Annonce
Ugeavisen Esbjerg

Fabricius-Bjerres hemmelige Esbjerg-partner

Leif Pedersen har arrangeret en lang række af Fabricius-Bjerres udgivelser. Foto: Niels Husted
Leif Pedersen har arrangeret musik for musiklegenden siden 1967. Samarbejdet startede ved et rent tilfælde.
Annonce

I 1967 havde Money Makers vundet det vestsjællandske mesterskab i popmusik og det udløste en pladeindspilning hos Bent Fabricius-Bjerres pladeselskab Metronome. Nu var de ret unge og lidt nervøse de unge penge-magere, så de ville gerne have deres samspilslærer med i studiet. Ind kommer Lief Pedersen på scenen. Han ernærede sig som musiker og andet godt, mens han gik på universitetet, og formentligt var han endt med at blive musiklærer på et gymnasium et eller andet sted, men sådan har tilfældighederne det med at spille en helt anden akkord end forudset, og så var tonen ligesom slået an til en dramatisk kursændring i den unge Pedersens liv.
Da Money Makers havde lavet deres nummer, kom Fabricius-Bjerre ind og skulle lige tjekke resultatet. Den altid høflige mand kunne lide det, han hørte, men foreslog, at der skulle lidt strygere på a la Beatles, som rockguderne hed dengang, men hvem kan lave det, spurgte han ud i rummet.

Annonce

Blev hyret

Pedersen blev spurgt, og selvom han ingen erfaring havde med det, så sagde han ja. Og det blev aftalt, at der nok skulle være strygere tilstede i studiet ugen efter, og det var der, og Fabricius-Bjerre syntes, det var godt og tilbød Pedersen en kontrakt som producer et par dage senere, og det sagde han ja til og fik det fyrstelige honorar af 100 kroner for en single, og 1000 kroner for et helt album.

Og det blev så starten på en lang producerkarriere, hvor opgaven er at få det allerbedste ud af det artisten formår, og det må han jo have været god til, for faktisk er det blevet til over 500 produktioner med artister fra Lene Siel, Gheorghe Zamfir, Otto Brandenburg og alle mulige andre, der havde brug for Pedersens evner.

- Det var mig, der foreslog, at vi skulle forsøge at hive Gheorghe Zamfir til Skandinavien, da han var blevet populær. Det blev til fem plader, som sogte helt vildt godt, husker Leif Pedersen. Nåh, tilbage til samarbejdet med Bent Fabricius-Bjerre, der måske endda har været den, der har gjort mest og bedst brug af Leif Pedersens evner som producer og arrangør.

Som regel var rutinen den, at Fabricius-Bjerre kom med et løst skitseret forslag til en sang eller et værk, og så var det op til Leif Pedersen at arrangere musikken og skrive arrangementet til strygerne, hvis der skulle sådan noget på. En enkelt gang måtte Pedersen endda være stand-in for bassisten, da temaet til Anders Bodelsen filmen ”Tænk på et tal” skulle indspilles. - Af en eller anden grund var bassisten ikke kommet, og vi kunne ikke få fat på en anden, så Bent spurgte mig, om jeg ville spille med. Det var altså noget nervepirrende at stå der foran et kæmpeorkester og så spille noget, jeg aldrig havde set før, husker Pedersen.

Annonce

Storesøster

Grethe Pedersen var vokset op i en familie, hvor man var glad for musik, jovist, men hvor det ikke lige lå i kortene, at det var noget man skulle leve af.
Og så alligevel. For da unge Leif var ti år begyndte storesøster Grethe at gøre sig bemærket. Hun sang jazz og spillede selv på en ukulele og fik siden efternavnet Ingemann og deltog i Melodi Grand Prix i 1963 og vandt hele molevitten med ægtemanden Jørgen. Bror og søster kom til at arbejde sammen sidenhen, hvor lillebror producerede for storesøster og hendes mand. Pedersen har i øvrigt deltaget i det danske Grand Prix, og blev nummer to det år, hvor Disco Tango vandt.

- Det er ok. Den sang var bedre end min, siger han skævt. Bent Fabricius-Bjerre var kendt som en disciplineret herre. Når han mødte ind på kontoret, komponerede han de første to timer og gik så over til de øvrige forretningsopgaver. Han var ikke sådan én, der skulle have sit livs hjerte og smerte ud gennem tangenterne.

Han tog imod bestillinger og løste dem, ligesom han sørgede for, at der var orden i regnskaberne og i filmselskabet og alt, hvad han ellers begav sig af med.

Annonce

Matador

I 1977 var han blevet kontaktet af Erik Balling, der havde brug for et tema til en serie, der var i støbeskeen. Den skulle hedde Matador, og det var sådan cirka det, der blev oplyst. Fabricius-Bjerre havde muligvis fået lidt flere oplysninger, så han lavede skitsen til Matador og ringede så igen til Leif Pedersen.


Bent kaldte ikke sin musik for stor kunst. Det var håndværk, mente han. Godt håndværk, mener jeg.

Leif Pedersen


- Du, jeg har lavet et tema, men jeg er lidt usikker på mellemstykket, som jeg har lavet to forslag til. Kan du ikke lige sige, hvad du tænker og så arbejde videre med det. Jeg hørte det og foreslog et af mellemstykkerne, og sådan blev det. Jeg havde kontakter i Sverige med Stickan Andersson, manageren bag ABBA, der blev vildt begejstret og ville have udgivet det. Det blev indspillet med stort symfoniorkester, men det var ikke det, der blev brugt herhjemme. Det var vist lidt for bombastisk, så jeg indspillede den også med en strygekvartet, og det er den version, der oftest spilles i radioen, mens det er en lidt anderledes version, der bruges i selve tv-serien, siger Pedersen. Sidenhen skiltes deres veje, og Pedersen blev ansat på selskabet Polygram med den klausul, at han godt måtte arbejde med Fabricius-Bjerre direkte. Og det har de gjort mange gange sidenhen.

På et tidspunkt var de i Prag for at indspille med et strygeorkester dernede. Bjerre spurgte Pedersen, om han ville lave et strygearrangement, og det ville han gerne og præsenterede det næste dag for musikmanden.

- Sig mig, skriver du det hele ud i hånden. Ja, svarede jeg. Arhhhrrr nu må du holde op. Når sådan en gammel mand som mig kan finde ud af at bruge en computer, så kan du også. Og så tog jeg hjem og fik installeret nodeprogrammet ”Sibelius”, og det bruger jeg den dag i dag, siger Pedersen i studiet i Finlandsgade.

Annonce

Kender sangene

Sidenhen blev samarbejdet lidt mere sporadisk. Ikke mindst efter Leif Pedersen rejste til Esbjerg, hvor han blev forretningsfører for Esbjerg Ensemblet i 1988. Det er han så stadigvæk, men på nedsat tid.


På min fødselsdag sendte Bent en videohilsen Så sent som sidste år i december på min fødselsdag sendte Bent en videohilsen og sagde: ”Leif, du kender mine sange bedre, end jeg selv gør.

Leif Pedersen


Leif Pedersen har dog været voldsomt involveret i to nodebøger, Fabricius-Bjerre har udgivet. ”Alle mine sange” hedder de to udgivelser, hvori man kan læse noderne til alle mesterens udgivelser. Og det var ikke ham selv, der havde sat sig ned og fik det hele skrevet ud og ned. Det gjorde Leif Pedersen.
Og derfor var det måske meget passende, at Fabricius-Bjerre i anledning af Leif Pedersens 75-års fødselsdag sidste år sendte en videohilsen: “Leif , du kender mine melodier bedre, end jeg selv gør”.

En flot hilsen til den musikalske makker gennem mange år, der så sent som i begyndelsen af juli diskuterede nye udgivelser med den ikoniske komponist.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Esbjerg

De blå døre åbner

Ugeavisen Esbjerg

Farvel til fnat

Ugeavisen Esbjerg

Håndspritten har sine bagsider

Ugeavisen Esbjerg

FysioDanmark udvider

Annonce