyder også at kunne gå i gymnastiksalen i strømpefødder, at låne musiklokalet eller hjemkundskab, fortæller Mette Kristina Sørensen fra "Klatretræet". Foto: Michael Svenningsen
Der er 19,3 elever pr. klasse på Blåbjergskolens børneby i Lunde. Her er det ukrainske Vlada i 6. klasse. Hendes mindre søskende, Alina og Alisa, går også på skolen. Foto: Michael Svenningsen
- Du skal altså se min traktor, som er ved at få lavet vognen, fortæller en af pigerne i børnehaven. Foto: Michael Svenningsen
Børnehaven har lige fået et nyt lege-køkken, som er sponsoreret af støtteforeningen til børnehaven. - Vi er meget glade for vores støtteforening, siger Mette Kristina Sørensen. Foto: Michael Svenningsen