Annonce
Ugeavisen Ribe

TESTKØRSEL: Fords nye Puma bider fra sig

Den nye Ford Puma er en bil i klassen med mindre SUV modeller, og den skiller sig blandt andet ud på motoren. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Der er rigtig mange postive ting at sige om den nye Ford Puma. Bilens motor og udstyr kan især fremhæves.
Annonce

Testkørsel: Veludstyret, sjov at køre, kraftfuld motor.

Der er mange ord og tanker, som går gennem ens hoved, når man sætter sig i den nye model i klassen "mindre crossover". Langt nede af listen kommer ordet "lille", for det er langt fra tilfældet med modellen Ford Puma. Den er rent teknisk bygget på en Ford Fiesta platform, hvilket er en bil, som undertegnede tænker som en af de mindre biler. Imidlertid er Ford Pumaen bygget sådan, at pladsen udnyttes optimalt indvendigt. Eksempelvis kan der blive plads til ind til flere rejsetasker og kufferter i det ekstra store bagagerum.

For at vende tilbage til de ovenstående ord, kan der godt tilføjes lidt. Standardudstyr som vognbaneassistent, massage i forsæderne (i Titanium varianten, red.), regnsensor, indbygget modem i bilen, adaptiv fartpilot er blot noget af det, der fanger Ugeavisens testkører, mens muligheden for at låse op for samt vise bilens placering på et kort via ens smartphone også er bemærkelsesværdig. Tilmed blev parkeringshjælpen, som er ekstraudstyr, afprøvet, og det er nærmest en syret oplevelse, når man selv blot ved at bruge pedalerne får lavet en helt perfekt parkering.

Om Ford Puma

En Ford Puma kommer med Fords 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor, der er seksdobbelt vinder af den prestigefyldte motorpris International Engine of the Year. Den fås med enten 125 eller 155 hestekræfter, hvoraf de 15 af dem kommer fra elmotoren. Begge motorer fås med seks gear.

Prisen begynder ved 225.370 kroner for en veludstyret Titanium, mens en ST Line, der er mere sportsvognagtig, koster fra 238.960 kroner. I begge tilfælde koster det cirka 16.000 kroner at få den større motor.

Annonce

Smil på læben

En Ford Puma er sjov at køre. Det kan gøres i en af de fem forskellige drive modes, som vises i forskellige farver i den digitale instrumentering, som er standardudstyr i ST Line varianten. Med de op til 155 hk i motoren kan Pumaen også tage fat og accelerere, så smilet kommer frem på læben. Og hvis man er til mere grøn kørsel, så kan man få hjælp fra den indbyggede lille elmotor, der sikrer hjælp under acceleration og en effektiv stop/start-funktion. Dog kan bilen ikke køre alene på strøm, som andre hybridbiler kan.

Hvis undertegnede skal sætte en finger på noget ved Pumaen - og det er ikke nemt - så er det bilens udseende. Vel og mærke har den en velkendt front fra andre Fordmodeller, men bilen vinder ikke umiddelbart nogen skønhedspriser for klassisk design. Derimod er dens muskuløse look ikke noget, der tiltaler mig i dette tilfælde. Men det er jo som altid et spørgsmål om smag og behag.

Man kan tilkøbe parkeringshjælp som ekstra, hvor bilen registrerer og finder en ledig parkeringsplads og derefter selv manøvrere ind på den. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Størrelsen på baggagerummet er også bemærkelsesværdigt. Foto: René Aunsbjerg Fogh
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Ribe

Løver efterlyses i Ribe

Annonce