Annonce
Ugeavisen Svendborg

Sydfynsk teltfirma slår pløkkerne ned i Sverige

Jørgen Peter Poulsen (th) og sønnen Jonas Flintegaard Poulsen står bag Lotus Belle Nordic, som nu har fået foden ind på det svenske marked. Arkivfoto: Michael Thorbjørnsen
Lotus Belle Nordic fra Svendborg, som sælger luksustelte, har fået hul igennem til det svenske marked.

Svendborg: Det var egentlig planen, at det forholdsvis nystartede og lokale teltfirma, Lotus Belle Nordic, hvis speciale er luksustelte til glamping, først skulle etablere sig på det danske marked - og først om et eller to år udvide sine aktiviteter til de andre lande i Norden.

- Men på grund af coronasituationen og den stigende efterspørgsel efter løsninger til flere oplevelser i naturen i eget land, så indså vi, at vi måtte handle her og nu – uden egentlig at have en klar plan, fortæller den lokale erhvervsmand Jørgen Peter Poulsen, som sammen med sin søn, Jonas Flintegaard Poulsen, står bag Lotus Belle Nordic.

Far og søn rettede i første omgang, i oktober, blikket mod Sverige, men vidste ikke helt, hvordan de skulle gribe opgaven an med så kort varsel.

- Vi havde brug for en sparringspartner med markedsindsigt. Vi spurgte lidt løst og fast i vores danske netværk og lokale erhvervshuse. Her blev vi opfordret til at kontakte The Trade Council på den danske ambassade i Sverige, og det var et godt valg, for det har været en konstruktiv og positiv oplevelse, forklarer Jørgen Peter Poulsen i en pressemeddelelse.

Sammen med ambassadens eksportrådgivere gennemgik Jørgen og Jonas Poulsen et rådgivningsforløb, hvilket i første omgang gik ud på at identificere potentielle kunder samt mulige samarbejdspartnere.

Efterfølgende tog The Trade Council den indledende drøftelse med udvalgte emner og satte møder op mellem handelsparterne. Det første møde var med en forhandler i Nordsverige, der kun har online salg af telte. Denne afgav den første ordre på 100.000 kroner.

Annonce

God investering

Det koster et mindre beløb til The Trade Council, når det handler om at etablere samarbejde om salg til det svenske marked.

- Men allerede efter det første kundemøde var vores udgifter til opstarten på det svenske marked dækket hjem.

- Vi oplevede stort engagement og indlevelse i det svenske marked. I den første fase fik vi indblik i svensk forretningskultur og de markant anderledes geografiske forhold i Sverige, fortæller Jørgen Peter Poulsen.

Lotus Belle Nordic har nu etablere en svensk webshop, hvor The Trade Council også hjalp med at identificere professionel rådgivning til opsætning af hjemmesiden til det svenske marked.

- Vi fik under forløbet etableret samarbejde med yderligere samarbejdspartnere med henblik på udstilling af teltene i Sverige og promovering af hjemmesiden. Alt dette skete på blot tre måneder.

- Nu planlægger Jonas og jeg at besøge partnerne i Sverige, når landet åbner op igen, og vi vil fremadrettet samarbejde med Trade Council i Sverige med henblik på at få styr på de svenske regler for produktbeskyttelse og den videre færd med at slå igennem på markedet, siger Jørgen Peter Poulsen.

Annonce

Glamourøs camping

Glamping står for glamourøs camping og er en forholdsvis ny form for camping - nærmere et hotelværelse med teltdug. Det er med andre ord en særlig luksuriøs og behagelig form for camping, hvor man kan glemme alt om utætte luftmadrasser og fugtige soveposer.

- Glamping er drømmen om at komme ud i naturen og tilbage til en mere simpel livsstil krydret med komfortable overnatningstilbud, fortæller Jørgen Peter Poulsen, som for et år siden blev nordisk forhandler og distributør af nogle af de bedste luksustelte på verdensmarkedet - de produceres af  Lotus Belle Tents Ltd. i Bristol.

Jørgen og Jonas Poulsen er eneforhandler og distributør af glamping-telte til hele Norden. Glamping er står for glamourøs camping og er en forholdsvis ny form for camping - nærmere et hotelværelse med teltdug. Foto: Michael Thorbjørnsen

- I den første tid har vi som nævnt haft fokus på at bygge partnerskaber og kunderelationer op i Danmark. Markedet for alternative overnatningsformer er inde i en spændende udvikling. Danskerne vil mere ud i naturen, men mange vil ikke give afkald på komforten - og her er glamping bare et perfekt koncept.

Et luksustelt fra Lotus Belle er syet i kraftigt bomuldskanvas, har massive stænger i træ og metal samt overdimensionerede pløkker og reb. Luksusteltene kan også bruges som et ekstra værelse til Bed & Breakfast, kro eller hotel, til events og festivaler eller yoga, retreats og mindfullness. Pr-foto

- Senere var det så meningen, at vi ville til Sverige, Norge og de øvrige nordiske lande, hvor man netop i disse år ser ligeledes ser nogle spændende trends inden for alternative overnatningsformer, bæredygtig turisme og back-to-nature. Det er den udvikling, som under pandemien har fået yderligere vind i sejlene, og som vi gerne vil være en del af, siger Jørgen Peter Poulsen.

Hvad er glamping?

Glamping er en sammentrækning af glamorous og camping.

På en glampingferie på en campingplads er luksusteltene stillet op på forhånd, og flere steder kan du bruge både privat grill, køleskab og man kan endda få serveret morgenmad på sengen, hvis man ønsker det.

Luksusteltet er ikke et stort villatelt, som du kender hjemmefra, nærmere et hotelværelse med teltdug,

Alt ligger klart, når du ankommer - det eneste du skal gøre er at pakke ud og nyde opholdet.

Glamping er allerede et etableret begreb i rejsebranchen, og trenden vokser støt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Tidsrejsende tour de force: På en enkelt dag viser Svendborg Museum gymnasieelever vej gennem 800 års lokalhistorie

Annonce