Annonce
Erhverv

Ansatte på busanlæg der lukkes: Det kunne have været en gevinst for den grønne omstilling at blive på Østerbro

Tillidsrepræsentanterne Hans Erik Rasmussen (tv) og Lars Martin Svendsen samt arbejdsmiljørepræsentant Per Jacobsen (th) på Ryvang Busanlæg.  Foto: Thomas Frederiksen
Tillidsmænd på Arrivas busanlæg på Østerbro ærgrer sig over, at den store arbejdsplads skal lukke. De mener, at der var gode perspektiver i at have en centralt sted for buskørsel i selve København, både for firmaet, medarbejderne og samfundet.

De ærgrer sig, de tre buschauffører som Østerbro Avis møder på Ryvang Busanlæg lige nord for Kildevældsparken. Ejeren Arriva har meldt ud, at anlægget skal lukke i sommeren 2022.

- Det er noget historie, som forsvinder, det er det sidste anlæg fra HT-tiden, siger tillidsrepræsentanten Hans Erik Rasmussen, som har arbejdet på anlægget siden begyndelsen af firserne. Stedet har en historie tilbage til 1969, hvor det afløste sporvognsremisen i Århusgade.

Hans Erik Rasmussen har dermed oplevet en periode, hvor buschauffører var offentligt ansatte, til at private aktører overtog ruterne i 1990'erne. Det britiske selskab Arriva begyndte at drive HT-busserne i København og blev ejer af busanlægget.

Udover Hans Erik Rasmussen møder vi også den anden tillidsrepræsentant på anlægget Lars Martin Svendsen samt arbejdsmiljørepræsentant Per Jacobsen, alle med mange års erfaring på anlægget og i Arriva.

Bor i området

Trods forandrede forhold efter privatiseringen for næsten 30 år siden har de oplevet at være på en god arbejdsplads. De stiller sig derfor noget uforstående over for beslutningen.


Der bor mere end 100 i området her på Østerbro og på Nørrebro, og mange af dem går eller cykler og har ikke bil. Det bliver svært for dem at tage til Ejby eller Gladsaxe tidligt om morgenen

Per Jacobsen


- Mange er kede af det, vores kollegaer har leveret gode resultater. Vi har et godt samarbejde her, også med ledelsen, siger Lars Martin Svendsen om anlægget, hvor der er 330 chauffører og i alt cirka 400 medarbejdere.

Og for mange af kollegaerne har det en hel særlig ulempe. Godt nok er alle sikret beskæftigelse, enten på Arrivas to øvrige anlæg eller hos de selskaber, der overtager Arriva-busserne efter udbyd.

- Der bor mere end 100 i området her på Østerbro og på Nørrebro, og mange af dem går eller cykler og har ikke bil. Det bliver svært for dem at tage til Ejby eller Gladsaxe tidligt om morgenen, lyder det fra Per Jacobsen.

- Men er det ikke et vilkår på arbejdsmarkedet? Nogle virksomheder flytter flere hundrede kilometer, det her er under 10 kilometer!

- Det kan man sige, men arbejdet på et busanlæg gør, at mange møder tidligt om morgenen, og mange møder også to gange om dagen, og nogen bor i Malmø og har svært ved at tage til Gladsaxe eller Ejby, siger Lars Martin Svendsen, som også nævner, at chaufførerne kan gå frem og tilbage til Hans Knudsens Plads og Svanemøllen Station, når der skal skiftes chauffør. I Ejby og Gladsaxe er man langt fra de centrale stoppesteder og endestationer.

Annonce

Grøn omstilling

Det er ikke kun på grund af historien, nostalgien og buschaufførernes forhold, at de mener, at det er en ærgerlig beslutning. De er af  den opfattelse, at der bør være et busanlæg i København som led i, at bustrafikken skal være mere miljøvenlig og hæfter sig ved, at Arriva var de første, som kørte med elbusser.

- Hvorfor skal busserne køre udefra, hvorfor ikke så tæt på byen som muligt, når man tænker på den grønne omstilling? Det vil være et perfekt anlæg til elbusser i byen, nu skal de i stedet bruge ekstra brændstof på at køre ind og ud af København, siger Hans Erik Rasmussen.

De tre chauffører har et håb om, at et andet busselskab vil købe anlægget, så det kan køre videre, men særligt optimistiske er de dog ikke.

- Det har jeg svært ved at tro, kommer til at ske, siger Per Jacobsen.

- Men der er ikke andre steder. Hvor skulle der ellers være busanlæg i København? spørger Hans Erik Rasmussen retorisk. Busserne kører gennem beboelsesgader på Ydre Østerbro, og det har alle borgere ikke altid været lige begejstrede for. Men der er blevet færre busser med årene, og de er blevet renere.

- De støjer og sviner slet ikke, som de gjorde engang, siger Lars Martin Svendsen.

Annonce

Giver bedst mening

Arriva forklarer lukningen af Ryvang Busanlæg med, at selskabet har færre ruter end tidligere. Det skyldes både, at Cityringen har betydet mindre busdrift, men også at Arriva har tabte nogle udbud og undlod at byde på andre af forretningsmæssige årsager, som de ikke ønsker at kommentere yderligere.

Arriva oplyser i et skriftligt svar, at de forstår medarbejdernes frustration og anser det som en god arbejdsplads, men med de færre ruter mener de, at det giver bedst mening at samle busserne i Gladsaxe og Ejby.

De mener også, at de kommer til at spare kilometer med de ruter, som de har tilbage fra sommeren 2022.

- Det kan godt være, at der på en enkelt rute isoleret set skal køres lidt flere kilometer, men samlet set sparer vi kilometer, skriver de til Østerbro Avis. Arriva er i dag ejet af Deutche Bahn og driver både bus og tog i Danmark.

Busanlægget fyldte 50 år i 2019. Foto: Thomas Frederiksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Østerbro mister igen parkeringspladser

Navne

Bødkers Østerbro: Da vi flyttede fra indre til yderste Østerbro for tre år siden var det en flytning fra sushi og til kinagrill

Byggeri

Kulturcenter er forsinket endnu et år

Annonce