Annonce
Valby

Valby Skole topper i kedsomhed

Kedsomhed. Mange københavnske elever keder sig i skolen, viser ny undersøgelse. Det går ud over elevernes læring, lyder det fra flere kilder. Borgmester lover mere differentieret undervisning.

Bevægelse: Eleverne i 4.-9. klasse på Valby Skole er nogle af dem, som keder sig mest i København.

Her svarer 32 procent, at de »meget tit« eller »tit« keder sig i undervisningen. Gennemsnittet for hele København er 26 procent. På nogle skoler er andelen helt nede på 14 procent.

Det er et uhyggeligt højt tal for Valby Skole, mener elevrådsformand Renas Abdella.

»Vi vil gerne have, at alle børn er engageret i skolen, for så får den enkelte elev et højt fagligt niveau, som også kan være med til at styrke de andre elever. Vi må tale med de elever, som keder sig, så det kan blive forbedret,« siger formanden.

Han vurderer, at kedsomheden kan hænge sammen med manglende bevægelse.

»Skoledagen er blevet længere, men vi har på Valby Skole ikke fået bevægelse ind i undervisningen, som man skal have,« siger han.

Leder vil i dialog

Skolelederen på Valby Skole er ikke tilfreds med resultatet, hvis det dækker over, at eleverne er utilfredse med undervisningsformerne.

»Det må godt være kedeligere at gå i skole end at gå til fodbold, men hvis det er måden, vi gør det på, så skal vi i dialog med dem om, hvordan vi gør det,« siger Lise Andersen.

Fra næste skoleår får eleverne løbende flere samtaler med lærerne omkring læring, hvor det vil være muligt at tale om læreprocessen, hvilket ifølge lederen kan være med til at forebygge mod kedsomhed.

Af rikke gundersen

rg@minby.dk

Undersøgelse: Undervisningen er »meget tit« eller »tit« kedelig. Det mener hver fjerde af de københavnske 4.-9. klasseelever. Samme tendens gør sig gældende på landsplan.

Det viser en analyse, som Valby Bladet har lavet på baggrund af københavnerresultaterne fra den nationale trivselsundersøgelse fra foråret. Kommunen har netop fået tal for københavnerskolerne, hvilket avisen har fået aktindsigt i.

»Det er et kæmpe problem, at så mange keder sig i undervisningen. De mister motivationen for deres skolegang,« siger formand for Danske Skoleelever, Silke Fogelberg, som sagtens kan genkende problemet på baggrund af de elever, hun taler med.

Centerleder for Dansk Center for Undervisningsmiljø, Jannie Moon Lindskov, mener, at tallene er iøjnefaldende, og noget som de enkelte klasser og skoler bør tage seriøst.

»Kedsomhed blandt elever kan være tegn på et dårligt undervisningsmiljø, som vi ved har betydning for elevernes potentiale til læring,« siger hun.

Manglende inddragelse

Kedsomheden kan blandt andet skyldes, at eleverne ikke føler, at de bliver inddraget i undervisningen, vurderer Jannie Moon Lindskov.

»40 procent af eleverne svarer, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de skal arbejde med i undervisningen. Det er demotiverende ikke at have medindflydelse på egen hverdag og læring. Følelsen af ikke at blive spurgt eller hørt gør ofte, at det er sværere at se meningen med det, man laver,« siger hun.

Også i Københavns Lærerforening mener de, at eleverne skal inddrages mere. Samtidig opfordrer formand Jan Trojaborg forældrene til at motivere børnene til læring.

Ifølge formanden for Danske Skoleelever skal årsagen til kedsomheden blandt andet findes i skolereformen.

»Vi er med folkeskolereformen blevet lovet mere bevægelse og understøttende undervisning, men det er ikke sket alle steder. Så skoledagen er bare blevet længere uden at blive mere varieret for nogle elever,« siger Silke Fogelberg og peger også på undervisningsfokuset som en forklaring.

»Mange steder underviser man i høj grad til ’middelklassen’. Det betyder, at de elever, som klarer sig rigtig godt, ikke får den udfordring, som de skal have. Og de elever, som klarer sig mindre godt, får for store udfordringer. I begge tilfælde mister eleverne motivationen for læring, og så keder de sig i timerne,« siger hun.

Må gerne kede sig

Professor i pædagogik ved Århus Universitet, Niels Egelund, mener ikke, at tallene er noget, som skal få skolerne til at tage aktion.

»Der er en tilbøjelighed til at tro, at det altid skal være sjovt. Når man skal lære noget nyt, vil der være en stor del af tiden, hvor det er kedeligt, indtil man har lært det og kan se værdien af det,« siger han.

Børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V) ser dog alvorligt på resultaterne.

»Fra næste skoleår vil lærerne i 4.-6. klasser få aktionslæring med fokus på læringsmålstyrede undervisning, hvilket er en videreudvikling af differentieret undervisning,« siger borgmesteren.

Annonce
Annonce
Alarm112

Ung kvinde voldtaget nær S-togsstation i København

Annonce
Annonce
Alarm112

To år efter farligt knivstik mod teenager venter sag på retten

Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Lokal skole har fået nyt udstyr: Inviterer alle på eventyr uden for åbningstid

Alarm112

Dommer fængsler mand for at skubbe kvinde ud foran tog

Alarm112

Tog måtte nødbremse for kvinde skubbet ned på skinnerne

Alarm112

Fire mænd er fængslet efter knivstikkerier i København

Alarm112

Motorcyklist afgået ved døden efter ulykke i København

Indland

Mere natteliv og farvel til mundbind om lidt: De fleste restriktioner er udfaset i september

Annonce