Aarø/Aarøsund: Hver dag mellem klokken 6.00 og 23.00 fragter Aarøfærgen trygt og sikkert passagerer og biler til og fra Aarø.
Men for nylig har færgen været på værft. Her blev der udarbejdet en såkaldt levetidsrapport, der har vist, at den elektriske del af styresystemet på færgen er i meget dårlig forfatning.
Den elektriske del har i de seneste år haft jævnlige svigt, fejl og mangler, og nu har man altså anbefalet en øjeblikkelig udskiftning af den elektriske del. Det er nemlig vurderet, at en komplet defekt kan resultere i havari.
- Det er kablerne i færgens styresystem, der ikke er helt så isolerede, og de er ved at blive møre. Og det gør, at hele kabelnettet til styresystemet giver fejl, siger Carsten Leth Schmidt (SP), der er formand for teknik- og klimaudvalget i Haderslev Kommune.
Carsten Leth Schmidt (SP), formand for teknik- og klimaudvalgetDet er først nu, at man har nået til den erkendelse, at det var kabelsystemet, det var galt med. Man troede, at det måske var nogle andre elementer, der skulle justeres. Men nu har man fået færgen undersøgt på værft.
I værste fald kan det betyde, at Søfartsstyrelsen indfører et øjeblikkeligt stop-påbud. Ifølge Carsten kommer det nok snart, at færgen ikke er driftssikker nok, hvis kablerne ikke bliver udskiftet.
- Så vidt jeg ved, har de observerede forstyrrelser ikke givet nogle fare for driften af færgen, og derfor har vi heller ikke fået nogen påbud. Men hvis fejlene bliver mere alvorlige, så kan vi komme i en ny situation, og derfor haster det med at få det ordnet, siger Carsten Leth Schmidt.
Lange ventetider
Men det bliver svært at realisere anbefalingen om øjeblikkelig udskiftning, da Haderslev Kommune forventer, at den elektroniske del til styresystemet først kan leveres om otte måneder. Ifølge kommunen skyldes det den globale forsyningskrise, hvor den begrænsede tilgængelighed af råvarer på verdensmarkedet resulterer i forsinkelser og uventede prisstigninger.
- Det er først nu, at man har nået til den erkendelse, at det var kabelsystemet, det var galt med. Man troede, at det måske var nogle andre elementer, der skulle justeres. Men nu har man fået færgen undersøgt på værft, siger Carsten Leth Schmidt.
Udvalgsformanden fortæller, at man ikke har kunnet forudse sådan en reparation på trods af, at styresystemet af og til har svigtet de seneste år. Og da Aarøfærgen ikke har været en del af en serieproduktion, påvirker det også leveringstiden.
- Det er ikke noget, der ligger på lager, så komponenterne skal man først lige have strikket sammen. Og det tager tid. Vi kan trods alt få det bygget, men det er kompliceret, siger Carsten Leth Schmidt.
Milliondyr regning
Teknik- og klimaafdelingen i Haderslev Kommune har forslået, at man sætter 1,5 millioner kroner af til et nyt manøvresystem til færgen, der foreslås finansieret af økonomiudvalgets bygningsvedligeholdelsespulje.
- For en halvanden million får vi vist kun dele af det, og jeg tænker, at der er nogle centrale komponenter, der bliver brugt igen, siger Carsten Leth Schmidt.
I øjeblikket er den daglige drift altså ikke påvirket, og det er stadig sikkert at tage med færgen.
- Man kan fortsætte med at komme med færgen, og men når kablerne er leveret, så skal den selvfølgelig på værft. Dog har vi passagerfærgen Magda 3, vi kan sætte ind i stedet.