Annonce
Ugeavisen Struer

Marianne lod sine medarbejdere gå - og fik mindre at lave

Marianne Bredal har valgt at være alene i sin butik, Humlum Kjoleforretning, og blot gøre brug af afløsere. Det har øget hendes effektivitet, fortæller hun. Arkivfoto: Morten Stricker
Butiksarbejdet undervurderes ofte. Det er et hårdt, fysisk job, ofte med lav løn og man skal elske det for at kunne det, lyder det fra fire butiksindehavere i Struer
Annonce

Struer: "Folk er arbejdsmæssigt virkelig blevet magelige, ufleksible og ikke mindst urealistiske."

Sådan lød det fra Charlotte Hviid Christensen i ugeavisen for to uger siden.

Indehaveren af Ostemesteren fortalte i en artikel om, hvordan hun har svært ved at skaffe medarbejdere, selvom hun bruger lang tid på projektet, og hun føler gang på gang, at hun løber panden mod en mur med nyansatte, der stopper efter kort tid, aldrig møder op, eller når hun får ansøgninger fra jobsøgende, der ikke lever op til kravene i ansøgningen.

Det springende punkt for indehaveren af Ostemesteren var blandt andet, at folk ofte - ifølge hende - har urealistiske forventninger til, hvad det betyder at stå i en butik.

"Nogle gange får man næsten på fornemmelsen, at folk tror, det ikke er et rigtigt job, de søger, at de tror, at de bare kan gå herinde i vores lille butik og hygge," udtalte Charlotte Hviid Christensen i artiklen.

Annonce

Bedre alene

Men det er et rigtigt job, understreger hun, og hendes kolleger fra andre detailbutikker i Struer og omegn lader til at være enige med hende.

Ugeavisen har kontaktet fire andre butikker for at høre, om Ostemesteren står alene med problemstillingen.

I større eller mindre grad kunne de alle nikke genkendende til udfordringerne.

For eksempel hos Humlum Kjoleforretning, hvor indehaver Marianne Bredal for nogle år siden tog en drastisk beslutning.

- For nogle år siden besluttede jeg mig for ikke at have fast personale, men blot nogle virkelig dygtige afløsere, som jeg er meget glad for, og så selv rende det stærkere, når der kun var mig. Dengang gik meget af min arbejdstid med at holde medarbejderne i gang, og jeg oplevede, da det kun var mig, at jeg nåede op til 80 procent mere i løbet af en arbejdsdag, end da jeg havde faste medarbejdere gående. Det er tankevækkende, siger Marianne Bredal.

I samme ombæring fortæller hun, at hun aldrig har haft så få overarbejdstimer, som efter hun blev solo i butikken.


Ja, det skal være hyggeligt at gå på arbejde, men det er ikke det primære

Marianne Bredal, indehaver af Humlum Kjoleforretning


Hun understreger, at hendes nuværende hjælpere er "uvurderligt dygtige", og at det ikke er dem, der er tale om. Men hun kan altså nikke genkendende til flere af de ting, som Charlotte Hviid Christensen fortæller om.

- Når jeg har søgt medarbejdere, har jeg også fået mange ukvalificerede ansøgninger, måske fordi man undervurderer, hvor meget baggrund og flair man skal have for butiksarbejde for at kunne udfylde opgaven. Ja, det skal være hyggeligt at gå på arbejde, men det er ikke det primære, siger Marianne Bredal.

Om selve det at arbejde i butik i 2021 er noget, der bliver set ned på, vil Marianne Bredal dog ikke mene.

- Men jeg tror ikke nødvendigvis, at folk, i bred forstand er bevidste om, hvor meget faglighed det kræver at drive en butik eller forretning. Så på den måde er der måske nogen, der undervurderer os.

Annonce

Ikke bare tage ferie

At folk måske ikke altid helt er klar over, hvor meget arbejder der ligger i at drive en butik, er også noget som Birgitte Dybdahl, indehaveren af Oline, har oplevet.

- Jeg synes generelt, at folk har respekt for en, og de fleste ved, at man ikke er kommet sovende til det. Men jeg oplever også nogen, der lader til at have en opfattelse af, at man som butikschef kan gøre, hvad man vil. Tage på ferie når man vil, holde fri, når man vil. Det kan man altså ikke, man har jo ansvar for både butikken, kunderne og medarbejderne, siger hun.

Ifølge Lars Pedersen fra Herreværk ligger en del af problemstillingen i, at det ikke længere er så attraktivt at stå i butik, som det var engang.

Lars Pedersen er indehaver af Herreværk, og de mange timer han hver dag bruger på at stå og gå på arbejdet har været med til at give ham slidgigt i hoften, fortæller han. Arkivfoto: Johan Gadegaard

- Det er ikke et højtlønnet job, og det er en seks-dages arbejdsuge hver uge. Det er også fysisk hårdt, man står op i mange timer om dagen, og det er en hård belastning, siger Lars Pedersen, der efter 45 år i branchen selv har fået slidgigt i hoften.

Men han mener også, at man, hvis man eksempelvis interesserer sig for mode, får meget ud af at arbejde i en tøjbutik.

- Man får jo lov at se alle kollektionerne først og vælge fra dem, man lærer meget om at sætte farver sammen og se, hvad der passer sammen. Men det er en presset branche, fordi flere og flere desværre køber på nettet, siger han.

Man skal ville det, hvis man vil stå i en butik.

Det er Sille Qvistgaard, indehaveren af Legekæden og Bog & Idé i Struer, enig i. Hun fortæller, at medarbejderne i hendes branche har en relativt lav løn, og at kærlighed til faget dermed er altafgørende.

Lønnen for en butiksmedarbejder er ikke høj, og man skal elske jobbet. Arkivfoto: Morten Stricker

- Det kan godt være et utaknemmeligt arbejde, for der er ikke mange penge i branchen. At arbejde i butik er noget, man gør, fordi man elsker det og ikke kan forestille sig, at noget andet kunne være ligeså fedt. For det er hårdt, man står op i mindst 37 timer om ugen, og jeg tror, folk undervurderer arbejdspresset, og hvor meget man skal elske at gå på arbejde for at kunne arbejde i en butik. Vi møder bestemt ikke bare ind, fordi det er hyggeligt - vi elsker vores arbejde og er stolte af det, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce