Annonce
Ugeavisen Vejle

En herrefed herregårdsbil: Tag på ekspedition i Ford Explorer

Selv om Ford Explorer ikke er en bil, man parkerer på hvert andet gadehjørne, er det en herrefed offroader. Men prisen på 1,1 million kroner kan godt tage pusten fra selv en bilnørd. Foto: Flemming Larsen
At motoren brøler mindre, fordi der er tale om en plug-in hybrid, gør ikke ekspeditionen mindre sjov. Motoren er nemlig en turboladet 3,0 liters V6 benzinmotor med 457 hestekræfter og et drejningsmoment på 825 Nm.

Motor: Med en ti trins automatisk gearkassen og bag rattet i en bil med firehjulstræk, kan det ikke gå helt galt, heller ikke selv om terrænet nærmest er ufremkommeligt.

Det var sådan, jeg havde det i førersædet i Ford Explorer. Det selv om motoren brølte mindre, fordi modellen var med plug-in hybrid. Men med den turboladede 3,0 liters V6-benzinmotor med en elmotor, startergenerator og 13,6 kWh litiumionbatteri, var det hurtigt glemt.

Ford Explorer er en herrefed herregårdsbil.

Annonce

Efter en uges testkørsel, kan man dog godt mistænke bilimportøren for at have udstyret den syv-sæders og luksuøse offroad-SUV med plug-in hybrid for at få CO2-udledningen ned under de tilladte 95 g/km, Ford Explorer plug-in hybrid 71 g/km, beregnet ud fra WLTP-normen.

I løbet af testugen hældte jeg kun strøm på en enkelt gang, nemlig for at se om elmotoren levede op til de 42 kilometer, importøren havde lovet mig. Det gjorde den ikke helt, det var dog ikke Fords skyld, det skyldtes min højre fod. Tilgæld kan jeg som bilkøber glæde mig over, at jeg vil kunne barbere en stor luns af prisen.

Designmæssigt kan jeg godt lide kabinen i Ford Explorer, men i en bil til 1,1 million kroner, må der ikke være så megen plast. PR-foto

Flere køreindstillinger

Som fører kan man via SUV'ens fire forskellige EV Mode-køreindstillinger selv vælge, hvornår og hvordan batteriets strømkraft skal udnyttes. De fire indstillinger er EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge.

Når batteriet er lavt på strøm, aktiverer hybridsystemet automatisk EV Auto-indstillingen, som understøtter benzinmotoren og giver optimeret brændstofforbrug via bilens indsamlede bremseenergi.

Alligevel skal man dog være indstillet på at rovdyret æder noget benzin.

Der er tale om en syv-sæders luksuøs bil, og firehjulstrækket er et stort plus. Foto: Flemming Larsen

Ford Explorer 3.0, 6 cylindre

Motor: 3.0 liter – 6 cyl. + elmotor

Drivlinje: 457 hk

Moment: 825 Nm

Topfart: 230 km/t.

Acceleration: 0 til 100 km/t, 6 sekunder

CO2 udledning: 71 g/km

Køreklar vægt: 2.541 kg

Maks. påhængsvægt: 2.500 kg

Bagagerum: 330 liter

Akselafstand: 303 cm

Længde, bredde, højde: 506 cm, 200 cm, 178 centimeter

Rækkevidde  på el: 42 km

Annonce

Luksuøs dyt og stor sikkerhed

Selv om Ford designmæssigt har kigget til den feminine side, tager man dog plads i en enorm kabine, der også tiltalte mine to piger. Designerne bag Explorer skal derfor have ros for indretningen af kabinen.

Testbilen er måske en af de højeste udstyrsvarianter af luksusbiler, jeg til dato har kørt i. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor mange hundredetusinder man kunne barbere af prisen ved at sætte barren lidt lavere udstyrsmæssigt.

Selv om jeg har et godt job og en bundsolid økonomi, tror jeg ikke min bedre halvdel er klar til at investere de godt 1,1 millioner kroner som bilen koster, men man sidder godt i lædersæderne, bliver forkælet af informationssystemet, der åbner op for navigation, telefon, radio- og musik, stor sikkerhedspakke og trådløs opladning.

Jeg skulle dog lige til at kritisere offroaderens adaptive fartpilot, men det viste sig at en kollega her havde været inde og pille ved indstillingerne.

Kritikken vil jeg i stedet rette mod, at der skal en ledning i telefonen, hvis man skal bruge sit Apple CarPlay, det bør også være trådløst i så dyr en bil.

Annonce

Gode køreegenskaber

Køreegenskaberne er gode, både når det gælder kørsel på motorvej, landevej og ad små snoede landeveje. Bilen reagerer prompte, så snart man drejer på rattet.

Lidt offroad blev det også til, og det er også godkendt.

Lidt tidligere på dagen har vi leget, fotografen og jeg: Udfordret bilen i et normalt umuligt terræn, og i at parkere i Vejles bymidte.

For det er en af de minusser, der er ved Ford Explorer: Det er ikke en bil, man lige lige parkerer på et hvilket som helst gadehjørne. På nogle af parkeringspladserne i Vejle kunne modellen kun lige med nød og næppe holde i parkeringsbåsen - parkeringsvagten stod på spring, og fulgte med i, om det ville lykkes for mig at parkere inden for striberne.

Det gav sved på panden, det gjorde det også, da jeg skulle forcere de første tre etager i parkeringshuset Albert for at finde en ledig plads.

Sagt med andre ord: Søg væk fra byen. Ford Explorer plug-in hybrid er lige til at tage på ekspedition i - dog må man undvære brølet fra motoren.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Kan' De li' østers?: Gourmetkokke fra Vejle deltager i konkurrence på Rømø om at blive "Årets Østerskok"

Annonce
Annonce
Ugeavisen Vejle

Vild med dans: Hip hop forbi biblioteket og lær at danse

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Birgittes drøm om dyrevelfærd og bæredygtighed er vokset: Den lille Bondegård er et gastronomisk åndehul

Ugeavisen Vejle

Her bliver du våd, når du læser: Dyk ned i en god bog

Ugeavisen Vejle

Unge vejlensere havde for lange vagter på fritidsjobbet

Ugeavisen Vejle

Irmas brevkasse: Døtre peger ting ud - og skændes om, hvem der skal arve hvad

Ugeavisen Vejle

Tilbud til børn og unge på Nørremarken: Prøv en forening, og få et fællesskab

Ugeavisen Vejle

En herrefed herregårdsbil: Tag på ekspedition i Ford Explorer

Ugeavisen Vejle

Musikproducer på spil: Chief 1 giver koncert i musikteatret

Ugeavisen Vejle

Lokalt samarbejde fører til musikskole: Ny mulighed for musikundervisning for børn og voksne

Ugeavisen Vejle

Løn- og arbejdsforhold bliver kigget efter i sømmene: Patrulje kommer til Vejle

Ugeavisen Vejle

Gule ryttere er på vej Danmark rundt: Cykler i denne uge 1290 kilometer for at støtte kræftsyge børn

Ugeavisen Vejle

Derfor tabte Vejles bedst kendte gourmetrestaurant over fem millioner kroner

Ugeavisen Vejle

Rejser sig fra coronatågen med vandraketter, åbne arme og juniorgospel: Metodistkirken vil være kirke i og for Vejle

Ugeavisen Vejle

Krøller eller ej: Helena skal trimme vejlensernes hår i ny salon i midtbyen

Ugeavisen Vejle

Her er navnene: Klar med underholdningen til Vejle Fjordfestival

Ugeavisen Vejle

Jan serverer noget varmt for folk på farten: Nu har han flyttet sin forretning til gågaden

Ugeavisen Vejle

Unge hjælpe unge: De bringer alvorlige emner på banen

Ugeavisen Vejle

Se billederne fra Vejle: 4000 fans kørte med i den danske fodbold-rutsjebane

Ugeavisen Vejle

Fem sekunders underholdning betød en opringning fra Kodak/Gramex: Michael og Søren havde dog en aftale med Jens Okking

Ugeavisen Vejle

Når du ikke kan vente: Du kan få adgang til alle de gode historier, før avisen lander i din postkasse

Ugeavisen Vejle

Vejle Nord Rotary Klub søger for, at børnene kan lege igen: Har bygget i 14 dage, og betalt for materialerne

Ugeavisen Vejle

Ugens foto: Nyt gymnasium i Vejle

Annonce