Annonce
Melfar Posten

Se alle de historiske fotos: Axel har fulgt Lillebæltsbroen ved dens fødsel og nu gennem fem årtier

Axel Høyer var en ung knægt i lære, da de første skridt mod en ny lillebæltsbro blev taget i 1960'erne. I dag kan han i øvrigt stadig se værket fra vinduet i sit hjem. Foto: Søren Gylling
- Det var et helt fantastisk bygningsværk, mener den pensionerede arkitekt, der i øvrigt har dyrket lokalhistorie i Middelfart i mere end 25 år.

Middelfart: Den indfødte middelfarter Axel Høyer er en mand med sans for æstetik.

I begyndelsen af 1970'erne blev han uddannet arkitekt, og efter årtier med lederjob i blandt andet Kuben har han sat sit præg på mange facader og projekter i den gamle del af Middelfart gennem sin egen tegnestue.

Men særligt ét byggeri og dets overlegenhed har dog siddet fast i hans hjerte og hjerne, siden han blot var en ung tømrerlærling i Strib. Og det var med det i tankerne, at han for nogle måneder siden lagde vejen forbi avisen for at dele sine minder i form af både fotos og fortællinger af og om vores alle sammens 50-års-jubilar i 2020 - den Ny Lillebæltsbro.

- Det var et helt fantastisk bygningsværk at få til Middelfart, slår Axel Høyer fast.

Sådan så det ud fra Sildemarken i Middelfart, da den Ny Lillebæltsbro blev bygget i 1960'erne. Foto: Axel Høyer

Det hele begyndte, da han i 1960'erne passerede brobyggeriet hver dag på cykel. Der gik ikke længe, før han besluttede at tage hyppige billeder med et Nikon-spejlreflekskamera, der har fulgt ham gennem livet på lige fod med tegneredskaberne. Og de skud er blevet gemt siden.

- For det første er det et flot værk. Det var jo den første hængebro, vi fik i Danmark, og den havde en fantastisk spændvidde. På den gamle bro har du fire piller ude i vandet, og her er der kun to. Men det bevirker jo også, at den kun kan bruges til biler, siger Axel Høyer, der fulgte med næsten dagligt gennem i alt fire år, fra 1963 til 1967.

- Det var i den periode, hvor der foregik meget. Pillerne blev bygget op fra bunden. Det, der foregik under vandet, kunne vi ikke følge med i, men så snart, det kom op, var der noget at kigge på. På et tidspunkt lukkede man Strandvejen, og det var træls, for så måtte jeg cykle hele vejen uden om for at komme til Strib, fortæller Axel Høyer.

Annonce

Kom op med elevator

Han blev en dag kontaktet af en bekendt, der arbejdede på broen. "Kunne du ikke tænke dig at komme op i tårnet der?" lød det, og Axel Høyer konstaterede, at det var en "drømmemulighed", han havde fået.

Axel Høyer fik engang lov til at komme med op i byggeriet og se det - og Middelfart - fra toppen. Det var en enorm oplevelse, fortæller han. Foto: Axel Høyer

- Der gik en elevator helt nede fra vandoverfladen til toppen, 120 meter op. Man kunne så stå på dækket, og bunden var af ståltråd, men det tænkte vi ikke så meget over. Vi skulle bare op på toppen og kigge. Det var en fantastisk udsigt. Og der var så meget plads, at der kunne stå skurvogne deroppe, fortæller han.

Blå bog

Axel Cortsen Høyer blev født i Middelfart i april 1947.

I 1967 blev han udlært tømrer ved tømrermester Jørgen Petersen i Strib, og i 1971 blev han færdig ved den byggetekniske højskole i Horsens.

Han havde sit første arkitektjob på arkitekt Bent Sarps tegnestue, men har fra 1976 til 2011 arbejdet som byggeleder og projektchef i Kuben.

I 2011 startede han sin egen tegnestue, hvor han har haft mange mindre projekter med udgangspunkt i den historiske del af Middelfart, blandt andet facaderenovering på Middelfart Museum og den gamle toldbod.

Axel Høyer har fået flere priser for sit arbejde som arkitekt og også haft sine fotos med på flere censurerede udstillinger.

I dag bruger han tid på lokalhistorisk arbejde i Middelfart, ligesom han sidder i bestyrelsen i Clay Venner og er medlem af Marsvinslauget.

Der var mange af hans skolekammerater, der kom i job på byggeriet af det nye vartegn. Men Axel Høyer ville ikke selv være rigger. Han vidste, at han ville blive arkitekt, og at han skulle læse videre i Horsens. Det til trods for, at det gav store poser med penge at arbejde i så mange meters højde.

- Det var et farefuldt arbejde. Man skulle tænke sig godt om. Men der var også brobisser, der kom fra andre byggepladser. Der var store byggerier, hvor man tog fra den ene byggeplads til den anden, forklarer Axel Høyer.

Annonce

Lokalhistorisk arbejde

Han har altid haft base i Middelfart, når man ser bort fra de tre et halvt år med studierne i Horsens. Her kender han mange mennesker, blandt andet gennem byens lokalhistoriske forening, som han var med til at oprette for mere end 25 år siden.

Ifølge Axel Høyer er den Ny Lillebæltsbro flottere at kigge på end den gamle, men derudover kan de noget hver især - de fortæller nemlig noget om den tid, de blev bygget i, og så har de lagt til grund til, at andre broer senere er blevet en realitet, fordi nye metoder blev taget i brug. Foto: Søren Gylling

Gennem det arbejde har han ikke kun interesseret sig for den Ny Lillebæltsbros udseende men også for, hvordan begge broer har været med til at forme Middelfart-området og fået det til at vokse.

- Alle kunne nok se, at det var en nødvendighed på det tidspunkt (med en ny lillebæltsbro, red.). Trafikken var virkelig et problem i Middelfart. Jeg tror ikke, der var nogen, der var sure over, at man skulle have ny bro. Men de handlende kunne mene, at trafikken gik uden om deres butikker. Da de skulle lave den gamle bro i trediverne, mente de handlende også, at trafikken skulle ind gennem byen for at komme til den gamle bro, så det kunne kaste noget handel af, mens andre mente, der skulle være en god forbindelse til den.

Annonce

Brovejen blev anlagt

Resultatet blev Brovejen, som der havde været udlagt areal til i mange år i stedet for den daværende markvej, Nordre Hovvej. Og langs den skød der hoteller, forretninger og traktørsteder op.

Sådan kørte man i elevator ved Lillebæltsbroen i 1960'erne - også selvom der var mange meter ned til havoverfladen. Foto: Axel Høyer

- Det blev noget andet med den Ny Lillebæltsbro, for der lagde kommunen industrikvarter og havde fokus på noget andet, fordi større fabrikker gerne ville ligge ud til motorvejen, siger Axel Høyer og fortsætter:

- Det betyder så meget, at vi er Danmarks smørhul. Vi er placeret et fantastisk sted, hvor der er mulighed for at komme til og fra.

Axel Høyer er i dag 73 år og bor sammen med Anni i Meyersgade. Her har han endda kig til den midaldrende betonkæmpe, der strækker sig over Lillebælt.

- Når jeg kigger ud ad vinduet, kan jeg lige se toppen, så den blinker til mig hver dag, siger han.

Idet han cyklede forbi brobyggeriet hver dag, tog Axel Høyer jævnligt fotografier. Foto: Axel Høyer
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Melfar Posten

Nyt vaccinationssted i Middelfart er kun for de hurtigste: - Nu har jeg ventet i 13 måneder, så lad mig vente et par uger eller tre mere

Annonce