Svendborg: Sidste år slog Royal Unibrew sammen med flere end 65.000 danskere og 12 danske bryggerier den officielle Guinness World Record for største ølsmagning. I år er Kunstbryggeriet Far & Søn fra Svendborg med, og barren er sat endnu højere med en ambition om både flere deltagere og et rekordforsøg på ølsmagning på flere destinationer.
Rekordforsøgene bliver livetransmitteret fra Tivoli, til storskærmsarrangementer i hele landet og hjem til danskernes stuer.
Konceptet for ølsmagningen er det samme som sidste år: En kasse med øl fra 12 forskellige bryggerier kan bestilles til hoveddøren og nydes hjemme i stuen, opleves til storskærmsarrangementet rundt om i landet, eller man kan være med live fra Tivoli - samtidig med at man kan se, høre og stille spørgsmål om øllene via livestreaming på Facebook til nogle af Danmarks dygtigste brygmestre og øleksperter. Én af dem er altså Bo Rino fra Kunstbryggeriet Far & Søn.
- Vi glæder os til at være med i verdens største virtuelle ølsmagning for første gang. Det er faktisk ikke øl, vi primært brygger, og det er ikke på ølscenen, at vi ser os selv stærkest, så det er en rigtig sjov udfordring for os, fordi at en stor del af vores forretning består af alkoholfrie bobler. Vi håber, at flere kommer til at kende til vores brand, og vi er glade for at være en del af så stærkt et hold af mikrobryggerier. I forhold til de andre mikrobryggerier, så er vi nok de små mærkelige, der godt kan lide at eksperimentere, siger Bo Rino fra Kunstbryggeriet Far & Søn i en pressemeddelelse.
Live på TV 2
Verdens største virtuelle llsmagning sendes live den 14. maj fra Tivoli og bliver vist på TV 2 Play og TV 2 Fri. Hos Royal Unibrew glæder man sig over igen at kunne samle så mange forskellige mikrobryggere på tværs af landet:
- Vi har glædet os i et helt år til at gøre det her igen. Arrangementet bygger på danskernes stigende nysgerrighed på specialøl og på at opleve noget spektakulært. Vi er meget stolte over opbakningen og overbeviste om, at vi sammen kan udbygge verdensrekorden og sætte endnu én. Og så er vi glade for at være med til at samle nogle af landets stærke mikrobryggerier og værne om den stærke bryggertradition, vi har herhjemme, siger Anders Mundelig, der er marketingschef hos Royal Unibrew A/S.
Ølsmagningen er i år udvidet, så det varer 4,5 timer og byder på alt fra ølsmagning og beer battle til underholdning og livemusik. De 12 øl, der er en del af smagningen, bliver udvalgt af en ekspertgruppe, som består af en række danske brygmestre og ølkendere.