Annonce
Corona

Snoopy Bodega har endnu ikke modtaget lønkompensation fra, da Danmark lukkede ned: Det er mærkværdigt

Stine Sigsgaard Hougaard, indehaver af Snoopy Bodega. Foto. Chili Djurhuus
Stine Sigsgaard Hougaard er frustreret over at hun endnu ikke har modtaget lønkompensation for hele corona-nedlukningsperioden, selvom hendes ansøgninger, bortset fra datoerne, er identiske.

- Man kan sige, at jeg ikke ligger så højt på hovedpuden mere, svarer indehaver af Snoopy Bodega, Stine Sigsgaard Hougaard, da vi spørger hende, hvordan det er ikke, at værtshuset mangler lønkompensation for perioden 18. marts til og med 17. maj. 2020. En ansøgning hun sendte for et år siden.

Da Stine ,til at starte med, ansøgte om lønkompensation til sine tre medarbejdere for perioden 18. marts til og med 17. maj (ved en ny nedlukning, kommer der en ny lønkompensationsperiode, red), regnede hun ikke med, at hun et år efter stadig kun havde set få kroner. 7. april 2021 fik hun nemlig godkendt sin lønkompensationsansøgning for perioden 9. december 2020 frem til 3.januar, 2021. Hun mangler dog stadig at få godkendt perioden 18. marts til og 17. maj samt perioden fra 4. januar 2020 og frem.

Og det hele begyndte med, at Stine manglede at sætte et kryds.

Annonce

Krydset

- Der er et punkt i ansøgningen (første nedlukning, red), der hedder løstansatte. Og da jeg ikke havde eller har nogle løstansatte, satte jeg ikke noget kryds eller udfyldte det, fortæller Stine, der af samme grund kun udfyldte punktet, der hed fastansatte. Hun fortsætter.

- Men fordi jeg ikke havde sat kryds ud udfyldt feltet, løstansatte, fordi jeg ikke havde nogle, var der fejl i min ansøgning.

Hvorfor ringede du ikke bare til Erhvervsstyrelsen og sagde det?

-  Alt forgår på skrift, hvilket virkelig forsinker processen. Og for pokker. Det handlede jo bare om et kryds. Ikke andet. Men i og med, at jeg havde udfyldt punktet med fastansatte, slog det mig ikke, at et manglende kryds ville betyde, at jeg skulle starte helt forfra, svarer Stine og sukker.

For det var netop, hvad hun skulle. Ansøge endnu engang, da man ikke kan anke et afslag.

- Og så ville de have præcis de samme papirer igen. Lønsedler, bankoverførelser, og ansættelseskontrakter, siger hun med et skævt smil på læben, der vidner om, at hun synes det er en smule bureaukratisk. Dét hun har været og stadig er igennem.

Nu er der gået et år. Hvorfor tror du ikke, at ikke alle dine ansøgninger er godkendt endnu?

- Måske fordi jeg kom bag i køen med den første ansøgning. Og fordi der hele tiden mangler et eller andet, skal jeg hele tiden sende noget nyt ind, forklarer Stine, der slår fast at ansøgningerne jo er identiske, bortset fra datoerne.

Annonce

Samme ansøgninger

Er der forskel på ansøgningerne?

- Bortset fra datoer, er det den samme løn, de samme ansættelseskontrakter og bankoverførelser.

Hvad tænker du om det?

- Jeg synes, det er mærkværdigt, at vi får kun kompensation for den ene periode, og ikke den anden.

Hvad med kompensation for husleje og faste udgifter?
- Det har jeg fået.

Hvordan kan det være?

- Jeg ved det ikke. Måske fordi det er mere konkret. Der står jo sort på hvidt, hvad huslejen er. Hvad jeg bruger i el og så videre.

Burde lønnen ikke også være rimelig konkret? Der er jo bare lønsedler, ansættelseskontrakter og bankoverførelser?

- Jo, det måtte man mene. Men i forbindelse med lønnen er det i hvert fald gået helt galt, fortæller Stine, der har fyret en medarbejder for at få det til at løbe bare en smule rundt.

Annonce

Vi modtager mange ansøgninger

VanløseLIV.dk har søgt om aktindsigt i sagsbehandlingen af Snoopy Bodega (lønkompensation og andre kompensationsmidler, red). Aktindsigten bekræfter, at sagsbehandlingen vedrørende lønkompensationen til Snoopy Bodega er trukket ud. Derfor har vi kontaktet Erhvervsstyrelsen, der dog ikke udtale sig om konkrete sager. Derfor er følgende svar generelle.

Er det praksis, at en fatal fejl som at glemme at sætte et kryds, gør at man skal ansøge igen?

- Erhvervsstyrelsen har ikke lovhjemmel til at udbetale kompensation, hvis der er fejl eller ukorrekte oplysninger i en ansøgning, skriver Erhvervsstyrelsen i en mail og slår fast, at Styrelsen gør hvad den kan for at hjælpe virksomheder med at udfylde deres ansøgning korrekt samt at hjælpe virksomheder til at ansøge igen, hvis de er uenige i afslaget eller har nye oplysninger til en tidligere afvist ansøgning.

Er det praksis, at man ikke kan tale med en sagsbehandler og hvorfor?

- Erhvervsstyrelsen modtager rigtig mange henvendelser vedrørende de forskellige kompensationsordninger. Vi opdaterer løbende Virksomhedsguiden.dk med svar på de mest almindelige spørgsmål. Derudover har vi oprettet en hotline, der sidder klar til at hjælpe og vejlede virksomheder med konkrete spørgsmål.

Er I bekendt med ,at sagerne hele tiden ændrer sagsbehandlere?

- Nej, styrelsen kan ikke genkende, at sagerne hele tiden ændrer sagsbehandler. Udgangspunktet er, at sagsbehandlerne tager den ældste ansøgning, når de opstarter behandlingen af en ny sag. Som virksomhed kan man derfor opleve forskellige sagsbehandlere, hvis man har indsendt flere ansøgninger over tid. Nogle sagsbehandlere er dog specialiseret i håndtering af særlige problemstillinger, hvorfor sager kan blive overført fra en generel sagsbehandler til en af de specialiserede.

Har I haft stor udskiftning af sagsbehandlere?

- Håndtering af regeringens Covid-19 hjælpepakker er en stor og ressourcekrævende opgave. Derfor har styrelsen ansat et antal vikarer til at bidrage til sagsbehandlingen af de mange sager, men vi kan ikke udtale os ikke nærmere om styrelsens personaleforhold.

Er der i praksis forskel på at søge andre kompensationsmidler og lønkompensation?

- Ja, hver ordning har individuelle krav til eksempel dokumentation, revisorpåtegnelse og andet. På virksomhedsguiden ligger der derfor også udførlige vejledninger til hver enkelt ordning, som skal hjælpe virksomhederne med at ansøge korrekt.


Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger til lønkompensation ligger i 2021 på cirka 12 dage

Erhvervsstyrelsen


Er det sværere at søge lønkompensation end de andre ordninger?

- Der er ikke noget i vores system, der indikerer, at det er sværere for virksomhederne at ansøge om lønkompensation i forhold til andre ordninger.

Er det sværere for jer at behandle lønkompensation end de andre ordninger?

- Nej, det er ikke sværere for styrelsen at behandle ansøgninger om lønkompensation end øvrige ordninger. Det tager heller ikke længere tid at sagsbehandle disse ansøgninger i forhold til andre kompensationsordninger.

Hvad er den normale sagsbehandlingstid for lønkompensation?

- På lønkompensationsordningen bliver næsten halvdelen (44 procent, red) af alle ansøgninger i 2021 afgjort indenfor en uge. Og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger til lønkompensation ligger i 2021 på cirka 12 dage.

Hvad kan en  lang sagsbehandlingstid så skyldes, uden at tale om den konkrete sag?

- I de særlige tilfælde, hvor sagsbehandlingen overstiger de udmeldte deadlines, skyldes det typisk behov for yderligere dokumentation, ligesom en række sager udtages til yderligere kontrol, svarer Erhvervsstyrelsen afsluttende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Pinseevent: Gratis blomsterfrø på fredag

Annonce