Den har handlet rigtig meget om uddannelse, men nu er ord som sociale kompetencer, relationer, fællesskab og livsduelighed blevet nogle af nøgleordene.
Læserbrev: I læringsudvalget, hvor jeg er så heldig at sidde med, er vi i fuld gang med at skrive en ny skolepolitik.
Det er en utrolig spændende proces at være med i. Denne gang har vi som noget nyt spurgt rigtig mange, så både børne-, skole- og samfundssyn er kommet med.
Flere hundrede har været med ind over i vores kommune, hvilket har givet en stor indsigt og et fantastisk materiale at arbejde med.
Vores skolepolitik skal være mangfoldig. Den har handlet rigtig meget om uddannelse, men nu er ord som sociale kompetencer, relationer, fællesskab og livsduelighed blevet nogle af nøgleordene.
Det er utrolig vigtigt for alle at være en del af noget, at blive hørt og mødt, så det giver gode muligheder for faglige, personlige og sociale kompetencer.
Det bliver en skolepolitik, som vi alle gerne skulle kunne se os selv i, men også arbejde ud fra.
Samtidig også en skolepolitik, hvor der er tillid til, at skolerne og lokalsamfundet ved, hvad der virker bedst for dem. Hvad der er rigtig godt i Juelsminde, kan godt være noget helt andet i Uldum.
Skolerne skal have rum til selv at planlægge. Det er ikke os som politikere, der skal udstikke, hvad der skal laves. Den frihed og tillid skal vi give til skolerne med lokale udviklingsplaner, for de ved bedst.
Derimod skal vi skrive en overordnet, gennemarbejdet skolepolitik, der er retningsgivende uden at være detailstyrende.
Den 5. og 6. marts skal vi holde et seminar, hvor vi bl.a. skal mødes med alle skolebestyrelserne. Det glæder jeg mig meget til. For med deres syn og input er vi næsten klar til at få den sendt til byrådet.
Tak til alle jer, der har bidraget til denne vigtige opgave.