Annonce
Mariager Avis

Militært sonarsystem testet på Mariager Fjord

Teledyne Marines testskib, Odin, var sejlet fra hjemhavnen i Frederiksværk til Mariager Havn og Fjord for at teste et sonarsystem, som virksomheden er ved at udvikle til en udenlandsk militær kunde. Foto: Teledyne Marine
Et af verdens største producenter af high-end sonarsystemer, danske Teledyne Marine, har været på besøg i Mariager med testskibet Odin.
Annonce

Mariager: I de seneste uger har Mariager Havn haft besøg af et skib, der har tiltrukket sig en del opmærksomhed og nysgerrige blikke fra kajkanten på grund af det udstyr, det er rigget til med.

Skibet, der bærer navnet Odin, tilhører virksomheden Teledyne Marine, der har hjemadresse i Slangerup på Sjælland. Teledyne Marine er en af verdens største producenter af avancerede high-end sonarsystemer og mange andre typer af avanceret undervandsudstyr.

Sonar

Sonar er en forkortelse af SOund NAvigation and Ranging.

Sonar er en akustisk teknik, der bruges til at opspore og bestemme afstand og retning til genstande under vand som eksempelvis fiskestimer, undervandsbåde, skibsvrag eller andre lydreflekterende genstande.

Sonaren virker efter samme princip som en radar (ekkoprincippet), det vil sige, at den udsender en kort lydbølge (ofte kaldet et ping) og registrerer ekkoerne på en skærm. Det tager længere tid at få ekkoerne hjem, da lydens hastighed i vand er omkring 1.500 meter per sekund.

Produktchef i Teledyne Marine, Uni Bull, fortæller, at Odin er virksomhedens testskib, som normalt ligger i Frederiksværk ved Roskilde Fjord.

- Vanddybden i Roskilde Fjord er kun omkring ti meter, og til det udstyr, vi har skullet teste, havde vi brug for et sted, hvor der er dybere. Derfor sejlede vi til Mariager, hvor der på fjorden er store områder med en vanddybde på omkring 30 meter, siger Uni Bull.

Han tilføjer, at Mariager Fjord desuden har den fordel, at den er godt beskyttet i forhold til vind og vejr, så der ikke var risiko for store bølger, der kunne udfordre Odin, der trods alt kun er et lille skib på 12 meter.

Uni Bull fortæller, at de produkter, Teledyne Marine for øjeblikket har under udvikling, i princippet er til både militært og civilt brug.

- Hvis jeg skal forklare det lidt populært, kan man sige, at vores sonarsystemer er en slags avanceret akustisk undervandskamera, der er beregnet til at se havbunden og det, der er på den, siger han.

- De fleste hydrografiske kontorer rundt om i verden sejler rundt med vores sonarsystemer, som laver dybdemålinger af havbunden. Eksempelvis bruger det danske søværn vores sonarer til at kortlægge havbunden, og de data ryger direkte ind i nye søkort, fortsætter Uni Bull.

Det sonarsystem, Teledyne Marine primært var taget til Mariager Fjord for at teste, er ifølge Uni Bull en ordre fra en udenlandsk militær kunde.

- Derfor kan jeg ikke gå i detaljer i forhold til netop den sonar, siger han.

Annonce

3D-billeder af havbunden

Når nu Odin var sejlet til Mariager Fjord, benyttede Teledyne Marine sig af muligheden til også at teste flere af virksomhedens kommercielle sonarsystemer på en større havdybde end den vanlige i Roskilde Fjord.

De sonarer, der er testet af Odin på Mariager Fjord, kan nemlig lave 3D-billeder af, hvordan havbunden ser ud samt af strukturerne på det, der måtte ligge på bunden.

Teledyne Marines sonarer kan generer et 3D-billede af objekter på havnbunden som her en sunket kutter. Foto: Teledyne Marine

- Mange kender måske 3D-landkort, det vi kan lave med vores sonarer er 3D-havbundskort, hvor man kan se sandbølger og andet, der ligger på havbunden som for eksempel skibsvrag og store sten, siger Uni Bull.

- For de fleste der ikke arbejder med den slags i hverdagen, er det som en hel ny verden der åbner, når man pludselig kan se, hvordan havbunden ser ud i en fjord, en indsejling eller i en havn, fortsætter han.

Uni Bull tilføjer, at Teledyne Marine på baggrund af de tests, der er lavet med Odin, vil lave data fra Mariager Havn, som kan lægges oven på Google Earth. Data, der er farvekodet efter de forskellige dybder i havnen, så man kan få et indblik i, hvordan havnen tager sig ud under vandoverfladen med blandt andet kajkanter, fortøjningspæle til sejlbåde og at der i havnen ligger en stor struktur, der af udseende minder om et drivhus.

Data fra Teledyne Marines avancerede sonarsystemer kan omdannes til billeder af dybden. Disse kan lægges ovenpå Google Earth og som her give et indtryk af havdybden i Mariager Havn, hvor den blå farve indikerer den største havdybde sigende mod den røde farve. Foto: Teledyne Marine

- Det er ting, man ikke kan se uden en sonar, fordi det ligger under vandet, siger Uni Bull.

Annonce

Sikkerhed og økonomi

Uni Bull fortæller, at de sonarer, Teledyne Marine udvikler, ikke er af den slags, der er i almindelige lystsejlbåde. De er langt mere avancerede og præcise.

For at anskueliggøre forskellen på en almindelig sonar, der er i et lystsejlskib, og de sonarsystemer Teledyne Marine producerer, fortæller Uni Bull, at i lystsejlskibet sider en sonar, der registrer én dybde lige under skibet for hvert beam.

- Vores sonarer laver multipul-beams. Hver gang vi laver et beam, genereres tusind dybder ad gangen. Når vi sejler, generer vi millioner afstandsmålinger til havbunden i minuttet, derfor kan vi give et meget nøjagtigt 3D-billede af, hvordan havbunden ser ud inklusiv sandbølger og andre objekter, fortæller han.

- Så kort fortalt giver vores sonarer nøjagtigere og bedre søkort, siger Uni Bull.

Et af de civile steder, hvor Teledyne Marines sonarer har været anvendt, var i forbindelse indsejlingen til Kalundborg Havn.

- Man garanterede en dybde på 16 meter, og så går det ikke, at der ligger en sten, der stikker 20 centimeter op. Man skal være helt sikker på, at der som minimum er 16 meter, og det kunne vores meget nøjagtige sonarer afdække, siger han og fortsætter:

- På samme måde duede det ikke, at man kun kunne se noget af kanalen ind til havnen, da indsejlingen skulle etableres. Man var nødt til at kunne se hele kanalen, og med vores sonarer, kan man se alt helt ud til siderne, ikke kun nedad.

Uni Bull tilføjer, at de meget nøjagtige søkort ikke kun er et spørgsmål om sikkerhed. De har også økonomisk betydning for skibstrafikken, der benytter store internationale havne som for eksempel havnene i Rotterdam og Hamborg.

- Det er havne, der tager kæmpe store containerskibe ind, og hver gang et sådan containerskib kan stikke bare 20 eller 30 centimeter dybere, betyder det flere millioner kroner ekstra, for så kan man putte flere containere ombord ind og ud af havnen. Derfor afspejles meget nøjagtige søkort i sidste ende i prisen på vores forbrugsvare, siger Uni Bull.

Annonce

Vender nok tilbage til Mariager

Det var første gang, Teledyne Marine var i Mariager med Odin for at teste sonarer, men ifølge Uni Bull er det nok ikke er sidste gang.

- Nu kender vi området og ved, hvor let det er at lægge til i Mariager Havn, samt at der er gode muligheder for overnatning, så det er meget sandsynligt vi kommer tilbage på et eller andet tidspunkt, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Mariager Avis

Juletræer er en eksportsucces

Mariager Avis

Broen tilbyder sin hjælp

Mariager Avis

Dansk Folkehjælp er midtvejs i ansøgningsruden til julehjælp: 107 børnefamilier har allerede søgt om hjælp i Mariagerfjord kommune

Annonce