Annonce
Ugeavisen Vejen

Skal du have dine skolepenge tilbage

”Skal du have dine skolepenge tilbage?” var tidligere en typisk, nedladende kommentar, som antyder, at et menneske med læsevanskeligheder også er intellektuelt svag.

Der er heldigvis sket meget på den front, og de fleste ved efterhånden, at ordblindhed intet har med intelligens at gøre. Ordblindhed (eller dysleksi) er derimod markante vanskeligheder med at lære at forbinde bogstaver og sproglyde i læsning. Rundt om i Danmark gør skolerne en kæmpe indsats på området. Men kan vi gøre mere? Det kan man nok altid.

Efter den nationale ordblindetest blev indført i 2015, bliver flere elever testet ordblinde. Ca. 7 % af den danske befolkning oplever ordblindhed. Igennemsnit sidder der altså to ordblinde elever i hver klasse. Fra Christiansborg forlyder det, at Danmark skal være det bedste land at være barn i – også for børn med ordblindhed. Man ved med sikkerhed to ting om ordblindhed nemlig, at det i høj grad er arveligt, og at det aldrig forsvinder. Det er ingen skam at være ordblind, men det er en skam, at Danmark halter bagud i forhold til nabolande som Norge og i særdeleshed England, hvor skoler i årtier har kunnet få certificatet ordblindevenlig skole.

Neil Mackay, manden bag Dyslexia Friendly School, var for 26 år siden lærer på en skole i Wales. Han blev bedt om at lave en indsats for en gruppe ordblinde elever på skolen og gennem udgangspunkt i forskning på ordblindeområdet, begyndte han at udarbejde en pædagogisk tilgang, som skulle hjælpe ordblinde elever. Det blev hurtigt klart, at den ordblindevenlige pædagogik var til stor gavn for alle elever, fordi den ganske enkelt fokuserede på at sikre rammerne for effektiv indlæring. Han indgik et samarbejde med British Dyslexia Association, som resulterede i certificeringen Dyslexia Friendly Quality Mark. Gennem en 2-årig proces kan en skole arbejde sig frem til et certificat som ordblindevenlig, hvilket gavner alle elever på skolen – ikke kun de ordblinde.

Desværre er det ikke kun læsevanskeligheder ordblinde elever kæmper med. Ofte kan en ordblind elev også udvikle en mindre selvværdsfølelse i forhold til kammeraterne, og det er et kæmpe problem, som kan påvirke elevens adfærd og give en følelse af ”ikke at være god nok”. Som tidligere lærer på en ordblindeefterskole har jeg oplevet forskellen på en elevgruppe, som alle havde samme udgangspunkt, nemlig ordblindhed, kontra folkeskolens klasser hvor ordbinde elever kan opleve at føle sig sårbare og mindre værd pga. deres læsevanskeligheder. Der er en verden til forskel.

I 2017 blev Vejen omtalt i hele Danmark p.g.a. Gesten Pride. Tænk, hvis Vejen igen blev landskendt, men denne gang som den første ordblindevenlige kommune i Danmark, hvor samtlige skoler i kommunen har certificat som ordblindevenlig. Mega sejt!

Så tilbage til skolepengene og en velment opfordring herfra til byrådet om at afsætte de nødvendige ressourcer til gavn for alle elever. En oplagt mærkesag for en visionær, lokal politiker til novembers kommunalvalg.

Kom frisk! Sæt Vejen på landkortet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejen

4 gode råd før bilkøb

Ugeavisen Vejen

Ny bil - nye vaner

Annonce