Annonce
Viborg Nyt

UJS Biler er nede på 20-30 procent af det normale salg

Hos UJS Biler i Viborg er salget styrtdykket i januar. Samtidig er der gået politisk hårdknude i afgiftsregler på hybrid- og elbiler. Foto: Keld Lund
I Region Midtjylland er salget af biler faldet til under halvdelen, hvis man sammenligner med januar sidste år. Hos UJS Biler ser det endnu værre ud. Både corona-restriktioner og afgiftsregler har ramt salget.
Annonce

Viborg: Der står langt flere biler parkeret hos UJS Biler på Gl. Skivevej 83A end normalt i begyndelsen af februar.

Og det er ikke, fordi kundeparkeringen er overrendt. Det er nemlig ikke tilladt at komme ind for at se på bil grundet corona-restriktionerne, der indtil videre varer indtil 1. marts.

Nej, de mange biler er salgsklare modeller, som UJS Biler løbende får hjem, men som ikke bliver solgt i normalt tempo. Lige nu ligger man på omkring 20-30 procent af det normale salg, lyder det fra indehaver Sander Steffensen.

- Det er uhyggelige tal, og det er jo fordi, at vi er lukket ned, som vi er. Vi klarede os bedre under den første nedlukning, hvor folk stadig måtte komme ind og se på bilerne. Jeg har forståelse for, at vi skal have stoppet den her sygdom, men det gør næsten ondt at se, hvordan folk falder over hinanden i supermarkederne, fordi hele familien skal med ind at handle, mens vi som bilforhandlere står med store rum, hvor vi ikke må invitere enkelte kunder indenfor, siger Sander Steffensen, der har sendt sine fem salgsfolk hjem og selv dækker afdelingen i både Viborg og Thisted.

- Det er så langt nede i gear, at jeg sagtens kan få det til at fungere, hvis en kunde i Thisted vil have mig til at kigge ud med en bil privat - så tager jeg turen derop, siger Sander Steffensen.

Annonce

Afgiftsregler

Et andet problem for bilbranchen er de el- og hybridbiler, der er i kraftig vækst i øjeblikket. De er nemlig fanget i et politisk vakuum, da de nye afgiftsregler for denne biltype er suspenderet, fordi de politiske partier ikke er nået til enighed om en ny aftale.

- For vores bilhus betyder det, at vi selv skal lægge den merpris i afgifter på en solgt bil, hvis en kunde har købt bilen under den tidligere afgift. Det kan være, at en bil har fået 60- 70- eller 80.000 kroner mere i afgift - de penge har vi som bilhus ude at svømme, indtil de nye regler er på plads, og vi kan få refunderet pengene. Men det er først sat til at ske i juli, siger Sander Steffensen.

Kan man forestille sig, at nogle bilforhandlere så lader helt være med at sælge og dermed indregistrere de biler i den periode?

- Ja, det kan man sagtens. I hvert fald indtil de har en aftale på plads med kunden, hvor de finder en løsning på, hvordan man får finansieret den afgift. Men ville du som kunde købe en bil, hvor du selv skulle lægge 50.000 kroner ekstra, som du ikke vidste om eller hvornår, du ville få igen, lyder det retoriske spørgsmål fra Sander Steffensen.

Han vurderer, at hver enkelt Kia-bilforhandler i gennemsnit kommer til at have 3,5 til fire millioner kroner ude at hænge i forhold til fyldte lagre, manglende salg af biler samt betaling af de afgifter, som formentlig bliver tilbagebetalt til sommer.

- Vi kan håbe på, at det er penge, der kommer igen. Hvis folk skulle have ny bil i januar, har de jo det samme behov til marts. Men indtil da må vi i stedet trække på vores kassekredit til x antal kroner i renter. Samtidig er der masser af administrative opgaver i forbindelse med alt det her. Jeg synes normalt ikke, at jeg klager mig, men der er godt nok mange ting, der rammer os bilforhandlere lige nu, slutter Sander Steffensen.


Jeg har forståelse for, at vi skal have stoppet den her sygdom, men det gør næsten ondt at se, hvordan folk falder over hinanden i supermarkederne, fordi hele familien skal med ind at handle, mens vi som bilforhandlere står med store rum, hvor vi ikke må invitere enkelte kunder indenfor.

Sander Steffensen, indehaver af UJS Biler i Viborg og Thisted


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Når en drøm bliver til virkelighed

Viborg Nyt

Ny ung filialdirektør hos Nordea

Viborg Nyt

Kan kunsten redde verden?

Viborg Nyt

Se din partner med nye briller

Viborg Nyt

Hvorfor skrive en "ikke-historie"?

Annonce