Annonce
Elbobladet

Fredericiakalenderen version 2.0: 15 gengangere bag lågerne i årets julekalender for byens handlende

Normal er en af de butikker, der ikke var med i Fredericiakalenderen sidste år. 15 af de virksomheder, der deltog i sidste års kalender, er med igen i år. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter
Igen i år har 24 virksomheder doneret en gave, som gemmer sig bag lågerne i årets Fredericiakalender - julekalenderen for byens handlende.
Annonce

Fredericia: Om to uger kan børn og voksne åbne første låge i deres julekalendere. Én af dem, der henvender sig til det voksne publikum, er Fredericiakalenderen, hvor der bag hver låge gemmer sig en gave.

Kalenderen er lavet af firmaet Bykalender, som har hjemme i Aarhus, men det er lokale virksomheder, som står bag de gaver, der gemmer sig bag lågerne. Og i år er det anden gang, at kalenderen udkommer i en Fredericia-version.

Sidste år endte debuten i Fredericia desværre med lidt polemik, da nogle af de deltagende virksomheder, havde misforstået konceptet. Flere kalenderkunder gik forgæves med deres låger, som fungerer som gavebeviser. Bykalender bød derfor kalenderkunderne på en kop varm kakao og et gavekort mellem jul og nytår.

Overskud til Mødrehjælpen

10 kroner per solgt Fredericiakalender går igen i år til Mødrehjælpen.

Sidste år blev der solgt 1400 kalendre, men Bykalender lagde 10.000 kroner oveni donationen som et plaster på såret ovenpå den polemik, der var om kalenderen.

I følge formand for Mødrehjælpens lokalforening Fredericia, Sara Flokiou, blev den flotte donation brugt  på at sætte gang i Mødrehjælpens fødselsdagshjælp Den rullende kagemand.

I år har Mødrehjælpen planer om at bruge donationen på en tur til Universe på Als og en ny aktivitet: Måltidet, hvor familier får mulighed for at mødes og lave mad sammen med andre familier, der står i en svær situation.

Hvor stor årets donation bliver afhænger af, hvor mange af de 2000 julekalendre, der bliver solgt,

Ifølge Kenneth Glud Kristensen fra Bykalender, som har lavet dette års Fredericiakalender, er det snakken med de 100 borgere, der kom til varm kakao, som ansporede dem til at forsøge igen i år.

- Vi havde nogle gode snakke med de kunder, vi mødte sidste år, og vi spurgte, om de ville være interesserede i at købe kalenderen igen - og det ville de, fortæller Kenneth Kristensen.

Han tilføjer:

- Vi har selvfølgelig lagt hovederne i blød og tænkt over, hvad vi kan gøre anderledes i år. Vi justerer hvert år lidt på vores koncept.

Bykalenderen så dagens lys i Aarhus i 2017. Året efter blev konceptet udbredt til Aalborg, Horsens, Silkeborg, Herning og Viborg. Sidste år udkom julekalenderen i 19 byer - og i år laver 23 byer en julekalender, der har til formål at få de handlende ned i byens butikker.

Annonce

Bedre vejledning af deltagerne

En af de ting, Kenneth Glud Kristensen har ekstra meget fokus på i år i Fredericia, er at vejlede de deltagende butikker i processen. Han besøger derfor jævnligt virksomhederne - også nu hvor kalenderen er i handlen.

En af de 15 gengangere er PhotoCare i Danmarksgade - og her har Thomas Micheelsen ikke været i tvivl.

- Vi er med for at genere trafik ned i byen og ned i vores butik, så nogen, der ellers ikke kommer i vores butik, kommer herind og ser, hvad vi kan tilbyde, siger Thomas Micheelsen, der havde en god oplevelse.

Kenneth Glud Kristensen (th) fra Bykalender, som står bag Fredericiakalenderen, kiggede forbi hos Thomas Micheelsen (tv), butiksindehaver hos PhotoCare, for at sikre sig, at han var klar til rykind af kalender-kunder i december. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter

De havde lidt rigeligt travlt op til jul, da sidste års låge kunne indløses helt frem til sidste åbningsdag inden jul. Så Kenneth Glud Kristensen har sammen med Thomas Micheelsen fundet en løsning, der giver både kunder og medarbejdere en god oplevelse.

- Jeres succes er jo også min succes, siger Kenneth Glud Kristensen til Thomas Micheelsen og de andre butiksindehavere, han besøger på sin tur rundt i Fredericia.

Annonce

Kalendermanden bag disken

Botex er en anden af gengangerne, og her har Christina Olesen og Tina Andreasen heller ikke været i tvivl om, at de ville gentage succesen. Men med lidt justeringer.

Sidste år oplevede de nemlig en overvældende travlhed og interesse, som de følte gik ud over de kunder, der kom for at købe julegaver. Så de har fået et tilbud, de ikke kunne modstå.

- Da jeg gerne vil have mulighed for at møde kalenderkunderne, har jeg simpelthen tilbudt, at jeg kommer og hjælper Christina og Tina med at udlevere kalendergaven, fortæller Kenneth Glud Kristensen.

Tina Andreasen og Christina Olesen i Botex har taget imod et godt tilbud fra Kenneth Kristensen fra Bykalender. Så han vil hjælpe med at dele kalendergave ud den dag Botex er bag lågen. Foto: Lene Dalsgaard Nielsdatter

En af de butikker, der er med i kalenderen for første gang, er Normal - og butikschef Gina Jakobsen glæder sig.

- Jeg synes, det er et fedt koncept. Det er godt at gøre noget for at få folk til at handle lokalt, siger Gina Jakobsen.


Jeg synes, det er et fedt koncept. Det er godt at gøre noget for at få folk til at handle lokalt.

Gina Jakobsen, butikschef i Normal i Gothersgade


Et tiltag, der skal lette presset for de medvirkende butikker, er, at nogle af lågerne allerede kan indløses fra den 1. december - også selvom lågen egentlig først skal åbnes senere på måneden.

For selvom kalenderen henvender sig til voksne, så er der nogle, der ikke kan vente med at åbne lågerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Audi-diesel yder 341 hk

Elbobladet

BMW elbil med 500 hk

Elbobladet

MX-30 scorer fem stjerner

Elbobladet

Fransk vintage jul

Annonce