Annonce
Viborg Nyt

Viborg-firma står for reparation af et af Danmarks ældste jernbanekøretøjer

Egon Jensen, direktør i AC Motor Parts, har stået for reparation og renoveringen af de 86 år gamle maskiner. PR-foto
AC Motor Parts, som er en del af AC Group, har haft en 86 år gammel motor på reparationsbesøg på vegne af Danmarks Jernbanemuseum.

Viborg: Der har været en speciel opgave på bordet hos AC Motor Parts. To Frichs tog-motorer, der normalt sidder i en MO motorvogn fra 1935, har været hos Viborg-virksomheden den seneste tid for at blive repareret.

Og det er ikke bare nostalgisk roderi med gamle motorer. Reservedelene er ifølge AC Motor Parts flere hundrede tusinde kroner værd, så det har krævet både specialviden og sikker hånd at varetage opgaven.

- Af og til falder man over opgaver af mere nostalgisk karakter som de gamle motorer fra MO-vognene fra 1935. De har stået en rum tid på fabrikken i Viborg, hvor vi p.t. venter på reservedele, pumper og dyser, fortæller administrerende direktør Egon Jensen i en pressemeddelelse.

Annonce

Nu skal hjertet - motorerne -testes. Imens står motorvognen stille på sin faste holdeplads i værkstedet på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Her arbejder frivillige på at bringe den tilbage til dens udseende fra 1964, hvor den allerede havde mange år på bagen.

- MO1954 (navnet på maskinen, red.) er relativt modulært opbygget. Det er det mest universelle køretøj, der har kørt herhjemme overhovedet. Vi laver den historisk rigtig, som den så ud i 1964. Der blev den bygget om, og det er ikke ressourcemæssigt forsvarligt - og musealt heller ikke ønskeligt - at føre den længere tilbage, idet museets strategi indebærer at kunne vise en række køretøjer, der alle passer med året 1965, fortæller Mogens Duus, der er frivillig projektleder på projektet hos Danmarks Jernbanemuseum.

Han fortsætter:

- Den forberedes imidlertid til, at der kan installeres et fuldstændigt nutidigt togkontrolsystem (ETCS: European Train Control System, red.) i den. Det betyder, at den også kan køre på de jernbanestrækninger, der har det mest moderne signalsystem.

Lang historie

DSB havde i alt 139 MO-motorvogne bygget i forskellige varianter i perioden 1935-1958. De kunne ses over hele landet og blev gennem årene brugt til alt: Lyntog, internationale tog, sidebanetog, godstog, Københavnsk nærtrafik og sågar ind imellem til rangering.

Den aktuelle MO-vogn nummer 1954 blev bygget af Scandia og Frichs med elektrisk udrustning fra Thrige og ASEA og overdraget til DSB den 30. juli 1935. Vognen blev indledningsvis stationeret øst for Storebælt og anvendt i hyppige pendultog Rungsted-København H-Roskilde.

Den 12. maj 1936 blev den overført til strækningerne vest for Storebælt, hvor der ved sommerkøreplanens ikrafttræden tre dage senere skulle bruges MO i blandt andet aflastningslyntog mellem Nyborg og Fredericia. I tiden derefter kørte den i Jylland og på Fyn på stort set alle de strækninger, der blev drevet af DSB.

I 1963-64 gennemgik vognen en større ombygning på DSB’s værksted i Aarhus. Her blev den forsynet med automatisk, oliefyret dampvarmekedel og en række ændringer af vognens indretning blev gennemført.

Den gamle maskine i aktion. Foto: Arne Kirkeby/Arkiv: Mogens Duus

MO 1954 havde sin "sidste" driftsdag den 13. september 1979. Den blev hensat med henblik på ophugning, men i sommeren 1981 blev den atter taget ind på værkstedet i Aarhus for istandsættelse til brug mellem Hillerød og Helsingør. Det blev imidlertid en kort fornøjelse: Efter en kollision i 1983 blev vognen atter sat væk, indtil den året efter blev overdraget til Danmarks Jernbanemuseum som repræsentant for den mest almindelige motorvognstype i Danmark.

Museet har haft vognen i drift i årene 1985-2012.

Af og til falder man over opgaver af mere nostalgisk karakter som de gamle motorer fra MO-vognene fra 1935.

Egon Jensen, direktør i AC Motor Parts
Annonce
Viborg Nyt

Klumme: Ubesvarede spørgsmål efter et psykisk voldeligt forhold

Annonce
Viborg Nyt

Indvielse af legeplads på Houlkærskolen

Annonce
Viborg Nyt

Biltræf med særlig menu tiltrak tusinder af gæster

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Kom til gratis koncert med fede musiknavne: Radio Viborg Open Air endelig tilbage - på et nyt sted

Viborg Nyt

Klumme: Jazz i verdensklasse i Hald Ege

Bjerringbro Avis

Hvidevareforretning lukker - skærper fokus på maling

Viborg Nyt

Ny Rema 1000 i Viborg et skridt nærmere: Kan stå klar i løbet af næste år

Viborg Nyt

Klumme: Festival - ja, jeg er klar!

Viborg Nyt

Nyt tilbud til de firbenede: Trine vinkede farvel til fast job for at følge passionen for hundemassage

Viborg Nyt

Ny café for flygtninge vil sikre fællesskab og hjælp til hverdagen

Viborg Nyt

Klumme: Mere fokus på nydelse giver sikker sex

Viborg Nyt

Se billederne og sammenlign med de virkelige bygninger: Viborgs miniby vil frem i lyset

Viborg Nyt

Viborgenser lukker sin vestjyske restaurant: - Jeg har valgt at stoppe, mens legen er god

Viborg Nyt

Lavede deres første salg sammen, da de var ni og 10 år gamle: Nu har ungt makkerpar åbnet nyt bilhus i Viborg

Annonce