Annonce
Mariager Avis

Video: International garagerock skabes i en gammel stald ved Hem

Den skramlede sorte turbus har været vidt omkring i de 35 lande, hvor 'The Courettes' har spillet en lang række koncerter. Foto: Frank Pedersen
Hun er fra Brasilien og han er dansk. Sammen er Flavia og Martin garagerock bandet ’The Courettes’ og ægtefæller.

Mariager/Hem: Jeg mødes med Flavia og Martin Couri i det, der en gang var en stald i tilknytning til Martins forældres gård lidt uden for Hem. Nu er stalden indrettet til et musikstudie med analogt udstyr og et interiør præget af space age design, der understreger stemningen af dengang, hvor rockplader blev optaget i mono og udgivet på vinyl.

Her fortæller Martin og Flavia deres historie. En historie der tager sin begyndelse i 2013 i den brasilianske storby Rio de Janeiro, da de mødes første gang i en overfyldt tur-bus klokken 5 om morgenen, bliver forelskede og sød hæsblæsende garagerock opstod. For denne historie er også fortællingen om parrets band, ’The Courettes’.

Blev forelsket i overfyldt turbus

Med sit daværende band, ’Columbian Neckties’, var trommeslager Martin taget til Brasilien for at spille en fælles to-ugers turné med det populære brasilianske band ’Autoramas’, hvor Flavia spillede bas.

Da de to orkestre mødtes, var Flavias humør tæt på nulpunktet. Udover tidspunktet var udsigten til, at hun ene kvinde skulle dele adskillige timer sammen med 14 mænd i en bus proppet til bristepunktet ikke ligefrem det, der kunne lokke det mindste lille smil frem denne tidlige morgen.

"Vores store forkærlighed for 60’erne skinner klart igennem i vores sange. Vi er kæmpefans af Phil Spectors pigepop-grupper, garagelyden, rock ’n’ roll samt den rebelskhed og revolutionen, der var en del af tiden dengang", siger Martin Couri, der spiller trommer i 'The Courettes'. Foto: Frank Pedersen

- Jeg havde udset mig en plads i bussen, hvor jeg kunne sætte min taske på sædet ved siden af og på den måde få lidt fred og rum for mig selv i de seks timer vi, skulle køre den første dag - troede jeg, fortæller Flavia Couri.

- Men jeg havde knap fået sat mig, før en af danskerne spurgte, om det var okay, han satte sig ved siden af mig og jeg tænkte bare ”arhh nej” - og det var så Martin, fortsætter hun og ler.

- Jeg har aldrig fundet ud af hvorfor, men jeg hoppede direkte over til pladsen ved siden af Flavia, for der var ingen tvivl om, at i hele bussen var det kun dér, jeg kunne sidde, siger Martin Couri.

Der gik dog ikke lang tid før, det smilet og det god ehumør vendte tilbage til Flavia.

- Han så jo godt ud, ham trommeslageren, forklarer hun med et smil.

Annonce

To års langdistance kærlighed

Det blev til mange og lange samtaler i løbet af de første seks timer i turbussen og de efterfølgende to ugers turné, hvor Flavia og Martin fandt ud at selv om, de boede 10.000 kilometer fra hinanden, havde de meget af den samme musik i deres pladesamlinger, ligesom de var glade for mange af de samme kunstnere samt det særlige space age design, som der ellers ikke er mange der interesserer sig for.

- Da turnéen var slut, stod vi så der og jeg tænkte: Hvad skal vi gøre nu, skal jeg aldrig se ham igen, siger Flavia Couri.

Det skulle hun. I de næste omkring to år, levede de i et langdistance kæresteforhold, hvor de - udover at skrive og skype sammen - mødtes så ofte, det kunne lade sig gøre, når Flavia spillede koncerter i Europa med sit band eller når Martin var på besøg i Brasilien.


På alle de plader vi godt kan lide med eksempelvis ’Rolling Stones’, kommer de nogle gange ud af tempo og falder ind igen. Det er den slags små fejl, der gør musik charmerende.

Flavia Couri, sanger og guitarist i 'The Courettes'


Fordi Martin har en datter fra et tidligere forhold, kunne han ikke bare flytte til Brasilien, så efter to år stod det klart for Flavia, at hvis hun fuldt ud ville hoppe ind i den kærlighedshistorie, de havde skabt, måtte hun flytte til Danmark.

Annonce

Flyttede ind med kærlighed og en håndfuld sange

I 2014 landede hun derfor i Martins lejlighed i Aalborg og det var ikke kun kærlighed, Flavia havde med i kufferten.

- Jeg havde mange idéer til sange, så når jeg fløj rundt på turné med ’Autoramas’, brugte jeg tiden i flyet på at skrive sange. Mange af dem var kærlighedssange, som handlede om os og vores historie, fortæller Flavia Couri.

Da Flavia flyttede ind hos Martin havde hun en håndfuld færdige sange med, så hun spurgte ham, om de skulle finde et studie for at spille dem sammen og se hvad der skete.

- Det gjorde vi og bagefter, så vi bare på hinanden, for hold da op, hvor lød det godt, fortæller Flavia Couri om det, der blev starten på deres eget band, ’The Courettes’.

På det tidspunkt havde Flavia skiftet bassen ud med en guitar, mens Martin holdt sig til trommerne, så de overvejede, om de skulle finde en bassist til bandet.

- Men kun et kort øjeblik, for vi syntes, det lød så godt med guitar og trommer, at vi holdt fast i det og i november 2014, spillede vi vores første koncert, selv om vi kun havde otte sange, fortæller Flavia Couri.

Kort efter fik de et tilbud om at indspille deres første plade, ’Here are the Courettes’, der blev udgivet i 2015 og derfra gik det stærkt med at spille koncerter i Danmark og det meste af Europa samt indspille album nummer to, ’We are The Courettes’ i 2018.

- En af grundene til at det gik så hurtigt, selv om vi var et nyt band, var, at vi kunne bruge de netværk, vi begge havde skabt i de bands vi tidligere havde været med i. Det betød, at vi ikke skulle begynde fra nul, siger Martin Couri.

Annonce

Musikalske rødder i 60’erne

Stilmæssigt beskriver Martin ’The Courettes’ som et band, der spiller 2021-garagerock med dybe rødder i 60’erne.

- Vores store forkærlighed for 60’erne skinner klart igennem i vores sange. Vi er kæmpefans af Phil Spectors pigepop-grupper, garagelyden, rock ’n’ roll samt den rebelskhed og revolutionen, der var en del af tiden dengang, siger han.

- 60’erne var en spændende tid i menneskets historie, hvor folk turde sige fra overfor systemet og stille spørgsmål til, hvad det er, der er vigtigt i livet og samfundet. Det at turde være sig selv er vigtige værdier, som vi sætter højt, supplerer Flavia Couri.


Størstedelen af tiden er vi rolige og høflige mennesker, men når vi går på scenen, er det som et bæst, der bliver sluppet løs.

Martin Couri, trommeslager i 'The Courettes'


Udover stil og genre har ’The Courettes’-lyden også et ekko af 60’erne, der står i skarp kontrast til nutidens computerstyrede jagt på den perfekte rytme og autotune, der sørger for, at stemmerne rammer den perfekte toner hver gang.

- Der er ingen mennesker, der er så præcise, så det virker som om, det er robotter, der spiller. På alle de plader vi godt kan lide med eksempelvis ’Rolling Stones’, kommer de nogle gange ud af tempo og falder ind igen. Det er den slags små fejl, der gør musik charmerende, siger Flavia Couri.

Så selv om ’The Courettes’ selvfølgelig også bruger computere, når de indspiller, forsøger Flavia og Martin så vidt muligt at gå back to the roots med instrumenter og andet gear fra 60’erne.

- Det er det, der gør det sjovt at være i studiet, fortsætter hun.

Selv navnet, ’The Courettes’, er også en reference til 60’erne, hvor det var almindeligt, at særligt pigegrupper som eksempelvis ’The Ronettes’ og ’The Marvelettes’ tog udgangspunkt i et af gruppemedlemmernes navn.

’The Courettes’ er nemlig afledt af Flavias mellemnavn, Couri, som efter de blev gift er blevet Martin og Flavias fælles efternavn.

Martin og Flavia troede faktisk, at de med bandnavnet havde fundet på et helt nyt ord, men det viste sig, at der på fransk findes ordet cour, som betyder en baggård.

- Det vidste vi ikke på det tidspunkt, men det passer meget godt til os, siger Martin Couri med et smil.

Annonce

Nyt album i oktober

I ’The Courettes’ føler både Martin og Flavia, at de nu endelig laver den musik, de altid gerne har villet spille.

- Jeg har spillet meget forskelligt fra punk til beat, indie, alternativ og sågar folk, men jeg indtil nu, har jeg aldrig nogensinde haft følelsen af at wow, det her er simpelthen det fedeste ever. Den har jeg nu og det er en fantastisk følelse, siger Martin Couri.

På ’The Courettes’ første album, ’Here are the Courettes’, var der en klar opdeling i forhold til at skrive numrene. Martin kom med input til temaer, men det var Flavia, der skrev sangene. Den opdeling var ikke helt så entydig på album nummer to, ’We are The Courettes’, hvor også Søren Christensen fra bandet ’The Blue Van’ bidrog til nogle af numrene.

Samarbejdet med Søren Christensen er videreført og udbygget på ’The Courettes’ tredje album, der udkommer 15. oktober og har fået titlen ’Back in mono’. En titel der henviser til, at efter at have haft et par numre i stereo på det forrige album, er den nye udelukkende optaget i mono.

Annonce

Band og ægteskab er uadskillelige

Historisk set er mange bands eksploderet i rygende uvenskab, men det har der ikke været den mindste gnist af i ’The Courettes’.

- Vi kan selvfølgelig godt diskutere ting, men det er godt nok sjældent, vi ikke ender med at blive enige. Sammenlignet med de bands jeg tidligere har spillet i, er vi forbløffende enige, siger Martin Couri og Flavia nikker.

- Fordi vi er gift og har et barn sammen, er vi meget opmærksomme på, at vi skal passe på det, vi har i ’The Courettes’, for det er ikke kun et band, der stopper, hvis vi ikke vil spille sammen mere. Det er et bandet, et ægteskab og en familie, der stopper, siger hun.

"60’erne var en spændende tid i menneskets historie, hvor folk turde sige fra overfor systemet og stille spørgsmål til, hvad det er, der er vigtigt i livet og samfundet. Det at turde være sig selv er vigtige værdier, som vi sætter højt", siger Flavia Couri, der synger og spiller guitar i 'The Courettes'. Foto: Frank Pedersen

Flavia påpeger, at den gode dynamik i ’The Courettes’ også skyldes, at de deler de arbejdsopgaver, der er udenom selve musikken mellem sig. Eksempelvis er hun den, der tager sig af booking og de sociale medier, mens Martin tager sig af al det grafiske til blandt andet covers.

- Et band er ikke kun musik, det er også en forretning og jeg har set flere bands gå i stykker, hvis der var én, der laver alt for meget, for så bliver man sur. Det vigtigt at kunne dele opgaverne mellem sig og det kan vi, siger hun.

Annonce

På scenen bliver de høflige mennesker til et bæst

For Martin og Flavia er der ingen forskel på, hvem de er som privatpersoner og som ’The Courettes’. Det er to forskellige sider af de samme mennesker, der kommer til udtryk, afhængig af om du møder dem i sofaen eller på scenen.

- Størstedelen af tiden er vi rolige og høflige mennesker, men når vi går på scenen, er det som et bæst, der bliver sluppet løs, siger Martin Couri og tilføjer, at det publikum ser på scenen er 100 procent ægte, det er ikke et spil for galleriet.

- Den musik vi spiller er ægte, fordi den er så indgroet og forankret i, hvordan vi er som mennesker, fortsætter han.

Annonce

Storbypigen trives i Mariager

Ikke nok med storbypigen Flavia skiftede millionbys livet i Rio de Janeiro ud med det noget Aalborg, da hun flyttede til Danmark. I 2016 blev der skruet endnu mere ned for bylivet, da lejligheden i Aalborg blev skiftet ud med et byhus i Mariager.

Det er ikke kun stilmæssigt, at 'The Courettes' lyder som et moderne ekko af 60'erne. Når de indspiller er det med gammelt udstyr, instrumenter og andet gear. Foto: Frank Pedersen

Da de havde fået deres søn, Lennon, stod det klart at lejligheden var blevet for lille, så de var nødt til at finde et andet sted at bo.

- Samtidig blev min far ramt af kræft, så da det hus i det centrale Mariager, som min mor for mange år siden havde overtaget efter min mormor og morfar, pludselig blev ledigt, tænkte vi, at vi kunne prøve at bo der et stykke tid, så vi kunne være tættere på min far og få så meget tid med ham som muligt, siger Martin Couri.

- Så vi flyttede til Mariager - og elskede det bare med det samme, fortsætter han.

Flavia tilføjer, at hun aldrig havde prøvet at bo i et hus før, familien flyttede til Mariager.

- Nu har jeg en have, hvor vi dyrker jordbær og vores søn har masser af dejlig livskvalitet her i Mariager, hvor der er et fantastisk fællesskab, siger hun og tilføjer med et smil, at storbypigen har fundet sig rigtig godt til rette i den lille by ved fjorden.

Martin fremhæver, at med internettet er der ikke længere et behov for, at man som et ungt band absolut skal flytte til København eller en storby for at være en del af musikscenens netværk.

- Vi kender flere musikere, der er flyttet fra storbyen fordi, de har opdaget, at man på landet kan få et hus billigere end en lille lejlighed i en storby, hvilket betyder, at man rent faktisk kan leve af at spille, fordi man ikke har så mange udgifter, siger han.

Annonce

I Mariager er der plads til det lidt skæve

’The Courettes’ har spillet en lang række koncerter i omkring 35 lande, men selv om de har boet i Mariager de seneste fire år, var forrige uges koncert på havnen ved Mariager Saltcentret første gang, de spillede i den gamle købstad.

- Det var noget helt særligt og vi var meget glade for endelig at spille i vores egen by foran omkring 200 mennesker i alderen 3 til 90 år. Vi følte os meget velkommen blandt byens beboere, vores naboer, gode venner og pædagoger fra vores søns børnehave, siger Martin Couri.

- Vi laver det, man vil kalde nichemusik, det er i hvert fald ikke P3-pop. At der alligevel kommer så mange for at se os viser, at selv om Mariager er en lille by, er beboerne interesseret i og nysgerrig overfor kultur, supplerer Flavia Couri.

- Der er mange, der pådutter små byer, at hvis man vil spille der, skal det være på en speciel måde og bodegamusik. Men der ér plads til alternativ musik i en by som Mariager. Det behøver ikke at være kedeligt, man kan godt lave det lidt skævt, for der er plads til det, siger Martin Couri.

Annonce
Annonce
Mariager Avis

Travlt kryds fremtidssikres: Trafikanterne må forvente nedsat hastighed

Annonce
Annonce
Mariager Avis

Sur smiley og en bøde til Jægerhuset: - Det er da ved Gud drønærgerligt

Annonce
Forsiden netop nu
Mariager Avis

Når borgmester Mogens Jespersen (V) skal slappe af: Så ’der bas

Mariager Avis

Sidste chance for at stemme på Mogens Jespersen

Mariager Avis

Mariager Sejlklub har forbedret forholdene i lystbådehavnen

Mariager Avis

Ny cykelsti mellem Mariager og Skjellerup bliver 1,9 millioner kroner dyrere

Mariager Avis

Bredt budgetforlig i Mariagerfjord tilfører handicapområdet 54 millioner kroner: Det skulle have været sket tidligere

Mariager Avis

Folkemøde på jagt efter 3000 frivillige og ledige senge: Vil du leje dit hus eller værelse ud, så kom!

Mariager Avis

Er mod sin vilje vendt tilbage til Danmark efter at have boet 25 år i England: Brexit-flygtningen er ny direktør for næste års folkemøde i Mariager

Mariager Avis

Tag på stemningsfuld solnedgangstur med veteranjernbanen

Mariager Avis

Lort i vandet førte til badeforbud ved Mariager strand

Mariager Avis

Spidskandidat for Dansk Folkeparti, Jørgen hammer Sørensen ejer fem udlejningsejendomme og den fædrene gård

Mariager Avis

Spidskandidat for Dansk Folkeparti, Jørgen Hammer Sørensen: Byrådsarbejde er som en boksekamp

Mariager Avis

Jens-Henrik Kirks favoritsted i hjemmet er køkkenet: Jeg elsker at lave mad

Mariager Avis

For den konservative spidskandidat i Mariagerfjord Kommune, Jens-Henrik Kirk, kommer renovering af Mariager Skole før alt andet

Mariager Avis

170 hektar solcellepark med fire meter høje paneler skal etableres i Handest Hede

Mariager Avis

Lyst til debat: Over 3.000 besøgende til EU-dagen i Mariager

Mariager Avis

Opsplitning af parti ryster ikke venstreborgmester: - Vi arbejder som om, intet har ændret sig på Christiansborg

Mariager Avis

Der gøres klar til stort rykind ved EU-dagen på Mariager Havn

Mariager Avis

Leif Skaarup: Jeg vil det brede samarbejde

Mariager Avis

Tager på jagt med 10 kilo dynamit

Mariager Avis

Årets sidste åbningsdag for Café Færgestedet

Mariager Avis

Sødisbakke Festival 2021 afholdes i en light-udgave

Annonce