Annonce
Mariager Avis

Mariager Veteranjernbane vil gerne have flere unge og lokale medlemmer

Driftsbestyrer for Mariager Veteranjernbane, Ole Juhl, glæder sig til ,at det igen bliver muligt at køre MHVJM5 - det dieselelektriske lokomotiv - ud af remisen i Mariager, for at give veteranbanens publikum en særllig oplevelse. "At se landskabet glide langsomt forbi samt at mærke skinnernes samlinger for hver 12. meter - der giver det karakteristiske gabunk, gadunk - giver en meditativ oplevelse af at flytte sig i tid og rum, som man ikkek oplever med moderne tog", siger han. Foto: Frank Pedersen
Har du en drøm om at restaurere og køre veterantog, er du velkommen hos Mariager Veteranjernbane. - Du behøver ikke at kunne håndværket i forvejen, det lærer du efterhånden, siger veteranjernbanens driftsbestyrer, Ole Juhl.
Annonce

Mariager: Tuf. Tuf. Tuf. Tuf-tuf-tuf…

Nogenlunde sådan ser lyden af et 100 ton damplokomotiv ud på skrift, når det sætter i gang og forlader Mariager Veteranjernbanes perron i Mariager med kursen sat mod endestationen i Handest.

Ifølge sæson-tidstabellen skulle der siden pinsen have været kørt tog fyldt med glade og forventningsfulde turister på strækningen, men der er stille ved købstadens stationsskilt – helt coronastille - og damplokomotivet står under tag i Veteranjernbanens remise.

I år er sæsonstarten nemlig udskudt til 6. september grundt de generelle forsamlingsbegrænsninger for at mindske coronasmitte.

Coronaen er også skyld i, at den planlagte fejring af veteranjernbanens 50-års jubilæum 2. maj er udskudt til senere på året eller måske endda til næste år.

Medlemmerne af Mariager Veteranjernbane står selv for restaurering af det gamle materiel og ofte, må de selv lave de nødvendige reservedele, fordi de ikke produceres længere. Foto: Frank Pedersen
Annonce

En oplevelse i tid og rum

De fleste andre foreninger har en formand i spidsen. I Mariager Veteranjernbane varetages posten som den øverste chef af en driftsbestyrer og for godt en måned siden blev Ole Juhl valgt til klubbens nye driftsbestyrer.

Og driftslederens korte beskrivelse af Mariager Veteranjernbane er, at det er en forening med 55 medlemmer, der synes, at jernbaner er en spændende måde at bruge sin fritid på for at kunne tilbyde banens gæster og passagerer en oplevelse ud i tid og rum.

- Med veteranbanen tilbyder vi tid til at nyde landskaber, der driver forbi. Tid til at man kan få en lille snak med de andre passagerer undervejs. Tid til at få en lille slapper i hverdagen. Tid til at være til stede, siger Ole Juhl.

Annonce

Mere en oplevelse end transport

Apropos tid fortæller Ole Juhl, at den tidsepoke Mariager Veteranjernbane forsøger at ramme er 1950’erne. Det gælder både det togmateriel, der kører på banen og de uniformer, jernbanens frivillige er iklædt, når de er ombord på togene.

Veteranjernbanens materiel dækker dog et bredere tidsspænd nemlig fra år 1900 til 1960’erne. At det er 1950’erne, der er i fokus skyldes, at det årti i følge Ole Juhl var jernbanens guldalder i Danmark.

- Det var dengang, tog var lig med en moderne og effektiv infrastruktur i Danmark. I dag sætter vi os ind i et IC4 tog eller drøner derudaf på motorvejen, når vi skal bevæge os mellem landsdelene. Dengang i 1950’erne foregik det på en helt anden måde og i et andet tempo, siger Ole Juhl.

Han fortæller, at hvis man skulle til København, var det en rejse over flere dage. Og skulle man fra Randers til Aalborg var det en dagsrejse.

- Fordi de tog så lang tid, var det at rejse med tog en oplevelse, det drejede sig om langt mere end om at blive transporteret fra A til B så hurtigt som muligt. Og det er den oplevelse vores gæster - og i sær de unge - får en god fornemmelse af, når de kører en tur i et veterantog, siger Ole Juhl.

- Udover at teknikken er anderledes, så er det at se landskabet glide forbi samt at mærke skinnernes samlinger for hver 12. meter, der giver det karakteristiske gabunk, gadunk med til at give en meditativ oplevelse af at flytte sig i tid og rum, fortsætter han og tilføjer, at det jævnligt sker, at veteranbanens passagerer får sig en lille lur undervejs.

Annonce

Sætter Mariager på verdenskortet

Ole Juhl er ikke i tvivl om, at Mariager Veteranjernbane har en særlig rolle i forhold til at være med til at skabe liv i Mariager by.

- Der lyder sgu lidt højtideligt og måske selvhøjtideligt grænsende til arrogant, men vi er med til at sætte Mariager på verdenskortet, siger han.

- Vi oplever at få breve, mails og andre former for henvendelser fra folk i Østrig, Tyskland, Sverige, Norge og England, der giver udtryk for, at de gerne vil køre en tur med vores veteranjernbane, fordi vi kan noget specielt, fortsætter han.

- Og det specielle er, at vi kan vise, hvordan verden så ud inden den gik af lave. Derfor søger de til Mariager.

Ole Juhl tilføjer, at det er hans erfaring, at folk også søger til Mariager, fordi byen har bevaret en romantik og nostalgi, hvor man kan opleve en fantastisk smuk by med toppede brostensgader, charmerende huse, en havnekran der står meget smukt vedligeholdt, en lille havn med den gamle toldbod, der er bygget om til spisested samt byens øvrige små caféer og restauranter.

- Og i de seneste år har vi oplevet, at en stigende andel af vores publikum bruger det at kører til Mariager med veteranjernbanen som en tidsmaskine, der bringer dem tilbage i tiden, siger Ole Juhl.

Annonce

Laver selv reservedelene

Mariager Veteranjernbane råder i dag over tre damplokomotiver, to diesellokomotiver, tre dieselmotorvogne, et rangerlokomotiv plus omkring ti personvogne.

Ole Juhl tilføjer, at det der adskiller Mariager Veteranjernbane fra andre veteranbaner i Danmark er, at man har sin egen infrastruktur, da banen råder over en strækning med egne skinner og egene stationer.

Udover de lokomotiver og vogne, der er køreklare, har veteranjernbanen en del materiel liggende i remisen og på lager. Materiel der er opkøbt gennem tiden og nu bare venter på, at de 55 medlemmer får tid til at restaurere det.

- 80 procent af den tid medlemmerne bruger her, går nemlig med at restaurere materiellet samt vedligeholde bygninger og sporet mellem Mariager og Handest, siger Ole Juhl.

- De sidste 20 procent er belønningen for de 80 i form af at køre med togene, møde publikum og dele vores gode oplevelser med andre, fortsætter han.

Ole Juhl understreger, at man ikke på forhånd behøver at have forstand på tog eller have en håndværksuddannelse, for at kunne blive medlem af Mariager Veteranjernbane - det skal nok komme hen ad vejen, lover han.

- Det er en fordom, vi ofte mødes af, men det er faktisk et fåtal af os, der har et arbejde indenfor jernbaner, ligesom det langt fra er alle, der i forvejen har arbejdet med det håndværk, der skal til for at kunne restaurere de gamle tog, siger Ole Juhl.

- Udover at blive en del af hyggen og det sociale fællesskab, har man som medlem af en veteranjernbane derfor en enestående mulighed for at lege med og blive dygtig til et håndværk, man ellers ikke vil have stiftet bekendtskab med. Og med tiden kan man så opleve glæden ved at give sin viden videre til nye medlemmer og den næste generation, fortsætter han.

Ole Juhl fortæller, at fordi de fabrikker der i sin tid fremstillede lokomotiverne og togvognene er lukket ned for flere årtier siden, kan man ikke bare gå ud og købe de nødvendige reservedele i det lokale byggemarked eller andre steder.

- Vi er nødt til at kunne lave reservedelene selv og der er altså en kæmpe tilfredsstillelse i at lære sådan et håndværk, siger han.

Annonce

Efterlyser lokale medlemmer

Ole Juhl fortæller, at Mariager Veteranjernbane i de seneste år har oplevet et lille fald i medlemstallet og at man i klubben derfor har startet en proces for at tiltrække især unge og yngre medlemmer.

- Vores største fjende er ikke materiellet, sporet eller økonomien. Vores største fjende er, at vores gennemsnitsalder lige så stille kravler opad, siger han og fortæller, at han selv er 56 år og da han sidste år trådte ind i bestyrelse, var han med til at sænke dens gennemsnitsalder.

- Så vores største ønske er at flere unge kom ind i remissen og siger: Hej det ser spændende ud og I virker til at være venlige mennesker, må jeg ikke godt være med og lege med jer.

Ole Juhl erkender, at Mariager Veteranjernbane selv bærer en del af skylden for, at det kan være svært at rekrutterer nye medlemmer.

- Umiddelbart kan vi godt se lidt utilnærmelige ud, når vi kommer med et 100 ton lokomotiv, der pruster, damper og sviner som bare pokker. Vi kan også give udtryk af at være en samling jernbanenørder. Men i virkeligheden er vi almindelige mennesker, der bare synes, det er sjovt at lege med jernbane, siger han og fortsætter:

- Vi har så mange funktioner, at der vil altid være noget, man kan deltage i uanset hvilke interesser og forudsætninger, man har.

Udover yngre kræfter har Mariager Veteranjernbane også et stort ønske om at hverve flere lokale medlemmer, da mange af de nuværende ofte skal bruge halvanden time eller mere på at køre fra deres bopæl til Mariager.

- Det kan godt virke langt, hvis vi kun skal være her en time eller to, siger Ole Juhl.

- Det vil være lettere for lokalt funderede medlemmer at være med på hverdagsaftner eller ved ad hoc opgaver som eksempelvis særkørsler, hvor vi er lejet til at køre med firmaer eller som bryllupstog, fortsætter han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mariager Avis

Purhus Kro tager to hæderspriser hjem

Annonce