Annonce
Ugeavisen Vejle

Pas på: Golfsvinget kan sætte dig ud af spillet

Fysioterapeut Martin Lauridsen, Motus Fit i Vejle, ser en del golfskader. Husk at varme op inden spillet, opfordrer han. Foto: Lars Saugbjerg
Mange kommer til skade ved sæsonstart. Det er dog muligt at imødekomme golfsvingets belastninger, men det kræver, at du for eksempel dyrker en særlig type fitness, hvor sportens mange rotationsbevægelser er tænkt ind i træningen. Husk også opvarmning. Motus Fit i Vejle giver dig nogle gode øvelser.

Vejle: Det kan være svært at styre sig, når man kommer på græs. Udstyret er opdateret og længslen efter en eagle har aldrig været større. Men...

I et anfald af iver og overmod rammer dit golfsving dig som 1000 bistik. I stedet for et sving, der skulle have endt med en "klonk" - og en golfbold, der forlader teestedet i en perfekt bane - står du med en skade.

Skaderne opstår, når man er i dårlig form. Eller måske har opvarmningen heller ikke været tilstrækkelig til at kunne holde til golfsvingets belastning.

Annonce

Fysioterapeut Martin Lauridsen fra Motus Fit Vejle, der er specialister i blandt andet golf-fitness og golfskader, bekræfter, at en del golfspillere kommer galt afsted ved sæsonstart.

- Det er oftest ryg- og lændeskader. Og de opstår, når spilleren er for dårlig til at dreje kroppen de rigtige steder. Mange glemmer at bruge deres hofteled, de er ikke smidige nok og belaster dermed ryggen for meget, forklarer Martin Lauridsen.

- Skade nummer to og tre er skulder og håndled. Der er samme billede, hvor man glemmer at dreje i midt-ryggen og hofteledet. Så prøver man at slå med armene, men overbelaster kroppen ved blandt andet at klemme for meget på udstyret, tilføjer Martin Lauridsen.

På grund af corona har Motus Fit haft væsentlig færre golfspillere inde i huset.

- Sidste vinter havde vi 120, og i år er antallet halveret, fortæller Martin Lauridsen.

Dermed kan der være udsigt til en del golfskader i år, simpelthen fordi spillerne ikke har holdt formen ved lige.

Undgå skader, slå længere - og gå ned i handicap

I golf-fitness er golfsvingsbevægelserne tænkt ind i træningsøvelserne. Kort og godt handler golf-fitness om at gøre folk klar til den belastning, som golf jo er.

Motus Fit tilbyder både morgen- og aftenhold. Er man mere til en personlig rådgivning, træning og individuel tilpasning er dette også en mulighed.

- Tilbagemeldingen er klart, at folk flytter sig. De får færre skader. De slår længere - og nogle går ned i handicap, bedyrer fysioterapeuten.


En del kommer til skade, når de går fra 0 til 100 på en kold motor. Folk, der varmer op, scorer bedre. Man skal ikke spille sig varm. Det skal man være, inden man går ud på første tee!

Martin Lauridsen, Motus Fit


Hvis man går til golf fitness-træning hos Motus Fit, udføres træningen af en uddannet golffysioterapeut. Træningen er udviklet af fysioterapeuterne bag de bedste golfspillere i landet, og de har 20 års erfaring med fysisk træning af det danske landshold.

Naturligvis skal man altid lave nogle gode opvarmningsøvelser, inden man begiver sig ud på banen. Øvelserne kan også bruges som generelle øvelser, der kan på sigt kan være med til at nedsætte risikoen for golfskader.

Martin Lauridsen giver her fem øvelser, der i alt tager cirka 10 minutter:

1 Sidebøjninger

Brug nogle minutter på at lave sidebøjnings-bevægelser. Spred benene, og stik armene i vejret. Stræk helt ud, uden at løfte fødderne, bøj i siden og lad armene køre fra side til side. Så får du åbnet musklerne på siden af ryggen, så de ikke får et chok ved første slag.

2 Rotationer

Få gang i drejninger og kropsrotationer. Spred benene, gå lidt ned i knæ og før armene ud fra kroppen, så de er vandrette. Kør armene fra side til side uden at bevæge underlivet. Bliv ved til lænden er varm.

3 Armsving

Det er vigtigt, at skuldrene er gennemvarme før dit første slag. Saml fødderne og lad armene på skift lege møllehjul. Gå lidt ned i knæ og sving armene samtidig, i takt, hver sin vej og i forskellige hastigheder.

4 Squat

Kropstemperaturen skal øges, så du bliver mere smidig i alle led og muskler. Her er squat en god øvelse, for du aktiverer stort set alle muskelgrupper fra nakken og nedefter. Det er ikke nødvendigt at lave mere end 10-20 benbøjninger.

5 Gashåndtag

Håndleddene er en del af golfspillet. Tag fat i golfkøllen med en hånd i hver ende, stræk armene ud i vandret stilling foran dig. Brug den som et "gashåndtag", hvor du gasser hurtigt op og ned. Tag også fat med én hånd midtpå - og drej den rundt som viserne på et ur, en god rotation.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Vejle

Skyttehuset får livvagt

Annonce