Annonce
MILJØ

Han leverer drikkevarer til hele byen: - Vi vil gerne være frontløbere på den grønne bane

Michael Halborg-Bendtsen fra Ambrosia Group ved Oscars Bar & Café på Regnbuepladsen. Foto: Christian M. Olsen
Engang ejede Michael Halborg-Bendtsen 18 barer i Indre By. Nu leverer han drikkevarer til byens beværtninger og arbejder stenhårdt på at planlægge leverancerne, så kørslen belaster miljøet mindst muligt.
Annonce

Der er fortsat store udsving på apparatet, når biltrafikkens påvirkning af luftforureningen bliver målt på centrale steder i byen.

Men kampen for en renere luft i byen fortsætter både fra det offentlige og private.

Tidligere på året blev der indført nye regler for miljøzonerne i landets største byer, og nu vanker der bøder til fragtbiler, der ikke lever op til miljøkravene.

Og flere private aktører bidrager til begrænsningen af forureningen med omlægning af varekørslen til elcykler og ladcykler, med samkørsel og mere miljørigtige fragtbiler.

Annonce

Turbo på grønt

En af de helt store spillere på transportmarkedet i København, Ambrosia Group, har sat turbo på den grønne omstilling. Virksomheden leverer drikkevarer til barer, restauranter og virksomheder i hele hovedstadsområdet og har hver dag masser af leverancer til beværtningerne i Indre By.

Ambrosia Group har gennem det seneste år udskiftet hele vognparken, så den matcher de nyeste miljøkrav, og virksomheden står først i køen til at få leveret en el-lastbil til vareleverancerne.

- Vi har gennem de seneste to år udskiftet alle vores biler. Ikke fordi de gamle ikke kunne køre længere, men fordi det er afgørende for os at have så miljørigtige leverancer som muligt. Det betyder også mindre vedligehold og færre reparationer. Det har hele tiden været væsentligt for os at have en opdateret vognpark, siger adm. direktør i Ambrosia Group, Michael Halborg-Bendtsen.

Annonce

Miljøet til gavn

Derudover har Ambrosia Group også gennem de seneste to år investeret et millionbeløb i at lave en digital transformation af virksomheden. Det giver helt nye logistiske muligheder, der også kommer miljøet til gavn.

- Fordi vi har det hele elektronisk, kan vi ruteoptimere og planlægge meget bedre. Vi har bedre overblik over kundernes bestillinger, og ved at flytte rundt på nogle leveringsdage, kan vi begrænse antallet af kørsler. Kan vi parkere et sted og levere til tre, så er det både gavnligt for det aftryk, vi sætter på miljøet, og også en bedre forretning, siger Michael Halborg-Bendtsen.

Han har tidligere drevet 18 barer i det centrale København. Nu står han i spidsen for Ambrosia Group, der er landets førende, når det gælder totalleverancer af drikkevarer til erhvervslivet.

- Jeg har selv oplevet, hvor bøvlet det kan være at have flere leverandører. Og vi kan se, at kundernes generelle forbrug er blevet mere specificeret. For 10-15 år siden kunne man slippe af sted med en Carlsberg og en Classic. Det kan du ikke længere. Der er efterspørgsel både på specialøl og økologi, siger Michael Halborg-Bendtsen.

Annonce

Glad for løsningen

En af de caféer, der får leveret drikkevarer fra Ambrosia Group, er Oscars Bar & Café på Regnbuepladsen. Her er bestyrer Jesper Andersen glad for løsningen med at bestille hos én leverandør.


Jeg vil altid mene, at det er en god investering at tænke mere langsigtet og forsøge at begrænse aftrykket på miljøet.

Michael Halborg-Bendtsen


- Vi bestiller en gang om ugen afhængig af lagerplads og behov. Det fungerer fint, og det betyder, at samlet set skal bruge mindre tid på bestilling og modtagelse af varer. Og når det samtidig er med til at begrænse trafikken i Indre By, er det rigtig fint, siger han.

Ambrosia Group har oplevet en vækst i antallet af kunder på ti procent over det seneste år. Coronasituationen med begrænsninger for beværtningerne har gjort, at bestillingerne falder, men den øgede kundekreds giver masser af optimisme, siger Michael Halborg-Bendtsen.

- Når det forhåbentlig er bedre igen, vil vi opleve en stor vækst, siger han.

Og fokus på miljøet i driften af virksomheden er kommet for at blive, siger Michael Halborg-Bendtsen:

- Jeg vil altid mene, at det er en god investering at tænke mere langsigtet og forsøge at begrænse aftrykket på miljøet. Vi vil gerne være frontløbere – også på den grønne bane, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Bageri åbner pop-up i Det Kongelige Teater

Annonce