Annonce
Ugeavisen Svendborg

Stig sætter farver på kunderne

Stig Bing viser fire farvede kort, der henviser til den sikre metode Emotionelle Kundetypers­ fire kundetyper. Pr-foto
Stig Bing er i gang med at uddanne sig til Certificeret Emotionelle Kundetyper Ekspert, som skal sikre en mere præcis og konkret kommunikation for virksomheder.

Svendborg: Stig Bing, selvstændig grafisk designer og fotograf med lokaler og bopæl i Svendborg, viser fire farvede kort: Rød, gul, blå og grøn.

Fire basisfarver, og det handler det netop om.

- I basis handler det om at snakke samme sprog. At have det samme basisfarve-sprog som dine kunder, fortæller Stig Bing i en pressemeddelelse, hvor han forklarer:

- Du sælger mere og får flere og mere loyale kunder ved at kommunikere sikkert og præcist, til andre med samme basisfarve-sprog.

Det sker via en forskningsbaseret dansk udviklet metode, delt ind i fire basis kundetyper, der har fået hver deres farve. F.eks. grøn, når en forbruger søger produkter, der kan sikre at deres dagligdag ikke ændrer sig. Eksempelvis køb af forsikringer.

Metoden har været brugt støt stigende de sidste seks år i Danmark, og nu er metoden også kommet til Sydfyn.

Stig Bing er i gang med at uddanne sig til Certificeret Emotionelle Kundetyper Ekspert.

- Du får en sikker metode til nemt at kommunikere til kunder i købssituationer – det som store virksomheder opnår ved at bruge store reklamebureauer. Metoden er blot til en væsentligt lavere pris, hvad der kommer små og mellemstore virksomheder til gode. Metoden fortæller dig tilmed præcist og konkret, hvordan og hvor du skal kommunikere, og lige så vigtigt, hvad du ikke skal gøre, siger Stig Bing i pressemeddelelsen.

- Da jeg først hørte om metoden, var jeg en anelse skeptisk, fortæller Stig Bing.

- Da jeg lærte metoden mere at kende, tænkte jeg: "Nå, sådan, ja, selvfølgelig". Det er så enkelt og giver rigtig meget mening. Jo mere jeg bruger metoden, jo nemmere og mere rigtigt bliver det. Sådan oplever mange det på samme måde, siger han.

De fire farver

De fire farver og kundetyperne:

Røde emotionelle kundetyper:
Den røde kundetype vil underholdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli. Det er vigtigt med hyppig fornyelse, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.

Gule emotionelle kundetyper:
Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.

Blå emotionelle kundetyper:
Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, har du en købe- og beslutningsstærk kunde.

Grønne emotionelle kundetyper:
Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. Med den grønne kundetype er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.

Metoden om de fire Emotionelle Kundetyper er baseret på forskning og en kategorisering af mere end 3000 cases. Metoden har været udbredt i Danmark siden 2013.

Mere end 300 virksomheder har implementeret retningslinjerne i deres daglige praksis (herunder Nemtilmeld, Hydrema, Storhaven, Central Car Wash, Kreakassen og FloraDania).

Bedre forståelse for alle relationer

Han oplever, at når folk først kender til metoden, bliver det en spændende rejse ind i, hvilken kundetype-farve virksomheden er, og også en personlig rejse i, hvilken kundetype-farve de selv er.

- Faktisk bliver det også nemmere i det daglige at kommunikere med og få bedre indsigt i og forståelse af alle relationer. Hvordan man selv opleves af omgivelserne.Det har jeg selv oplevet som en lærerig og interessant oplevelse, siger Stig Bing.

Stig Bing, har i mange år designet og produceret publikationer, herunder fagbøger, kataloger, magasiner og brochurer. Det har gennem alle årene været målrettet og designet på den måde, som forfatter, redaktør og grafiker syntes det skulle gøres. Det har været med tanke på hvordan slutbrugeren gerne vil have det, men reelt har det kun været på fornemmelser og hvad gruppen kunne blive enige om.

- Med denne sikre metode, ved du og dine medarbejdere, nøjagtig hvordan design, billeder, illustrationer og tekster skal være for at ramme brugeren helt præcist, forklarer Stig Bing i pressemeddelelsen.

Annonce

Efterlyser cases

Med Stig Bings mere end 30 års baggrund som grafisk designer og fotograf samt hans kommende certificering i Emotionelle Kundetyper i marts 2020 kan han fremadrettet sørge, for at publikationernes design, illustrationer, fotos, tekster og øvrigt indhold målrettes præcist mod én kundetype.

- Hvis du i dag ikke kommunikerer direkte til din emotionelle kundetype, kan du lave dine publikationer og bruge din tid og penge langt bedre ved at kommunikere præcis til din kundetype. Du vil opnå at bruge færre penge, spare tid, sælge mere og få flere og mere loyale kunder. Dette ved at kende din kundetype og målrette dine publikationer, markedsføring og branding, direkte mod din kundetype, uddyber Stig Bing.

Afsluttende fortæller han i pressemeddelelsen, at han i forbindelse med sit kundetype certificeringsforløb, skal bruge mindst fire virksomhedscases til brug i opgaver. Alle, der har interesse i at sælge mere og få flere og mere loyale kunder, er velkommen til at henvende sig og få fastlagt deres virksomheds kundetype-farve. Dette ud fra en snak om deres virksomhed og ved hjælp af 10 foruddefinerede spørgsmål, som er en del af metoden.

Til certificeringsforløbet modtager man en mappe med alle informationer om, hvordan man skal kommunikere til de enkelte kundetyper. Pr-foto
Her studerer Stig Bing mappen til den grønne kundetype. Pr-foto
Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Ugens kommentar: Asiatiske kæledægger

Annonce
Annonce
Ugeavisen Svendborg

Julekoncerter med jubilerende kor

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Svendborg

Lady Gaga i ny film: Gucci-familiens storhed og fald

Ugeavisen Svendborg

Eamon O’Kane udforsker en verden ude af sync

Ugeavisen Svendborg

Spejdere efterlyser legekammerater

Ugeavisen Svendborg

Valg til Ældrerådet: Horstmann og Lolk løb med de fleste stemmer

Ugeavisen Svendborg

Støt en god sag: Julemærker i bycentret

Ugeavisen Svendborg

Når de yngste oplever dødsfald og sygdom hos mor og far: Sorggrupper til børn nærmer sig

Ugeavisen Svendborg

Nuaia gæster Giant Steps med jazz, pop og electronica

Ugeavisen Svendborg

Musikbibliotekets Lytteklub: Årets plader 2021

Ugeavisen Svendborg

Ingeborg vandt pris for respekt

Ugeavisen Svendborg

Særlig søndag i julens tegn

Ugeavisen Svendborg

Julefortælling på biblioteket: Legenden om juleroserne

Ugeavisen Svendborg

Anderledes kogebog støtter lokale kvinder

Ugeavisen Svendborg

Lys i mørket

Ugeavisen Svendborg

Show med Hjejle og Lindkvist: Vanvittige udklædninger, store følelser og gode grin

Ugeavisen Svendborg

Harske Hubbi og stærke tilbud i Stark

Ugeavisen Svendborg

Glade gymnaster: VM-medaljer er det største

Ugeavisen Svendborg

Jul i Christiansmøllen

Ugeavisen Svendborg

787.975 kroner til i 31 lokale projekter

Ugeavisen Svendborg

Skoleelever fra fire lande besøgte borgmesteren

Ugeavisen Svendborg

Gør en god gerning

Ugeavisen Svendborg

I 14 år ledte hun efter en forklaring: Nu har Simba endelig fundet sin Hansen

Annonce