Annonce
Ugeavisen Esbjerg

KliMadpakker og æblekrig på Rankin Park

Medindehaver af Rankin Park, Ea Gram-Rankin, holder oplæg for 7.x fra Kvaglundskolen om caféens bæredygtige koncept. Foto: Tue Sørensen
7.X fra Kvaglundskolen på overraskelsestur: Et nyt Leaps-forløb er blevet stablet på benene, denne gang med lokalt erhvervssamarbejde.
Annonce

Miljø: Fordelt ved borde af gamle gulvbrædder, på stole fra Kirkens Korshær sad 7.x fra Kvaglundskolen tirsdag formiddag og ventede på afsløringen af, hvad deres nye Leaps-forløb skulle handle om.

Maiken Pedersen, en af klassens tre klasselærere, lagde ud med at afsløre temaet: Bæredygtig madlavning. Målet for klassen er sammen, at skabe en opskriftssamling til gode ”kli’madpakker” – klimarigtige madpakker, fortæller hun. Et tværfagligt projekt som eleverne skal arbejde med i otte uger. Så hvor bedre at starte end på Rankin Park, som er funderet på konceptet om klimavenlighed.

Hvad er Leaps?

En generel undervisningsstruktur, der primært består af tværfaglige projektorienterede forløb.

Hvert projekt kredser om en konkret problemstilling, der danner rammen for, hvordan de almindelige skema-fag, som vi kender dem, indgår i projektet.

Men det er også en generel læringstilgang med særligt fokus på at skabe engagement, motivation nysgerrighed og kreativitet gennem blandt andet autentiske samarbejder, elevskabte produkter og fremvisninger.

Læringsreflektion og selvevaluering er også grundelementer, der blandt andet kommer til udtryk ved elevstyrede skolehjemsamtaler.

Leaps står for:

Læring og Engagement gennem Autentiske Projekter med fokus på Sience.

Annonce

Kreativ undervisning

I madkundskab skal de lære om ingredienser og teste opskrifter. I sløjd skal de lave omslag til opskrifterne. I tysk skal de måske lave en video som i madlavningsprogrammer, hvor de på tysk forklarer, mens de viser, hvordan man laver den madpakkeopskrift, de selv har fundet på.

Inspirationen til de bæredygtige madpakker, skal Ea Gram-Rankin, skaberen af den grønne urbane oase,  bidrage med.


Vi vil gerne skabe så lille et klimaaftryk så muligt.

Ea Gram-Rankin, medindehaver af Rankin Park


- Hedder det ikke ”æblekrig”? siger en af eleverne begejstret og peger på et billede af et granatæble. De andre i gruppen fniser om kap af den begejstrede pige, der jo egentlig godt vidste, at det var granatæble det hed.

Eleverne får i grupper udleveret en madquiz, lavet af Ea Gram-Rankin selv. Igen er tværfagligheden central, da quizzen både kræver både matematik, engelsk, dansk, geografi, selvfølgelig madkundskab og gode smagssanser. Og eleverne hygger sig helt vildt med den.

Senad Haskic (t.v.) og to af hans klassekammerater arbejder på den quiz, Ea Gram-Rankin havde lavet til lejligheden. Foto: Tue Sørensen
Annonce

Bedre end almindelig skole

- Det er bedre end almindelig skole, fordi man ser nogen nye ting og oplever mere, fortæller Nur Salima, 14 år, en af eleverne fra klassen.

Det er Senad Haskic, 14 år, helt enig i og tilføjer, at han igennem Leaps har lært folk fra klassen bedre at kende, fordi de arbejder i grupper, som lærerne vælger.

- Så snakker man mere med nogen, som man ikke plejer at snakke med, fortæller han.

Annonce

Kan ikke få armene ned

Selvom Ea Gram-Rankin ikke har fået betaling for samarbejdet, får hun alligevel masser ud af dagen. Hun synes først og fremmest det er ”pisse sjovt” at samarbejdet med Kvaglundskolen, som hun selv gik på i sin tid.
- Det er fedt at se hvad man kan rykke ved de unge mennesker, ved at lære dem om mad og bæredygtighed, fortæller entreprenøren, der så absolut ikke vil have noget imod at lave flere samarbejder med skoler og måske arrangere flere dagture med Rankin som destination. Desuden skaber samarbejdet måske en ny målgruppe for caféen, da ingen af eleverne havde været der før.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce