Annonce
Viborg Nyt

Al motion er god motion!

Karolina Stefanska. Foto: Morten Pedersen
Annonce

Viborg: Kender du det? Det er midt på ugen, og du har ikke fået trænet. Der er masser af arbejde i sigte, en børnefødselsdag eller et par øl med vennerne. Med det in mente, tænker du måske som så mange andre:

"Jeg skal bare lige over weekenden, så starter jeg på mandag".

Du er ikke alene med disse tanker, og du gennemgår sikkert også tjeklisten i dit hoved.

Jeg vil gerne:

1) Løbe en tur hver anden dag.

2) I fitnesscenter 5 gange om ugen.

3) Cykle på arbejde.

4) Løbe en maraton.

5) Spise sundt.

6) Droppe sukker.

Listen kan være lang, når man først har besluttet sig for, at nu skal det være, og målet er sat. Den bliver ofte uoverskuelig, for hvor skal man begynde, og hvor skal man ende?

Men har du nogensinde tænkt på at arbejde dig lige så stille opad? Bygge din nye livsstil op fra bunden og ikke hoppe på toget i farten men rent faktisk købe billet til hele turen?

Hvis du gerne vil have en hverdag med mere motion og en sundere kost, bliver du nødt til at planlægge og prioritere. Jeg oplever ofte i min dagligdag som personlig træner, at mine klienter vil det hele, men helst på den halve tid, og det er her, det går galt.

Vi lever i en hverdag, hvor alt går hurtigt, og hvor vi til tider glemmer at sætte os selv først. Derfor er det nødvendigt at planlægge tid til at komme op af stolen. Til at starte med kan det være at tage cyklen på arbejde, tage trappen i stedet for elevatoren eller gå en ekstra tur med hunden. Vi har alle hørt de små fif, der gør, at vi får lidt ekstra motion på kontoen. Desværre er der for mange, der undervurderer effekten af dem. Hvis du aldrig har trænet før, løbet eller cyklet, så skal man være forberedt på, at man ikke bare kan gå ud og løbe en halvmaraton. Men man skal jo starte et sted!

Så hvorfor sætter du dig ikke ned og ser, hvor kan du gøre en forskel, så du når dine mål?

"Hvordan kommer jeg så i gang?", er et spørgsmål, jeg får rigtig mange gange, og det afhænger af flere ting:

1) Hvad er dit mål med at motionere?

2) Hvilken helbredstilstand er du i øjeblikket?

3) Er du startet helt fra ny?

For nogen vil målet være en ironman, og for andre er det bare at kunne gennemføre dagligdagens gøremål.

Husk, at al motion er med til at holde os i gang og vedligeholde vores krop, og det er kun dine mål, der sætter begrænsningerne.

Men husk - realistiske delmål som er tilpasset dit niveau og dit liv, vil gøre det nemmere at komme i gang og få gode vaner til at blive hængende. Det er de små justeringer i hverdagen, der på længere sigt kan give plads til 30 minutters træning. Hvis du føler, at det er en umulig opgave, så kunne det godt tyde på, at du har valgt den forkerte motionsform, eller at du simpelthen har lagt for hårdt ud.

Hvis du har et ønske om at kunne løbe 10 kilometer, ja, så kan det godt være, at du skal starte med at gå 5 kilometer.

Og så er vi tilbage ved begyndelsen. Al motion er god motion, og lidt motion slår stadig dem, der ligger på sofaen.

There is nothing to it, but to do it.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Langt flere katte i danskernes hjem

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Det blev et andet boom end forventet

Viborg Nyt

Danmarks Indsamling: En Viborg-sag

Viborg Nyt

Tag på oldtidsløb i Hvolris

Annonce