Annonce
Historie

Husker du brandattentatet 8. maj? Boykot Israel-aktivister satte ild til busser midt om natten

Østerbro Avis var som det eneste medie til stede om natten 8. maj 2015, da der blev sat brand til fire busser på Arrivas busanlæg. Foto: Thomas Frederiksen
Det første sted terroristen fra Krudttønden blev fotograferet 14. februar 2015, var på Arrivas busanlæg, som under tre måneder senere fik sat fire busser i brand - med et politisk motiv.

Tillidsrepræsentant Lars Martin Svendsen havde fri fra sit arbejde som buschauffør lørdag 14. februar 2015.

Sidst på eftermiddagen blev han alligevel bedt om at møde med det samme, det skulle gå stærkt, og politiet skulle nok sørge for at annullere en eventuelt fartbøde. Han var nemlig en af de få, der kunne betjene overvågningskameraet på Arrivas busanlæg mellem Ryparken og Svanemøllen stationer på Østerbro. Og der var brug for at se optagelser fra tidligere på dagen.

- Først var der ringet til min chef, og så blev der ringet videre til mig, da jeg var en af de eneste, som vidste, hvordan det fungerede, fortæller han.

Annonce

En efterlyst bil - en VW Polo - havde holdt parkeret inde på anlægget, og der var brug for at se, hvad bilens fører havde foretaget sig. Bilen var efterlyst efter en skudepisode på Krudttønden klokken 15.30.

Far opdagede bil

Medarbejderne på busanlægget tænker normalt ikke særligt over de biler, som er på stedet. En del af de hundredvis af ansatte kører til og fra anlægget.


Er det ikke den bil, som er efterlyst?

Far til mekaniker


En mekaniker bemærkede dog, at en bil holdt lidt uhensigtsmæssigt lige foran værkstedet, men spekulerede ikke så meget mere over det. Netop denne lørdag havde han besøg af sin far på arbejdspladsen, og da de gik ud af værkstedet, lagde mekanikeren mærke til, at bilen var flyttet.

-Er det ikke den bil, som er efterlyst? lød det fra faderen, der var opmærksom på en efterlysning i medierne.

Politiet blev derefter tilkaldt med det samme, og først fik en chef og kort tid efter Lars Martin Svendsen et opkald. Han kom hurtigt på arbejde, fik betjent videoanlægget, og dermed dukkede de første billeder af terroristen Omar El-Hussein op, som politiet gå videre med i jagten på terroristen.

Efter Omar El-Hussein havde skudt omkring sig ved Krudttønden - og dræbt en person, der senere viste sig at være filmmanden Finn Nørgaard - stjal han en bil - en VW Polo - og kørte hen til busanlægget.

Annonce

Anlægget afspærret

Herfra gik han hen til Kildevældsskolen, hvorfra han tog en taxa, hvilket skolens overvågningskamera afslørede. Resten er historie, en historie som kostede to menneskeliv mere, vagten Dan Uzan foran synagogen i Krystalgade ved midnatstid og Omar El-Hussein selv sidst på natten 15. februar i Nordvest, da politiet skød ham.

Optagelserne på busanlægget viste, at der var gået et stykke tid, hvor han opholdt sig ved bilen. Politiet frygtede derfor, at der kunne være placeret en bombe i køretøjet.

Herefter blev busanlægget spærret for al ind- og udkørsel. Ingen busser og ingen personer fik lov at komme derind, og beboerne i området oplevede, at politibevogtningen bredte sig til de omkringliggende gader.

Det varede frem til søndag nat - eller meget tidlig morgen - omkring klokken 4, hvor politiet ophævede afspærringen.

Annonce

Mellemøsten-konflikt

Arriva har meldt ud, at busanlægget Ryvang lukker i sommeren 2022, da selskabet kører med færre busser, som de vil koncentrere om to andre anlæg i Gladsaxe og Ejby.

Busanlægget har en over 50-årig historie på Østerbro, og der er naturligvis masser af historie om busser, der er kommet til og fra, og forskellige offentlige og private ejerskaber og medarbejdernes vilkår gennem årene. Det er dog første halvår 2015, som står som det mest dramatiske i busanlæggets historie, som blev hvirvlet ind i Danmarkshistorien og politiske konflikter.

Under tre måneder efter, at Omar El-Husseins stjålne bil var havnet på stedet, blev fire busser sat i brand. En hændelse som intet havde terrorangrebet på Krudttønden at gøre, men som også havde politiske spor.

Det skete om natten fredag 8. maj. Inden da havde det offentlige trafikselskab Movia besluttet at fjerne reklamer fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening, som opfordrede til boykot af varer fra israelske bosætterområder, fra busserne. Det skete efter en del klager. Der kom også klager, da reklamerne blev fjernet.

Annonce

Helt nye busser

Arriva havde intet med sagen at gøre, da de på linje med andre selskaber kører for Movia og ikke besluttede noget omkring reklamerne.

Men en eller flere gerningsmænd havde ment, at det var busserne på Østerbro, som skulle brændes af som protest mod den beslutningen - afbrændingen var ledsaget af de to slogans: "Buycut Israel" og "Free Gaza", der var skrevet på fliserne. Gerningsmændene blev aldrig fundet, og Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening tog skarpt afstand fra brandangrebet.

- Arriva havde ikke engang kørt med nogle af de busser, hvor reklamerne var taget af, fortæller tillidsrepræsentant Lars Martin Svendsen, som ærgrer sig over, at det var fire nye busser, der blev brændt af. Ingen mennesker kom noget til ved brandangrebet.

Ryvang Busanlæg

Busanlægget har ligget bag ved Kildevældsparken siden 1969 som centrum for københavnsk buskørsel, siden midt i 1990'erne har Arriva ejet det.

Arriva har meddelt, at busanlægget lukket i sommeren 2022 på grund af færre busruter. Arriva vil i stedet koncentrere sig om to andre busanlæg, i Ejby og Gladsaxe.

Dagen derpå: Afbrændte busser på Arrivas busanlæg Ryvang 8. maj 2015. Foto: Michael Paldan
Annonce
Annonce
Erhverv

Madanmeldere kårer Alchemist til Europas bedste restaurant: To andre københavnske restaurant med i topfeltet

Annonce
Annonce
Alarm112

To yngre mænd er anholdt for knivstikkeri i København Ø

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Bydelen passer til Henrik Palles gemyt: Han bliver så sur, når nogen påstår, at Østerbro er kedelig

Indland

Mere natteliv og farvel til mundbind om lidt: De fleste restriktioner er udfaset i september

Alarm112

20-årig ramt i benet af skud på Østerbro - to er anholdt

Kultur

Nyt galleri: Ro og nærvær er i centrum, mens biler drøner afsted på Lyngbyvej

Alarm112

Omar El-Husseins bror kræver erstatning for fængsling

#72timer

Center for Seksuelle Overgreb på Rigshospitalet afviser hjemløse kvinder: En ond cirkel

Alarm112

17-årig fængslet for at kaste sten foran ambassade

Alarm112

Togdrift indstilles: Demonstranter kaster kanonslag mod Israels ambassade

Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Historie

Der blev spillet på alle tangenter: Da der lå en stor pianofabrik lokalt

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

#72timer

Han er nysgerrig og elsker udfordringer: Kasper skal være hjemløs i 72 timer

Navne

Månedens Buket: Rachel får unge udsatte til at læse for livet

Trafik

For få parkeringspladser til for mange biler: Nogle gange har Julie taget løbehjul fra p-pladsen til hjemmet

#72timer

Grotesk behandling af hjemløse: Når det er håbløst besværligt at hæve sine egne penge

Trafik

Borgmester: Flere p-pladser vil føre til flere biler

Spørg ØsterbroLIV

Spørg ØsterbroLIV: Hvorfor er åbningstiden så kort?

Debat

Borgmester: Renoveringen af Øbro-Hallen skal påvirke foreninger og svømmere mindst muligt

Sport

Tiden er løbet fra arrangørerne: Alligevel intet maraton i København

Byggeri

Kulturcenter er forsinket endnu et år

Klumme

Klumme: Luk skærmen og gå ud i Østerbros butikker

Annonce