Anerkendelse: Ugeavisen Esbjerg kom i sidste uge hjem med hele tre priser fra De Lokale Ugeavisers og Danske Mediers efterårsseminar i Kolding, hvor de traditionelle årspriser for godt redaktionelt indhold i landets ugeaviser blev uddelt.
Avisens dækning af vindmøllesagen i Tjæreborg Enge udløste guld i Debatkategorien. Sølv fik avisen i Nyhedskategorien for sin dækning af Hyballa-sagen i EfB. Desuden modtog avisen Årets Kommercielle Pris i guld for en medlems- og profilkampagne udviklet og gennemført for Esbjerg Håndværker- og Industriforening.
Journalist Rune Weitling stod bag de artikler om vindmøllesagen, som fik afgørende betydning for beslutningen om helt at droppe de omstridte vindmøller i Tjæreborg Enge. Hans mange artikler og reportager blev understøttet af flere lederartikler i Ugeavisen Esbjerg.
I dommerkomiteens begrundelse for guldet til Ugeavisen Esbjerg lød det blandt andet:
- Det fineste metal går i år til en ugeavis, der fik en afgørende betydning i en vedvarende og relevant lokal debat. Gennem tæt kontakt med borgere og avisens vedholdende og konsekvente tilstedeværelse og opfølgning ved borgermøder, kunne der afsløres store huller i politikernes viden og forståelse i forbindelse med et vindmølleprojekts store konsekvenser for et stort antal indbyggere. Borgernes bekymringer blev taget alvorligt og behandlet med respekt, og hele sagen grundigt afdækket og afrundet i Ugeavisen Esbjerg.
Dækning med indsigt
Journalist Jan Maass Lindhardt var motoren bag Ugeavisen Esbjergs dækning af Hyballa-sagen i EfB. Det skete med en styrke, indsigt og gennemslagskraft, der fik en række landsdækkende medier til at citere og trække på Jan Maass Lindhardt og Ugeavisen Esbjerg til indslag i både aviser, tv, radio og podcasts. Også hans artikler blev bakket op af kommentarer på lederplan i Ugeavisen Esbjerg.
I dommerkomiteens begrundelse for sølvet til Ugeavisen Esbjerg hed det blandt andet:
- Historien er et godt eksempel på, hvordan netværk, kendskab og tillid i lokalsamfundet kendetegner ugeavisernes evne til at nå til bunds i en historie. Ugeavisen Esbjergs historie er velfortalt – også digitalt – og nåede bredt ud i de landsdækkende medier, Hyballa-sagen i fodboldklubben EfB var grundlæggende spændende, ubehagelig og blev dækket fænomenalt godt af den lokale ugeavis.
På Ugeavisen Esbjerg er journalist Jan Maass Lindhardt ikke kun glad for hæderen.
- Det er et privilegium at være på en avis, der prioriterer den gode historie, og hvor vi journalister får tiden til at fordybe os i historierne, siger han, mens Rune Weitling supplerer:
- Det er jeg helt enig i. På Ugeavisen Esbjerg forsøger vi at lave dagsordensættende journalistik hver eneste uge, og det kan vi kun, fordi det er den forretningsmodel, som avisens ledelse tror på. Derudover laves Ugeavisen Esbjerg som en holdindsats, hvor alt lige fra det redaktionelle og fotomæssige til det grafiske og kommercielle spiller sammen.
En god ide
Udover guld og sølv for redaktionelt indhold, fik Ugeavisen Esbjerg også Årets Kommercielle Pris. Det er en ny pris, der gives til en ugeavis, der idérigt og opfindsomt har løftet det kommercielle produkt eller ved succesfuldt og resultatorienteret at have samarbejdet med det lokale erhvervs- og handelsliv.
Erik Haldan, redaktør og direktør, Ugeavisen Esbjerg- Jeg er stolt af priserne. De viser, at vi er blandt de bedste ugeaviser i landet, når det gælder journalistisk indhold, og jeg er også stolt af, at vi kan finde på kommercielle ideer, andre ugeaviser kan lade sig inspirere af.
Ugeavisen Esbjerg fik årets kommercielle pris i guld for en medlemskampagne, som avisen over sommeren gennemførte i samarbejde med Esbjerg Håndværker- og Industriforening. I ni udgaver bragte avisen en helside, der bestod af en profilartikel og en annonce, som tilsammen fortalte både om et af medlemmerne i Esbjerg Håndværker-og Industriforening, og om de ting, der foregår i foreningen. Bag kampagnen, som havde titlen "Hvad laver de?", stod Ugeavisen Esbjerg/Marketing, som er et samarbejde mellem alle avisens afdelinger.
I dommerkomiteens begrundelse for prisen hed det blandt andet:
- Med formatet balancerer kampagnen godt og læserrettet indhold med det kommercielle øjemed. Det, at indholdet er betalt, skjules på ingen måde for læserne, men bliver en naturlig del af konceptet til glæde for både avis og forening.
Ugeavisen Esbjergs redaktør og direktør Erik Haldan glæder sig på avisens vegne over den tredobbelte hæder:
- Jeg er stolt af priserne. De viser, at vi er blandt de bedste ugeaviser i landet, når det gælder journalistisk indhold, og jeg også stolt af, at vi kan finde på kommercielle ideer, andre ugeaviser kan lade sig inspirere af, siger han.
Blandt de bedste
Ugeavisen Esbjerg har siden 2007 indsendt bidrag til konkurrencen om Ugeavisernes Årspriser. Det er blevet til ni gange guld, seks gange sølv og fem gange bronze fordelt over de forskellige kategorier. Desuden har avisen en gang modtaget Ugeavisernes Specialpris for at være en redaktionel og kommerciel inspiration for alle andre ugeaviser i Danmark, og den er en gang blevet kåret som Årets Ugeavis i Danmark. I år har avisen også været nomineret og fik hædrende omtale i Danske Mediers designkonkurrence Årets Avisside. Endelig har en artikelserie om børnesager på Fanø været indstillet til Cavling-prisen. Avisens redaktør blev i 2014 kåret som Årets Redaktør på tværs af alle medier i Danmark.