Annonce
Viborg Nyt

Kims fik ikke lov til eneret på firkantede chips

Kims har ikke fået lov til at få eneret over de for mange velkendte firkantede Snack Chips. Arkivfoto: Michael Bager
Chips-producenten Kims har søgt om eneret på firkantede chips, Snack Chips, som varemærke - men har fået ansøgning afvist. Sagen viser, at varemærker ikke bare handler om ord og logoer.
Annonce

Danmark: I en nylig sag har Sø- og Handelsretten afvist, at Kims kan få eneret til firkantede rillede chips som varemærke. Det skriver Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.

Sagen starter i 2014, hvor Kims ansøgte om at få den firkantede chips, Snack Chips, registreret som et tredimensionelt varemærke. Men på baggrund af en indsigelse i 2015, måtte Kims kort tid efter erfare, at varemærket blev ophævet. Sagen gik herefter videre til Ankenævnet for patenter og varemærker, der besluttede, at mærket skulle forblive ophævet. Og nu har sagen så været en tur forbi Sø- og Handelsretten.

- Det centrale i denne sag er, at et væsentligt kendetegn ved mærket er den firkantede chips’ rillede overflade, og at netop denne overflade har til formål at sikre en bestemt konsistens og smagsoplevelse. Fordi chipsenes form har denne funktion – altså opnår et såkaldt teknisk resultat – er det ikke muligt at registrere den firkantede og rillede chips som et varemærke, siger varemærkechef ved Patent- og Varemærkestyrelsen, Hannah Holm Olsen.

Fordi snack-chipsenes udformning ifølge Sø- og Handelsretten følger af ”varens egen karakter”, hvilket vil begrænse konkurrenternes mulighed for at markedsføre varer med samme tekniske løsning, og fordi chipsenes form er nødvendig for at opnå et teknisk resultat, kan Kims ifølge retten ikke få eneret til den firkantede og rillede chips som varemærke.

Afgørelsen er dog ikke en stopklods for tredimensionelle mærker, og formen på en vare kan stadig godt udgøre et varemærke. Men dommen er en påmindelse om, at man skal være opmærksom på, at visse tegn ikke kan registreres, eksempelvis tegn, der udelukkende består af en form, der er nødvendig for at opnå et teknisk resultat fx som i dette tilfælde en smagsoplevelse.

- Det er vigtigt at huske, at fokus i denne sag har været chipsenes tekniske karakter. Altså det der giver chipsene deres konsistens og smagsoplevelse. Sagen gør derfor ikke tredimensionelle mærker mindre vigtige. Et tredimensionelt mærke kan fortsat være afgørende for din forretning og kan beskytte dine varer, hvis for eksempel en af dine varer med en bestemt form har kendetegnsfunktion, siger Hannah Holm Olsen.

Et formmærke er et varemærke, som består af eller omfatter en tredimensionel form, herunder beholdere, emballage, varen selv eller dets udseende. Af kendte formmærker med kendetegnsfunktion findes eksempelvis Toblerones trekantede emballage.

Et tredimensionelt mærke skal desuden have ”særpræg” for at blive registreret, hvilke ofte kræver, at man skal vise mærket indarbejdet som varemærke fx påvise, at forbrugerne allerede kender mærket og opfatter det som et kendetegn for den virksomhed, der har det.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Toner af Guld i Fjandbohus

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Ti års forskning bag foredrag

Viborg Nyt

Julekoncert i Grønbæk Kirke

Viborg Nyt

Det ensomme hjerte

Viborg Nyt

Tid til julekalendere

Viborg Nyt

Jesper Lundgaard Julekoncert 2020

Viborg Nyt

Donation til nye omklædningsrum

Annonce