Annonce
DEBAT

Skraldebiler støjer i smalle gader: Vi glæder os til vejarbejde og en god nattesøvn

Skraldebiler kæmper om pladsen i Magstræde i de tidlige morgentimer. Foto: Mads Aarup
Annonce

Læserbrev: Klokken 04:57 tirsdag morgen. Skraldebilen gungrer ind i det gamle brolagte stræde i Middelalderbyen. Den er udstyret med det nyeste vibrator-udstyr og lyder som et maskingevær eller en borehammer i beton og får effektivt det sidste affald ud, inden de tomme spande på hårde plastikhjul trækkes ind over brostenene og tilbage i baggården.

To affaldsspande blev det til. Ganske godt, når man tænker på, at Københavns Kommune har liberaliseret håndteringen af erhvervsaffald, så der snart kommer en anden skraldebil og tømmer nabofirmaets skraldespande. Naboen har nemlig valgt en anden affaldsindsamler i det frie markeds ånd til indsamling af deres affald. Det har kontoret ved siden af også. Og bageren og eventbureauet, osv. Derfor er det helt normalt med 4-6 skraldebiler hver morgen, seks dage om ugen.

De værste er nu ikke dem, der kommer for at hente affald, selvom de støjer meget. Når man hører hører brølet fra den 9,2 liter store fem-cylindrede turbo-dieselmotor, så er der tale om en skraldebil, der accelererer op i fart for blot at benytte Magstræde og Snaregade som genvej mellem Rådhusstræde og Gammel Strand. Med høj fart ind over brostenene får de hele gaden med beboere og fredede ejendomme til at ryste faretruende. Jeg kan høre det næsten 300 år gamle tømmer knirke oppe under de skrå brædder i overetagen, når de 26 tons tunge biler buldrer gennem gaden trods skiltning om kørsel forbudt uden ærinde.

Den næste skraldebil kommer kl 06:35 for at hente en - en! - affaldspose i det blå hus overfor. For at lette arbejdet bakker den ind fra Rådhusstræde mod ensretningen. Bakkende lastbiler er erfaringsmæssigt farlige og derfor udstyret med bak-alarm kraftig nok til at skulle høres på en byggeplads af arbejdere med høreværn. Om morgenen i et smalt byrum med fredede huse med et-lagsruder kan man ikke forestille sig et mere effektivt vækkeur.

Staklerne, som bor forneden, må desuden leve med visse skraldebilers LED flood light - et lyshav på begge sider og bag skraldebilen, som får bilens forlygter til at ligne søvnige Nefa-lygter.

Kommuner tager generelt hensyn til byens beboerne ved at stille krav om, at afhentning af husholdningsaffald skal ske efter klokken syv om morgenen, dog med undtagelse af såkaldte “røde gader” med særlige trafikale udfordringer. Københavns Kommune har kategoriseret 184 ud af 211 gader i København K som røde gader, så i praksis skånes ingen beboere i Indre By for skraldebilernes støj tidligt om morgenen. Og det ironiske er, at de eneste trafikale udfordringer mellem kl 6 og 7 er skraldebilerne selv, fordi der er alt for mange af dem.

Vi behandler Middelalderbyen som et tarveligt industrikvarter helt uden sans for dens beboere og unikke bygningsmasse.

Kommunens hensigt med affaldshåndtering efter kl 7 samt en planlagt overgang til elektriske skraldebiler er ganske velment, men helt uden praktisk betydning for beboerne, så længe Kommunen ikke også tager ansvar for erhvervsaffaldet ved at hjemtage hele affaldshåndteringen som for eksempel Frederiksberg Kommune har gjort for længe siden.


Vi behandler Middelalderbyen som et tarveligt industrikvarter helt uden sans for dens beboere og unikke bygningsmasse.

Mads Aarup


Nu begynder restaureringen af Magstræde og Snaregade. Brostenene fjernes, så underlaget kan forstærkes og de gamle brosten retableres. Det bliver sikkert smukt.

Kommunen advarer mod både støj- og støvgener under renoveringen, men den gode nyhed er, at arbejdet blokerer for gennemkørsel og begrænser sig til dagtimerne fra klokken 7-19. Vi glæder os til flere måneders god nattesøvn.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Indre By

Ingen forurenende biler i Indre By

Annonce