Annonce
Ugeavisen Ribe

Færdselsstyrelsen udvider i Ribe og kommer i pladsproblemer

Både Skattestyrelsen, Færdselsstyrelsen og Region Syddanmark holder til på den tidligere amtsgård. Foto: Lars Fahrendorff
Med politiforliget får Færdselsstyrelsen med hovedsæde i Ribe overdraget opgaver fra politiet. På den måde får Ribe tilført 50 til 70 nye stillinger fra 1. oktober. De mange nye folk betyder dog, at der bliver mangel på plads på Amtsgården, men borgmester er klar med hjælp.

Ribe: De senere år er der kommet rigtig mange statslige arbejdspladser til Ribe. Flere gange har Skattestyrelsen udvidet medarbejderantallet på Amtsgården i Ribe, og nu er det Færdselsstyrelsens tur.

Fra den 1. oktober overtager styrelsen nemlig en række opgaver fra politiet som følge af det politiforlig, der blev indgået i december sidste år. Der er tale om kørekortadministration, køreprøveafvikling og takografkortområdet, og det bliver samlet set til 300 årsværk mod de godt 160, der er nu. Når de nye stabsfunktioner i Ribe lægges oven i, kommer styrelsen til at tælle cirka 500 ansatte på landsplan – heraf bliver cirka 220 af årsværkene hjemmehørende på den tidligere amtsgård i Ribe.

- Intentionen med overflytningen af opgaver til Færdselsstyrelsen er at samle drift og kontrol på færdselsområdet hos Færdselsstyrelsen, så politiet kan tage sig af sin kerneopgaver, myndighedshåndhævelse, forklarer direktør i Færdselsstyrelsen Stefan Søsted.

Annonce

Koordination fra Ribe

Eksempelvis har ventetider på køreprøver i perioder været påvirket af politiets store opgaver med grænsekontrol og terrorberedskab. Den slags udsving i borgerbetjeningen bliver med overflytningen så vidt muligt udjævnet.

- Hvis der eksempelvis er en pukkel af køreprøver, som skal afvikles i Herning på et tidspunkt, så kan vi i højere grad kunne sende de køresagkyndige derhen, hvor der er brug for dem. På den måde giver det god mening at samle den slags opgaver hos os, så det ikke ligger i 12 forskellige politikredse, forklarer Stefan Søsted.

På den baggrund overgår Færdselsstyrelsen fra at være en styrelse i Ribe til at være en landsdækkende styrelsen med landskontor i Ribe. Hidtil har Færdselsstyrelsen delt en række stabsfunktioner inden for HR, jura og økonomi med Trafikstyrelsen, men grundet de mange flere opgaver til Færdselsstyrelsen skal de nu oprettes som nye stillinger i Ribe. Der er i alt tale om 50-70 nye stillinger, men den store mængde giver pladsmæssige udfordringer i Ribe.

Annonce

To mulige lokationer

Styrelsen forventet således at skulle finde supplerende kontorfaciliteter – også i Ribe. Styrelsen overvejer at dele sig i to lokationer, men udelukker ikke at kunne samle alle medarbejdere i Ribe på en enkelt, ny adresse.

Lige nu holder styrelsen til på 1. sal i den ene fløj på den tidligere amtsgård, og der er ikke overskydende ledig plads her. Hjælpen er dog ikke langt væk, for borgmester i Esbjerg Kommune Jesper Frost Rasmussen (V) står klar med åbne arme og ledige kontorfaciliteter. Han kan byde ind med to muligheder.

- Det glæder mig meget, at vi får tilført flere statslige arbejdspladser til Ribe, og pladsmanglen kan vi hurtigt løse. Vi har i kommunalt regi ledig plads på både seminarieHuset og i det tidligere rådhus, hvor der i dag blandt andet er borgerservice. Rådhuset er særligt oplagt, fordi der stadig er meget ledig plads, og fordi det også tidligere har været brugt til administrativt arbejde og dermed hurtigt kan gøres indflytningsklart, mener han.

Stefan Søsted har været direktør for Færdselsstyrelsen siden udflytningen i 2016. Foto: Lars Fahrendorff
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce